čtvrtek 14. srpna 2014

RECENZE: Guardians of the Galaxy - Film, který vás roztančí

Jak se povedla nejnovější marvelovka?
Musím být upřímný. Kolem Guardians of the Galaxy se za posledních pár měsíců vytvořilo takové očekávání, až jsem se začínal bát, že režisér James Gunn prostě všechna očekávání nenaplní a film bude zklamáním. Už po premiéře nadšené ohlasy moje obavy trochu vyvrátily, ale teprve až včera jsem se přesvědčil na vlastní oči. A teď můžu s klidným svědomím prohlásit, že...

Strážci galaxie jsou nejlepší dosavadní marvelovkou

Strážci galaxie jsou typickou superhrdinskou týmovkou, ve které se proti společnému nepříteli spojí řada rozdílných charakterů. Alespoň takhle by to tvrdil někdo, kdo film ve skutečnosti neviděl. Strážci totiž rozhodně nejsou typickou týmovkou. Po scenáristické stránce sice ve filmu najdeme všechny zavedené klasiky jako je postupné představení hrdinů, jejich nucená spolupráce, očividné problémy, vyřešení a společný boj. Tohle všechno ve filmu je, ale úctyhodné není to, že to tam je, úctyhodné je to, jakým způsobem se k tomu James Gunn dostává.

Postavy filmu v sobě kombinují zavedené stereotypy s určitým bonusem, který z každého charakteru dělá unikát. Nejdůležitější je ale fakt, že tyto postavy na plátně fungují i jako tým. V tomto ohledu podle mého James Gunn odvedl daleko lepší práci než Joss Whedon na Avenegerech. Jistě, Joss to měl nesmírně těžké, protože Marvel se k Avengerům dostával postupně skrze sólovky hlavních postav. Whedon pak už vlastně přišel k předem nalinkované práci, protože nemohl jen tak měnit základní charaktery postav. Musel zkrátka pracovat s tím, co už bylo vyřčeno a s čím se fanoušci sžili. Když k tomu přihlédneme, Joss vlastně odvedl dobrou práci, ale přesto se jeho Avengeři nemůžou se Strážci měřit. A hned vysvětlím proč.

Avengers je skupina superhrdinů nucená bojovat bok po boku. A ačkoli Whedon vybalancoval čas pro každou postavu, stejně vám Avengeři nepřijdou jako tým. Zkuste si představit, že Avengeři tvoří kruh. Předem je jasné, že hlavními články jsou Iron-Man, Hulk a Thor. Hawkeye by nikomu zase tak nechyběl, Black Widow klidně mohla být vedlejší postava a upřímně řečeno, Kapitán Amerika tam je jenom proto, aby se ve filmu mohly použít barvy americké vlajky.

Oproti tomu u Strážců galaxie máte ve stejné situaci dojem, že jakmile z kruhu vyřadíte jednu postavu, celé se to rozsype a tým nebude fungovat. Tihle hrdinové nestojí jenom proti stejnému nepříteli, oni se navzájem potřebují a doplňují. A právě proto podle mého James Gunn odvedl lepší práci než Whedon. Ale je pravda, že Strážce jsme viděli pohromadě poprvé, což hrálo Gunnovi do karet.

Diváku, směj se, breč a žasni!

Gunn ale nevyniká jenom tím, že skvěle svedl všechny postavy dohromady. Film je ukázkovým příkladem správného mixu hlavních ingrediencí. Smutná scéna je vystřídána minutovými záchvaty smíchu, následuje akční spektákl a přechází se zase do smutna. Abych to zjednodušil, Strážci galaxie přesně vědí, co na diváky vytáhnout a kdy to mají udělat. I díky tomu si velice rychle oblíbíte téměř všechny hlavní postavy (s Gamorou to trvá trochu déle).

Já jsem Groot!

Lví podíl na úspěchu filmu mají samozřejmě i herci. Ti byli namícháni velice zdařile. Máme tu bouchače Davea Bautistu, zpestření pro oči v podání Zoe Saldany, charismatického tahouna Chrise Pratta, ikonu filmu Groota, jemuž hlas propůjčil Vin Diesel a nakonec i hláškující hvězdu Bradleyho Coopera jako hlas Rocketa.

Tím nejslabším článkem je v mých očích Zoe Saldana jako Gamora, i když za to úplně nemůže. Její postava je ze začátku napsána jako chladný a nesympatický charakter a divákům trvá déle, než si k ní najdou cestu. Zato Chrise Pratta alias Starlorda si zamilujete hned od jeho první scény. To samé platí pro Bradleyho Coopera, který odvedl vynikající práci jako Rocket, i pro Vina Diesela a jeho Groota. Právě Groot je vynikajícím příkladem toho, jak skvěle Gunn film namixoval. Groot vás rozesměje i rozpláče, někdy klidně i ve stejné scéně. To samé platí pro celý snímek.

Strážci galaxie jsou skutečně zatím nejlepší marvelovkou. Výborně kombinují emotivní scény s humorem i zdařilým vizuálem a přehlednými akčními sekvencemi. Všechny hlavní postavy jsou v konečném součtu sympatické a divák se s nimi za ty dvě hodiny dokáže sžít. Film šlape a vy mu díky tomu odpustíte i ta drobná scenáristická pochybení v závěru. Film roku!

P.S.: Soundtrack je rovněž vynikající a skutečně se vám chce při jeho poslechu tančit, jak se píše v nadpisu článku.

Hodnocení: 10/10

Už jste viděli Strážce galaxie? Co na ně říkáte?