pondělí 30. prosince 2013

Recenze: Škoda lásky - Karel Gott vs. potrefená fanynka

Česká televize v neděli večer vypustila první díl nového povídkového cyklu, v němž si zahrála česká herecká esa a do režijních seslí usedli nejlepší čeští komediální režiséři. Jak dopadl snímek s názvem Škoda lásky, v němž se v hlavní roli po několika letech před kamerami hrané tvorby objevil Karel Gott?

Praštěná, vtipná nebo divná?

Přesně tato tři slova vystihují nejen ústřední hrdinku komedie Škoda lásky, ale zároveň i komedii samotnou. Které z těchto tří označení sedí nejlépe? To záleží na vašem úhlu pohledu. Každopádně se pokusím u každého označení vysvětlit, proč jsem jej uvedl.

Praštěná - Režisér Jan Hřebejk je známý tím, že nikdy nenatočí úplně normální film. Vždy v něm musí být něco, co je prostě trochu praštěné. Ať už je to jedna z postav či situace, do které se hrdina filmu objeví. Jak za kamerou stojí Jan Hřebejk, zaručeně vás čeká něco praštěného. A přesně tak tomu je i ve Škodě lásky. Situace s bláznivou fanynkou jsou v průběhu celého filmu dost praštěné, zdaleka nejpraštěnější je ale scéna v bazénu se šnorchlem a potápěčskými brýlemi. V tu chvíli už přestanete váhat, jestli je hlavní hrdinka skutečně šílená nebo se na Mistra jenom příliš upnula. V tu chvíli je vám jasné, že je to praštěná ženská. A těch absurdních situací je v novém Hřebejkově televizním počinu daleko víc.

Vtipná - Tohle označení přímo souvisí s označením předchozím. Už jsem se zmínil, že většina scén s bláznivou fanynkou Karla Gotta je praštěná. Jenomže ono je to taky překvapivě vtipné. Vůbec bych nečekal, že se u komedie s Karlem Gottem budu smát stejně jako například u Teorie vekého třesku. Ale co se dá dělat, když asi po čtvrt hodině začnou Mistrovy pokusy setřást svou fanynku gradovat a všechny vás odzbrojují buď nečekanou pointou či bravurními obličejovými kreacemi Zory Valchařové Poulové. Zdaleka nejúdernější pak byla scénka s "Karlíčkem Šípečkem a Karlíčkem Gottíčkem" coby dvěma rozhádanými milenci. Od Karla Šípa jsem něco podobného i čekal, ale že se do scénky odvážně zapojí i Karel Gott, to mě překvapilo a upřímně rozesmálo. Přesně v tom tkví síla prvního příběhu z nového cyklu České televize.

Divná - Na druhou stranu si občas říkáte (hlavně ve hluchých místech), že je počínání Gottovy fanynky vlastně smutné a trochu i divné. V komedii se tomu zasmát lze, ale pak si vzpomenete na reálný život a dojde vám, že takoví lidé skutečně existují a tehdy přestává veškerá legrace, protože jim se smát nemůžeme. Takoví lidé potřebují pomoc. A ve chvíli, kdy vám tohle při sledování Škody lásky dojde, začnete hlavní hrdinku skutečně vidět trochu jinak než jen jako vtipnou figuru. V ten moment je najednou Škoda lásky kromě praštěné a vtipné i zatraceně divná.

I přes určité výhrady musím uznat, že se Janu Hřebejkovi podařilo stvořit vtipný televizní film, v němž dominovaly především čtyři osobnosti: Zora Valchařová Poulová, Eva Holubová, Karel Šíp a Karel Gott. Úderného humoru je ve snímku víc než dost a i ten Mistrův herecký výkon vás celkem příjemně překvapí. Rozhodně po nějaké době opět televizní komedie, která stojí i za opětovné zhlédnutí. A kdo chce, ten tak může rovnou učinit na iVysílání České televize.

Dívali jste se na Škodu lásky? Co jste na tento televizní snímek říkali? Podívali byste se na něj ještě jednou?