pátek 26. prosince 2014

RECENZE: Kdyby byly ryby - Za tohle by měly padat hlavy!

Strašlivá pohádka, která neměla spatřit světlo světa.

Asi se už musíme smířit s tím, že doby starých dobrých pohádek typu S čerty nejsou žerty či Tři oříšky pro Popelku, jsou už dávno pryč. V dnešní době můžeme být rádi alespoň za pohádky výpravné s dávkou stravitelného humoru. Z tohoto důvodu jsem chválil štědrovečerní pohádku Princezna a písař. Ta byla natočená velice dobře a pochybení ve scénáři se dají odpustit. Sám jsem netušil, jak moc rád budu za to, že Česká televize Princeznu a písaře natočila, dokud jsem nezhlédl komediální pohádku Kdyby byly ryby Aloise Ditricha, Petra Kolečka a Jana Prušinovského.

Kdyby to radši bylo bývalo nikdy nevzniklo

Nemá cenu chodit kolem horké kaše, neboť samotný nadpis mnohé prozrazuje. Kdyby byly ryby jsou jako celek prostě špatně. I z tohoto důvodu jsem v prvním odstavci odkázal na českou klasiku s Čerty nejsou žerty, která dokazuje, že pohádka se dá natočit s humorem a není přitom hloupá. Kdyby byly ryby vlastně také není hloupou pohádkou. Je to pohádka idiotská.

Námět s nadsmyslnými bytostmi, prasodlakem a potrestáním zlodějského krále sice není špatný, ale tvůrci zcela selhávají v jeho realizaci. A vše začíná již ve scénáři, který měl být smeten ze stolu a nikdy ho nikdo neměl schválit do výroby. V pokusu o originalitu a vtip za každou cenu scenáristé svým postavám do úst vkládají takové hlouposti, že to snad ani není možné. Všechny charaktery jsou k tomu všemu zle napsány a jejich herci před kamerou pouze exhibují. Ve výsledku tak v celé pohádce není ani jediná koukatelná postava. Hlavní hrdina zůstává nezáživný a nepomáhá mu ani to, že je na půlku filmu odklizen do ústraní. V honbě za vtipností tak tvůrci zapomněli na nějaké to charisma. Film bez jediné sympatické postavy pohádkového diváka nikdy nemůže zaujmout. Bohužel ani záporák v podání Ondřeje Pavelky není dostatečně dobrý na to, aby alespoň on film zachránil.

Co tvůrcům nové pohádky zřejmě nikdy neodpustím je fakt, že jejich "umělecký kousek" naprosto vykastroval jindy vtipného Ondřeje Vetchého. Za Tatianu Vilhelmovou mi pak bylo trapně. A stejné to je i u všech ostatních herců, kteří dostali strašlivý scénář a nic už s tím dělat nemohli.

Když jsou nápady, ale selže supervize

Přitom snímek Kdyby byly ryby nepostrádá pár dobrých nápadů, které by při správném provedení pohádce výrazně pomohly. Jenomže tvůrci totálně selhali i v tomto ohledu. Například využití windowsovských zvuků během mávání kouzelného proutku. Nápad je to sice hezký, ale už v postprodukci muselo být jasné, že je to průšvih. Jednou dvakrát by se to dalo vydržet, ale tvůrci to na nás sypou po celou stopáž a už po několika prvních mávnutích proutkem (který mimochodem vypadá jako by ho někdo z produkce utrhnul minutu před natáčením) se vám tyto zvuky přejídají. Jasným příkladem budiž scéna na mostě, kdy chybová hláška zazní snad pětkrát. Vtipné to přitom není ani jednou.

Tento konkrétní příklad dokazuje, jak bezzubá režie i produkce této pohádky byla. Nápad dobrý, ale totálně zabitý. A přitom stačilo, kdyby se tato chybová hláška použila jen jednou ve vypjaté situaci, kdy už nezbývá nic jiného, než spolehnout se na proutek. V takovém okamžiku by zvítězil moment překvapení a rázem by tento nápad vtipný byl i v praxi. Jenže tvůrci to přepálili ostatně jako vše ostatní.

V každé scéně se na nás hází rádobyvtipné hlášky a situace, které ale vtipně zní jen na papíře. Ani pokusy o satiru nevycházejí podle plánu. Když prohnaný rádce neustále opakuje, jak má vymyšlený nicneříkající proslov, máte chuť mu jednu ubalit a pustit mu Tajemství staré bambitky, v níž byla politická satira natočená i napsaná vtipně. To samé platí pro scénu s knězem, který má pronést vtip ohledně klišoidních vpádů na svatby v amerických filmech. Znovu je to ale proneseno bez citu, a tím pádem to ztrácí na údernosti.

Kdyby byly ryby je nepovedená pohádka. Tak nepovedená, že ze svátečních pohádek ČT za posledních pět let horší nenajdete. Jedná se o typickou ukázku přehršle nápadů, které zabil režisér, herci i postprodukce. Alespoň jedno se ale tvůrcům povedlo. Celá pohádka se skládá prostřednictvím dominového efektu. Postavy jsou špatně napsané, proto je herci alespoň přehrávají, tím pádem ale kvůli tomutu exhibicionismu nefunguje žádný vtip a kvůli nefunkčnosti vtipů mluvených nefungují ani gagy postprodukční s windowsovskými zvuky. Za tohle by skutečně měly padat hlavy. Bohužel nebudou, a tak se může prznit vesele dál.

Hodnocení: 2/10

Co na Kdyby byly ryby říkáte vy? Myslíte si, že je to pohádka lepší než ta štědrovečerní?

43 komentářů:

1. strašná pohádka.. 0/10 je to pohádka a šňupe tam bílý prášek????.... děs!

1. Hele,to jsem ráda že jsi toho taky někdo všiml.je to slátanina blbostí.nikdy nepochopím že toto nazvali "pohádkou"pro děti.celá naše rodina se divila co to tam běží .kravina. ....a komu se to líbí je asi vůl\kráva

2. To byla hrozná slátanina,s pohádkou to nemělo společného ani zbla.Princezna a písař nebylo nějaké veledílo,ale v porovnání s tímhle je to na Oscara.

3. 10/10 daleko lepší jak ta příšernost na vánoce bylo to tak ulítlé až to bylo skvělé i ty zvuky winu. Každý je vyčítá ale proto tam asi byly aby se tomu člověk zasmál a ne z toho dělal vědu. Hold někdo nepochopil pochybuju že by byl problém vymyslet vlastní zvuk toho klacku ale kdo by si ho pamatoval a kdo by ho řešil. Takto ho řeší každý hlupák a my ostatní se tomu zasmějem. Připomnělo mi to jak mi někteří dementi říkají jak můžu sledovat D.J.C. hold tam nejsou schopní pochopit ani polovinu vtipu tak jsou pro ně Cimrmani blbost . Tady mi to připadá stejně tak kdo pochopil skvěle se bavil kdo nepochopil tak jen haní. Z té první pohádky si pamatuju jen trapné hodinové utíkaní tady si pamatuju spoustu cipovin kterým jsem se smál. Vetchý byl boží trochu jako král z Co takhle svatba princi i ta parodie na Byl jednou jeden král. Prostě já se bavil a rozhodně ji skouknu znovu jak bude tu první nemusím vidět už nikdy. Těch 10/10 je na srovnání s tou z vánoc na klasiky typu z Z čerty nejsou žerty atd to nemá ale špatná taky nebyla

1. Humor D J C milují,ale tahle pohádka je šnůška nevkusu a scénárenského bahna ... Asi jsme nebyli jediní rodiče, kteří to svým dětem přepnuli.

2. Tohle není pohádková komedie pro každého, rozhodně ne pro malé děti, ale kdo má rád tenhle druh humoru, musel se bavit. Já se bavil poměrně hodně a rozhodně jsem nebyl sám. Dobrá práce ...

4. Jo a Liška nejsi ty náhodou dement z ISIL Ti by taky pořád stínali hlavy a jsou proti novotám všechno musí být klasika :D

1. A je nutne volit tak silna slova? Jenom dement muze cloveka, ktereeho nezna, dementem...

2. No mně člověk co by rád stínal hlavy za to že se mu něco nelíbilo normální nepřipadá :D .

3. Já netušil, že to někdo nepochopí a budu mu to muset vysvětlovat, ale tohle se jen tak říká. Skutečný význam obratu "měly by padat hlavy" je "někdo by měl přijít o práci". Nechci nikomu usekávat hlavu. To chce možná člověk, který si přečte běžně používaný slovní obrat a jako první ho napadne usekávání hlav.

4. lol a já tam mám od prvního příspěvku smajlu takže já pochopil ale ty ne tak už to ber z tím vtipem :D dík

5. Nemusí to být klasika, ale nemělo by to být blbé a trapné. Toto bohužel naplnilo obě charakteristicky měrou vrchovatou.

6. Pardon, ale když mě někdo nařkne z toho, že patřím k nějaké teroristické organizaci, tak to smajlík nezachrání. Příště si tyhle vtipné komenty nechte pro sebe a soustřeďte se jen na recenzovaný film/seriál nebo na kritiku recenze. Ne na nepatřičné poznámky k osobě recenzenta. Nějaký smajlík to nesmaže.

5. souhlas, hrůza a těžko uvěřitelný kolaps jindy dobré až výtečné autorské dvojice, 1/10

6. Naprosto nepatřičná pohádka, nic horšího jsem v ČT zatím neviděla, páni autoři ať se stydí za to, co vytvořili...raději ať zůstanou u fotbalové tématiky. Tímto počinem urazili naši českou filmovou pohádkovou tvorbu. Volba obhroublých vtipů, které z úst herců vycházely, to bylo opravdu to nejhorší a lituji všechny děti, které se na tuto pohádku dívaly. Jen úplnému "pitomci" se může tento paskvil líbit!!!
    Měla by být stažena a vůbec nepromítána, je to ostuda naší filmové produkce.

7. Nakopal bych do pytle štábu, ČT, i Radě, šňupejte si doma, vy idioti. A co je nejhorší, na iDnesu jsou z ní všichni nadšení. My jsme fakt národ idiotů.

8. Naprosto nesouhlasím. Mně přišla skvělá. Nic jsem nefetoval a smál jsem se. Fakt mě to pobavilo. Hodně. Přinejmenším se mi to líbilo víc než vánoční, 8/10 minimálně. Zvuk Windowsu XP byl skvělý :D

9. Nejhorší pohádka, kterou jsem snad kdy viděla. Od autorů jsem si přitom hodně slibovala, takže navzdory skvělému obsazení velké zklamání. Dlouho jsem nevěřícně zírala a při uprdnutí dvořana při pokloně králi jsem si na chvíli myslela, že se nám televize samovolně přepnula na Babovřesky :-) Měli by to promítat na uměleckých školách jako odstrašující případ, jak NEMÁ vypadat pohádka.

10. Myslím, že chyba není v ani tak v "pohádce" jako v publiku, které odmítlo přistoupit na pravidla hry, které nastavili autoři. Celá chyba byla už v propagaci filmu jako vánoční pohádky, což diváka uvádělo v omyl, že se jedná o klasickou líbeznou rozprávku s blbou princeznou, která potřebuje zachránit, a švarným (leckdy neméně blbým) hrdinou, který shodou příšerných náhod zvládne princeznu vysvobodit.
    Tvůrci filmu záměrně postavili všechny principy pohádek na hlavu a udělali si z toho srandu. A poměrně kvalitní, jen kdyby se divák, který byl připraven na úplně jiný druh zábavy, byl ochoten trochu dívat. Jenže většina diváků (a želbohu i místních diskutérů) včetně recenzenta se nebyla schopna a ochotna z prvotního šoku vzpamatovat a dát pohádce šanci. Protože nikdo se přece nechce dívat na "ošklivou" princeznu, hloupého rybáře k tomu ještě zabalenou v politické satiře, která se běžnému ovčanovi vysmívá za jeho hloupost a stádovitost. To je přece nehoráznost!
    Doporučuju se zamyslet nad pohádkou a přistoupit k ní s otevřenou myslí a možná potom se vám to bude líbit. Protože ne každá pohádka, ač tady to nebylo vskutku pro děti, přece nemusí být jako přes kopírák.

1. taky souhlas... jren bych ještě dodal, ze v uvodu nebylo napsano, že "pohádka", ale "pohadkova komedie"...

2. Ale já k tomu nepřistupoval jako ke klasické pohádce. Jen říkám, že satira se dá udělat vtipně viz Tajemství staré bambitky. Tam to také tvůrci postavili na hlavu a výborně jsem se bavil. Jde o to, že ten film selhal zejména špatným načasováním gagů. A vtipy nebyly moc vtipné. Já se nebudu bavit u rádce, který monotónním hlasem pořád dokola říká: "Mám sepsaný nicneříkající, bezobsažný proslov." Tyhle satirické vtipy měly lépe vyplynout z přirozené konverzace. Ne to takhle na sílu naroubovat do jednoho dialogu a myslet si, kdovíjaká to nebude hlína. Fekální vtipy s prdy také nemusím. Pavelkova píseň místo zlikvidování krále byla překvapivá, ale prostě to nebylo legrační. Těžce přehrávající (schválně) herci jsou ale dost otravní, nejsou prostě vtipní. Já netvrdím, že ten námět je zlý. Princezna nemusí být křehká kopretinka. Ale v tomhle podání a takto napsaná prostě na mě nefunguje. Od komedie chci vtipnost. Tohle mělo haldu nápadů, ale to je všechno. Celé to nakonec bylo otravné a ne vtipné. Tvůrci to třeba s těmi zvuky Windowsů přehnali. I v recenzi jsem napsal dokonalý případ toho, kdy by to bylo vtipné. Tady je ten timing prostě katastrofální. A otevření mysli mi nepomůže, já k tomu s otevřenou myslí přistupoval už od chvíle, kdy jsem viděl upoutávky. Výsledek je ale bohužel převážně trapný.

3. odvážné, vtipné, originální, geniální !!!

11. Nic moc. Ale porad lepsi nez ta stedroveceerni. Uvidime jak ta dnesni dopadne. Kazdopadne od andela pane jsem nic poradnyho nevidel... :-/

12. Vyborne to bylo..bavil jsem se a pokud to nekomu nesedlo tak stacilo prepnout...

13. Konečně něco jiného než Popelka a Mrazík !!! Skvěle jsem se bavila!!

14. Problém tohohle kusu není ani v přehnané satiře, šňupání pudru, počítačových zvucích či některých příšerných hereckých výkonech. To jsou vlastně věci, které mi vadili, ale né tolik. Hlavní problém je v tom, že celé dílo v sobě nemělo snad žádnou dramatickou situaci či akci. Divák nemohl jít s hrdinou, jelikož nebylo kam. Chybělo jakákoliv špetka napětí. Dramaturg ani scénárista zkrátka nevybudovali jakoukoliv situaci, kdy by mohl mít divák trochu strachu o svého hrdinu. Zkrátka se tam nic nedělo, herci neměli co hrát, mohli jen stát a častovat diváka "vtipnými" dialogy a třikrát v pohádce dokonce zazpívat. ta třetí píseň do titulků byla nejúděsnější. Nechápu, že si takové základní chyby někdo při vytváření tohoto "díla" nevšiml. Moc se mi líbila výprava a kostýmy!

15. Byla to hrůza, ale pohádka to nebyla. Byla to pohádková komedie.

16. Nás to bavilo... Pro děti to sice moc není, aspoň ne pro naše malé, ale my jsme se pobavili dobře. Rozhodně nám tahle přišla lepší než Láska na vlásku, to bylo fakt mučení. Zvuky windows nám nevadily ani v nejmenším a prasodlak byla fakt třešinka na dortu :o))) Akorát to líbání vlkodlaka s polednicí nic moc :-/

17. Je to (pohadkova) KOMEDIE. Deti si asi moc neuziji, ale pro normalniho dospeleho, co potrebuje patecni reset bez alkoholu, to nemelo chybu. 10/10 a bohuzebohuzel letos jsme bez pohadky. Ty pokusy z predchozich veceru jsou odpad pouzitelny snad jen pro sadomasochisty touzicich vymazat kus zivota. Jeste, ze jsem pri tom delal alespon neco uzitecneho

18. Vypadá to, že pohádka pěkně diváctvo názorově rozdělila. Co mě se týče, bavil jsem se o dost víc než u (pro mě) nepřekvapivé, jakožeklasické, "hřejivé" štědrovečerní. Holt někomu to sedne, někomu ne.

19. Neustále mě zaráží,kolik lidí v dnešní době ještě sleduje vysílání českých televizí.Máte můj obdiv.

20. Trochu jiná pohádka, ale výborná...jiný vtip, jiná pohádka... role báječné... naše celá rodina se báječně bavila...tak můžu jen pogratulovat tvůrcům a všem co se pohádka líbila!!! díky za pěkný večer s touto pohádkou

1. Souhlasím a podepisuji v plném rozsahu!, ha ha, to je z Pupenda.
      Ale úplně mi mluvíte z duše!

21. Za sebe bych to napsal tak: Pohádka se mi zdála divná a děj zmatený, ale vydržel jsem až do konce, což se nadá říct o dětech, pro které to v tom čase asi mělo být - nebo bych to čekal. Po druhé se na ní určitě dívat nebudu. Popelku a podobné jsem už ale viděl mnohokrát a zase se na ní rád v tomto čase podívám.

22. Nemůžu nezareagovat,omlouvám se. Váženým tvůrcům,hercům a štábu si dovoluji moc a moc poděkovat,úžasná krásná pohádková komedie, plná průzračného charakteru postav, třeba jak pan Pavelka alias Někdáš řekne: já jsem ztělesněním všeho zla, nebo užití češtiny, třeba zbásněná věštba, vtipný nápaditý scénář, dialogy, krásně zahrané kýmkoliv v týmu herců, chytlavá muzika, texty písní, paráda,nádhera, už jsme si ji pustili pokolikáté a bavíme se převzatými obraty do našeho bežně rutinního života jako tlačíme nákupní vozík zatěžkaný jak jinak, a synek ve snaze popohnat nás říká: běžíme!
    Četla jsem část prvního textu pana Lišky. Bohužel stejně zněly i další příspěvky. Je mi vás líto. Máte tolik talentovaných úžasných děl a nevážíte si ničeho, nic vám není dost dobré, z vašich úst a myšlení pořád kritika, obviňování, zesměšňování, ponižování, nic nikomu nikdy neprominete. Neobviňuji vás. Vím, že s vámi nakládají stejně. Nikdo si nikoho neváží. Ani sebe sama.
    Je mi vás líto. Hrozně líto. Tolik krásného jednoduchého čistého humoru všeho druhu, ironie, sarkasmus, naivismus, vtip, opravdu krásné povedené filmové dílo a vy ho tam v Čechách tak zatratíte?! Zkuste vy sami vyrobit cokoliv z čeho by vyzařovala taková čistá prostota humoru a ponaučení. Že byste museli být sami čistí a ponaučení? Vzdycky bylo pane Liška po všechna staletí příkladů ohromně jednodušší kritizovat, ponižovat, obviňovat, byť vybranou řečí, tím snad už dneska nikoho nedostanete ani nepřekvapíte nebo ano? A koho pak? Čím a co chcete v lidských myslích vzbudit? Jaký si myslíte, že máte vliv na lidi? Víte, jednou mi moje babička řekla, víš Martinko, sú aj prašivky. Měli jsme tenkrát rozhovor o lidech. Rozumějte, abyste ji neodsoudil za špatnou gramatiku, ona pocházela z Moravského Slovácka, kde je místní nářečí a slovo sú znamená jsou. Tož ( to je také z nářečí Moravského Slovácka) si to rozmyslete.
    Tak asi tak.
    Hodně štěstí a lásky do života přeji!
    Martina Viglas

23. P.S. Jediný kdo toto dílo výrazně przní jste vy, pane Liška. Naštvanost z vás čiší v každé větě. Udělalo se mi z vašeho komentáře zle. Teď jsem ho dočetla.

24. Za mně, perfektní pohádka, a jak to tak bývá, ve své době nepochopená. Herecké výkony jsou koncertem niancí a detailů.
    Za mně parádní.
    Našel jsem dokonce několik skrytých jinotajů.

25. Hrozné, nedá se o tom říct, že je to pohádka a už vůbec né komedie. Je snůška řeholních a politických žvástů, propagace feťáctví. Tohle má být přínosem pro naše děti a mládež?!? Co je to učí??? Stávkovat, do všeho tahat politiku a fetovat !!! No, to je jen velebnosti !!!

1. Oprava :
      Hrozné, nedá se o tom říct, že je to pohádka a už vůbec né komedie. Jen snůška vulgárních a politických žvástů, propagace feťáctví. Tohle má být přínosem pro naše děti a mládež?!? Co je to učí??? Stávkovat, do všeho tahat politiku a fetovat !!! No, to je hnus velebnosti !!!

26. Předpokládám, že Váš komentář byl myšlen jako vtip. Nebo to byl pokus o provokaci? Protože blbější komentář jsem tady fakt nenašel.

27. Úžasná pohádka.Nadčasová.Ti co to nepochopili, nikdy nic nevymysleli, ale jenom umí kritizovat.Až něco dokážou,ať se předvedou.Sylva

28. Už dlouho jsem se takto nezasmál... Takto civilní pohádkové postavy jsem ještě neviděl 😂 Opravdu nadčasové. Vubec nechápu tu agresivní kritiku. Nikdo to téměř bohužel nepochopil. Děkuji! Jirka