pondělí 26. října 2015

Recenze: Blood and Oil - Don Johnson ve své verzi Dallasu?

V severní Dakotě vypukla novodobá zlatá horečka. Jenomže tohle zlato teče a je černé. Na místo se sjíždí lidé z celých spojených států a doufají, že právě z nich se stanou ropní magnáti jako je místní boss Hap Briggs (Don Johnson). Mezi ,,zlatokopy" je  i Billy LeFever se svojí ženou. A brzy se zaplétá do dramatických osudů, které se kolem Briggse a jeho rodiny odehrávají.

Hvězdy našeho mládí: Miami Vice - Květované košile, dva sympaťáci, slunce, oceán a slečny v bikinách

Don Johnson je ve Spojených státech pořád ještě legenda díky Miami Vice. A tak není divu, že kombinace jeho jména a příběhu zasazeného do prostředí ropných těžařů na ABC zafungovala a zařadila tento seriál rovnou do prime-timu (což většina amerických seriálů, které jsou u nás populární, není). Blood and Oil je totiž jasně orientovaný na průměrného amerického diváka, který nežije ani na východním, ani na západním pobřeží, ale žije přesně mezi nimi (v podstatě na venkově), místo rapu poslouchá country a stejně jako čeští diváci upřednostňuje soap opery, aby po náročném dni vypnul mozek.

Dívat se nebo nedívat?

Pokud máte rádi soap opery jako Dallas nebo Dynasty, Blood and Oil je přesně pro vás, protože i když se snaží být na první pohled realističtější, své kořeny nezapře. Výhodou je, že tohle dokáže bez větších problémů zkonzumovat i chlap. Blood and Oil je sice naftařská telenovela, ale děj od prvních minut šlape - i tady stejně jako u několika dalších letošních novinek možná až příliš, takže postavy pak reagují nevěrohodně a zkratkovitě. Nicméně realizace samotná funguje, peníze jsou na seriálu vidět, nechybí ,,něcojakoakčníscény" a závěrečné cliffhangery epizod jsou extrémně vyhrocené (první díl končí v okamžiku, kdy dochází mezi postavami ke rvačce v kaluži ropy a do kaluže padá jiskra:-D). V každém z dosud odvysílaných dílů jsou jeden až dva zvraty a příjemnou změnou je i to, že jde o klasický seriál a ne sérii uzavřených epizod (přestože samozřejmě každý díl se na nějakou výraznější situaci zaměřuje).

Největší silou Blood and Oil je ale Don Johnson. Jeho Hap Briggs je jednou z mála postav, které nejsou od začátku černobílé a Johnson si to užívá. Fandíte mu, ale současně dobře víte, že to je žralok a že když na to přijde, ucítíte jeho ostré lokty. Takhle vypadá tahoun. Škoda jen, že ostatní postavy jsou už mnohem víc šablonovité, čemuž odpovídá i jejich obsazení.

Přesto všechno se musím přiznat, že mě vlastně Blood and Oil docela baví. V záplavě kriminálních akčních seriálů jde o příjemné zpestření a na klasickou rodinnou ságu/soap operu  je přece jen špinavější a akčnější, což mi vyhovuje. Američanům ale zjevně ne a tak i přes solidní hodnocení 6,7 na imdb.com se nejspíš Don Johnson jako Hap Briggs už brzy odebere to televizního zapomnění. Prvním signálem bylo už to, že 23. října byl počet epizod na základně špatné sledovanosti snížen ze 13 na 10. Investovat do Blood and Oil čas tedy není příliš smysluplné, na druhou stranu, pokud by se autorům podařilo příběh v desátém dílu uzavřít, tak by Blood and Oil pro část lidí mohlo být jako jednorázová binge-watch záležitost zajímavé.

Blood and Oil je typická naftařská soap opera - sice akčnější a maličko realističtější a špinavější, ale pořád soap opera. Dobře obsazený Don Johnson v jedné z hlavních rolí, rychlý spád děje, občasné akční scény a odlišnost od většiny jiných nových seriálů dokáží pobavit, zbytek je ale klasická dallasovská šablona, která nedokáže přinést nic, co tu ještě nebylo.