sobota 17. října 2015

Recenze: Scream Queens - Ryan Murphy přináší absurdní hororovou podívanou

Ryan Murphy je tvůrce, kterému se nedá upřít rukopis. Jeho American Horror story je brilantní. A ve Scream Queens, svém novém hororovém seriálu, se taky urval pořádně z řetězu.

Děj nás zavádí na klasickou americkou školu, kde vládne dívčí spolek Kapp Kappa Tau. Jeho hlavou je podlá Chanel obklopená skupinou oddaných následovnic (mezi nimi i Ariana Grande, která se tu ale moc neohřeje) a proti ní stojí děkanka školy Cathy Munsch v podání skutečné scream queen Jamie Lee Curtisové. Do toho pak vstupují ještě dvě důležité postavy. Grace Gardnerová, která se snaží záhady kolem spolku vyřešit a tajemný maskovaný vrah Red Devil, který musel hodně koukat na filmy Wese Cravena, protože pro efektní vraždy má cit. A všichni dohromady mají samozřejmě různá tajemství, která postupně vyplouvají na povrch.

Děj Scream Queens není nijak komplikovaný a ani nemá být. Ryan Murphy od začátku ví, co dělá. Jeho seriál je odkazem na všechny teenagerské slashery v čele se sérií Vřískot (Scream).  S tím rozdílem, že Murphy má ostřejší hrany než Wes Craven. Jeho postavy jsou málokdy zcela sympatické, většinou jako by i ty nejlepší charaktery byly lehce pokřivené, naivní a napsané i zahrané se značnou nadsázkou. Mají ujeté motivace, zkratkovité chování a těžko se jim fandí.

Absurdní kuchání

Absurdnímu extrémnímu pojetí odpovídá i celkové snímání seriálu, kde se neustále mění úhly a časté jsou razantní dojezdy kamerou. Tohle zkrátka není selanka, která by se mazlila s atmosférou, ale doslova jízda na sekačce přes trávník, z něhož zahrabaným živým školačkám koukají jen hlavy.   Dokonce i scenáristicky jsou jednotlivé scény  často tak absurdní, že už to vlastně zavání čirou parodií viz scéna, kde si oběť s vrahem, který stojí přímo před ní během vraždy smskuje. Chybí už jen, aby na scénu vběhl Frank Drebin.

Trailer: Scream Queens - Plnohodnotná upoutávka na hororový seriál od tvůrců American Horror Story

A tady je vlastně klíč k tomu, co si o Scream Queens myslet. Pokud se vám líbila série Vřískot, rozhodně je šance, že se vám bude líbit i Scream Queens. Já do této skupiny nepatřím. Ne, že bych neměl rád horory, vadilo mi explicitní násilí, ale mix hororu a komedie mě baví jen v případě Sama Raimiho. U Vřískotu jsem se nikdy ani dostatečně nebál, ani dostatečně nesmál a stejné to mám se Scream Queens. Jejich vysokoškolské prostředí, přestřelený děj i postavy pojaté jako karikatury mě prostě nedokáží vtáhnout. Navíc v dobrém smyslu blbost dlouhá hodinu a půl, kde zemře třeba osm postav je něco jiného než seriál, kde se Murphy dostává do největšího problému - nemá dostatečný bodycount na díl, protože tolik postav prostě v seriálu nemá.

Za oceánem si nicméně Scream Queens vedou docela dobře ve sledovanosti a já jim to přeji. To, co chtěl, dal Murphy solidně dohromady a že zrovna já nejsem ta pravá cílová skupina, to asi jeho ani mě netrápí. Důležité je, že vzniklo dílko, které má svůj jasný ksicht.

Fanoušci komediálních hororů by určitě měli dát Scream Queens šanci. Jejich smysl pro absurdní humor míchaný s nekompromisním hororovým násilím a prostředím typické americké vysoké školy vytváří dohromady krvavý koktejl, který si své fanoušky stoprocentně najde. Pokud ale máte rádi seriály, kde se můžete s hrdiny ztotožnit, Scream Queens u vás asi bodovat nebude. Tohle je čistá oddechovka, kde během sledování můžete dělat ještě hromadu jiných věcí.