středa 8. listopadu 2017

TOP 10: Nejsilnější kasovní značky současného Hollywoodu – 2. část

První pětku finančních jistot už máme za sebou, v tomto článku si zkompletujeme desítku frančíz, které hýbou současným Hollywoodem. Na čem se v továrně na sny momentálně nejvíce vydělává, o jak velké tržby jde, a která studia z těchto značek vlastně profitují?

Jurský park

Dinosauří mánii odstartoval Steven Spielberg roku 1993, kdy jeho Jurský park naprosto ovládl světová kina a do příchodu Cameronova Titanicu se pyšnil titulem nejúspěšnější film všech dob. Další dvě pokračování sice měla v rámci tržeb (i kvalit) sestupnou tendenci, nicméně pořád se pohybovala v silně ziskových vodách. Proto je s podivem, že od premiéry Jurského parku 3 trvalo celých čtrnáct let, než byl někdo schopen přijít s oživením dinosauří série. Jurský svět přišel v roce 2015 a šokoval všechny tržební analytiky do jednoho. Studio Universal bylo od počátku hodně opatrné v odhadech tržeb, které se sice s blížící se premiérou zvyšovaly, jen málokdo ale čekal otvírák vyšší než sto milionů dolarů, což by samo o sobě znamenalo pro polomrtvou značku velký úspěch. Výsledek? Fenomenálních 208 milionů dolarů za tři dny promítání v Americe, tedy do příchodu nových Star Wars nejvyšší otvírák historie! Celkové tržby dalece překonaly miliardovou hranici a jasně ukázaly, že kasovní potenciál dinosaurů je v podstatě nekonečný. Universalu tak z původně outsiderského projektu spadla do klína jedna z nejsilnějších značek současnosti, pokračování se do kin přiřítí už příští rok a zdaleka nebude poslední. Pokud hledáte způsob, jak ohromujícím způsobem přivést zpět k životu zdánlivě vyčpělou sérii, v Jurském světě máte dokonalý příklad.

Poslední tři filmy:
Ztracený svět: Jurský park Cel.: 619 mil. Am.: 229 mil.
Jurský park 3         369 mil.                  181 mil.
Jurský svět         1,672 mil.          652 mil.


Mimoni

Animáky obecně jsou všeobecně známou kasovní jistotou a vedle osvědčeného Pixaru, který je spíš výjimečnou značkou mezi studii, momentálně nejvíc frčí Mimoni ze série Já, padouch. Třetí díl série nedávno překonal hranici miliardy dolarů celosvětově, což se povedlo i spin-offu Mimoni, takže je jasné, že s těmito žlutými potvorami jsme se v kinech neviděli zdaleka naposledy. Universal a jejich animovaná divize Illumination Entertainment těží z toho, že jejich animáky nestojí zdaleka tolik co konkurence a tak můžou vesele přepočítávat obří zisky a připravovat další a další filmy.

Poslední tři filmy:
Já, padouch 2             971 mil. 368 mil.
Mimoni                     1,159 mil. 336 mil.
Já, padouch 3             1,015 mil. 261 mil.

Disneyho hrané animované pohádky

Nikdy bych se byl nenadál, že se dočkáme doby, kdy jedněmi z největších každoročních trháků budou hrané předělávky klasických animovaných disneyovek. Nicméně přesně tohle se právě teď děje, vždyť Kráska a zvíře již od března s jistotou trůní na prvním místě jak amerických, tak světových tržeb za rok 2017. Co nenápadně, ale velmi úspěšně odstartoval Kenneth Branagh dva a půl roku zpátky s velmi klasicky pojatou, ale pohádkově půvabnou Popelkou, se rychle změnilo v miliardový byznys, který se na nás v nejbližších letech chystá vychrlit celé kvantum filmů. Aladin, Mulan, pokračování Knihy džunglí, Dumbo… Disneyho portfolio je v tomto ohledu prakticky nevyčerpatelné, otázkou tak pouze je, jak dlouho můžou diváky tyhle vypulírované, královsky produkčně zaštítěné, ale pohříchu nijak invenční filmy bavit. Což je v tuto chvíli jedno, protože tahle Disney mánie je momentálně na svém vrcholu a směle se může řadit snad i po bok dvou monstrózně vydělávajících sérií, o kterých ještě bude řeč. Protože ve chvíli, kdy už překračujeme miliardovou hranici, ty rozdíly mezi jednotlivými značkami jsou v podstatě bezpředmětné. Prachy vydělávají neskutečně a o tom to celé je.

Poslední tři filmy:
Popelka                   544 mil. 201 mil.
Kniha džunglí           967 mil. 364 mil.
Kráska a zvíře           1,263 mil. 504 mil.

5 disneyovek, které se dočkají hrané verze

Marvel

Dnes už je těžké si to představit, ale když před devíti lety šel do kin první Iron Man, představoval plán studia Marvel na filmovou odnož jejich komiksového vesmíru v podstatě nerealizovatelnou utopii. Portfolio hrdinů sice bylo široké, ale studio postrádalo práva na Spider-Mana, X-Meny, Fantastickou čtyřku a další hrdiny, kteří tvoří tu největší část jejich popularity. I po úspěchu one-man show Roberta Downeyho Jr. převládaly rozpaky, Hulk se totiž moc nepovedl a před námi byla podivně vyhlížející dvojice Thor a Captain America, tedy hrdinové, které bylo zdánlivě nemožné prodat ve vážné formě na filmovém plátně. Skok do roku 2017 – Marvel má za sebou patnáct samostatných kino projektů plus jednu spolupráci se Sony na Spider-Manovi. Čtyři překonaly hranici miliardy dolarů, devět pokořilo v Americe 300 mega, třináct na celosvětových tržbách zvládlo uhnat přes půl miliardy. A je tu třetí Thor, Black Panther, druhý Ant-Man a první a druhá část ultimátní týmovky Avengers: Infinity War. Když studio Disney filmovou odnož Marvelu odkoupilo, vypadalo to na risk. Nyní se tento krok jeví jako obchodní výhra desetiletí, protože marvelovský vesmír neselhává a navíc to vůbec nevypadá, že by hrozil nějaký pokles tržeb v nejbližší době. DC snaživě opisuje a snaží se napodobit marvelovský úspěch, tahle továrna na hity je ale v tuto chvíli naprosto jedinečná. A je asi jen jedna další značka, která je schopna se jí důstojně postavit…

Poslední tři filmy:
Captain America: Občanská válka                     1,153 mil. 408 mil.
Doctor Strange                             678 mil. 233 mil.
Strážci Galaxie Vol. 2                     863 mil. 390 mil.

Star Wars

A zase ten Disney… Pokud jsem jeho nákup Marvelu označil za kauf desetiletí, následující roky mě možná usvědčí z omylu, protože pokud bude zájem o pokračování, spin-offy či prequely Hvězdných válek stále tak enormní, bude to právě opětovné přivedení k životu Lucasovy legendární slávy, na které se bude vzpomínat jako na největší ekonomickou výhru 21. století. Síla se probouzí, jakožto regulérní pokračování ságy, je momentálně (bez inflace) nejúspěšnějším filmem na amerických trzích vůbec. Rogue One, jakožto spin-off, ve kterém se ikonické postavy ukážou jen letmo a stojí mimo hlavní příběh, překonalo jednu miliardu dolarů a v Americe šlo o nejúspěšnější film roku 2016. Pokud se nestane něco mimořádného, film Star Wars: The Last Jedi bude opět útočit na hranici dvou miliard dolarů a připravovaný spin-off Hana Sola může jít klidně výše než zmiňované Rogue One. Celý tento fenomenální úspěch poslední dobou trochu kalí podivně vyhlížející čachry s režiséry jednotlivých filmů, ale Star Wars jsou tak silnou značkou, že po ekonomické stránce to filmům nemá šanci ublížit. Budou to megahity, kterým bude na čele kasovních žebříčků zatraceně těžké konkurovat, jelikož největší hitmaker všech dob James Cameron si s Avatary dává načas. Nejspíš nejslavnější filmová série všech dob zkrátka ještě ani zdaleka nenapsala svou poslední kapitolu. Na to hollywoodským hlavounům vydělává až moc peněz.

Poslední tři filmy:
Star Wars: Epizoda III – Pomsta Sithů              849 mil. 380 mil.
Star Wars: Epizoda VII – Síla se probouzí      2,068 mil. 936 mil.
Rogue One: Star Wars Story              1,056 mil. 532 mil.

Frančízy, které se nevešly: X-Men; Mission: Impossible; horory Jamese Wana; Monster vesmír (Kong a Godzilla); Harry Potter (a fantastická zvířata)…

Které značky si podle Vás svůj úspěch zaslouží, a které naopak ne?

Blockbusterové léto 2017: Kdo se raduje a kdo prodělal kalhoty?

1 komentářů:

  1. Pěkný článek. Tou vaší první pěticí se navíc někdo inspiroval. :D

    http://pazot.cz/leonardo-dicaprio-jako-james-bond-pod-taktovkou-rezisera-nolana/

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za Váš názor.