pátek 16. října 2015

Recenze: Homeland - jak odstartovala 5. série? Se skandálem a tématem uprchlíků v centru pozornosti

První dvě řady Homelandu byly jednoduše geniální. Ve třetí to všechno nabralo špatný směr, ale tvůrcům došlo, že sešli z cesty a tak čtvrtá řada znovu seriál nakopla. Jak je na tom aktuální pátá řada?

Homeland je ve formě. A na začátku páté série se to dá říct i o Carrie. Nepije, nehulí, věnuje se rodině, kašle na CIA a pracuje jako specialista na bezpečnost v Düringově nadaci, která mimo jiné podporuje utečence ze Sýrie. Jenže Carrie má v profesním životě asi tolik štěstí jako John McClane, takže to netrvá dlouho a zaplete se do hry, ve které jde mimo jiné o náhodně ukradená data z databáze CIA. Především se ale ukazuje, že v ohrožení je přímo Carrie, kterou někdo zaměřil jako cíl.

Samozřejmě, Homeland se věnuje v páté sérii i Quinnovi a Saulovi, kteří jsou v Berlíně pravděpodobně součástí stejné hry, jen ji hrají z jiného konce a zatím o tom možná ani neví. Uvidíme. Problém je pouze v tom, že Quinn je aktuálně v pozici samotáře a v podstatě nemá s kým by komunikoval, takže napětí tu hlavně pramení z toho, že tušíme, že to celé ještě někam vygraduje a napojí se na Carrie.

Ve jménu vlasti

Jisté je, že Homeland ve své páté řadě zatím působí tak aktuálně, jako nikdy předtím. Věnuje se otázce syrských migrantů, která sice v USA nikoho tak moc netankuje, pro nás Evropany je to ale téma mimořádně živé. Nastoluje také klasické otázky: Jakou cenu z naší osobní svobody musíme zaplatit, abychom se cítili bezpečně? Jaké pravomoce mají mít bezpečnostní složky, aby nás uchránily před útoky a kdo nás uchrání před tím, aby tyto pravomoce nezneužily? Je ,,ve jménu vlasti" omluva pro všechno? Tvůrci si dali dostatek práce i s rešeršemi, takže žádné zásadní kiksy jsem jako pravidelný divák Al Jazeery nevypozoroval (pokud tedy bereme jako uměleckou licenci, že se vůdce Hizballáhu a všechny další muslimské postavy baví s ženou jako sobě rovnou). Přesto se skandálu nevyhnuli.

Pro natáčení scény druhé epizody, kde Carrie prochází uprchlickým táborem, štáb oslovil několik arabských graffity umělců, aby jim stěny vyzdobili nápisy. Sprejeři souhlasili a nápisy vyrobili, nikdo ze štábu ale netušil, co na zeď napsali. Až po odvysílání prasklo, že na zdi stojí: ,,Homeland je rasistický" a ,,Homeland je vtip, kterému jsme se nezasmáli". Více o tom zde.

Homeland už jen těžko přijde někdy s tak propracovanou a strhující zápletkou, jako byla ta původní kolem Brodyho. I vystresovaná Carrie už se pomalu okoukává, ale dokonalé řemeslo a skvělý casting na úrovní filmu dělají i v páté řadě z Homelandu špionážní podívanou prvotřídní kvality. A fakt, že se tenhle seriál dokáže obout i do americké a evropské politiky a ukazuje celou situaci bez těch nejhloupějších zjednodušení (přestože tvůrci skandálních grafitty si myslí opak) už je pak jen třešinkou na dortu. Tenhle binec po sobě budeme uklízet ještě dlouho.

Hodnocení 9/10