úterý 4. března 2014

Téma: Oscar - Největší nespravedlnosti při udílení cen Americké filmové akademie

Film je uměním (alespoň v některých případech) a hodnotit umění je obtížné, jde o subjektivní záležitost. Vezměme si například Gravitaci, která bodovala na aktuálním udílení cen Americké filmové akademie. Někdo považuje projekt za revoluční a strhující podívanou, ale najdete i diváky, kteří v kině div neusnuli. Není divu, že pokud jde o tak prestižní ceny, jako jsou Oscaři, vždy se najde mnoho těch, kteří s výběrem poroty nesouhlasí. A vítězství herců/režisérů/filmů, které najdete v článku, mnohé minimálně velmi překvapilo, někdy i pořádně namíchlo.

Carol Reed - Nejlepší režie (1968)

V roce 1968 získal Oscara za nejlepší režii Carol Reed, konkrétně za film Oliver!, který našel inspiraci u muzikálu na motivy knihy Charlese Dickense. Projekt to byl zajímavý, řemeslně zvládnutý a našel si mnoho fanoušků jak mezi veřejností, tak mezi recenzenty. Ovšem v daném roce se o Oscara ucházel i jiný režisér, který přišel s něčím, co změnilo žánr sci-fi a zapsalo se do filmové historie, ano řeč je o muži jménem Stanley Kubrick, který světu nabídl film 2001: Vesmírná odysea. Akademie ale dala přednost sice zvládnutému, ale ne tak přelomovému titulu. A to je důvod k naštvnání.

Roberto Benigni - Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli (1998)

Italský herec Roberto ve filmu Život je krásný určitě předvedl skvělý, hřejivý a zábavný výkon, který si pochvalu zasloužil. Ale hromada diváků se přikláněla spíše k vítězství Edwarda Nortona. A kdo by se jim mohl divit, ve filmu Kult hákového kříže byl strhující. Spekuluje se o tom, že jednou z příčin toho, že nakonec zlatou sošku v rukou netřímal, je i to, že v dané době procházel soudním sporem s režisérem Tonym Kaye, který Kult hákového kříže režíroval. Kaye je totiž velmi svérázným filmařem a je jeho častým zvykem pomlouvat a urážet své spolupracovníky. V tomto případě se pánové neshodli na výsledném sestřihu filmu (Norton se na něm podílel) a velmi nepříjemně se pohádali.

Warren Beatty - Nejlepší režie (1981)

Herec Warren Beatty dostal Oscara za film Rudí, který se zabývá komunismem. A to je něco, na co (nejen) američtí akademici očividně slyší. Ale hromada diváků by byla raději, kdyby si zlatou sošku odnesl Steven Spielberg za Dobyvatele zatracené archy. Ale nejí divu, že cenu získalo zhruba tříhodinové drama plné dialogů než atmosférická dobrodružná podívaná, Americká filmová akademie přece nemůže udílet ocenění tak zábavným blockbusterům. Alespoň ne moc často.

Helen Hunt - Nejlepší herečka v hlavní roli (1997)

Helen byla ve filmu Lepší už to nebude vynikající, o tom nelze pochybovat. Jenže mnozí věří, že Judi Dench byla v Paní Brownové lepší a právě ona měla být tou, která bude děkovat rodině, režisérovi, štábu a kdovíkomu ještě. Její ztvárnění královny Viktorie bylo vynikající, ale zřejmě jí uškodilo to, že samotný film byl dobrý, ale ne skvělý.

Rocky - Nejlepší film (1976)

Asi málokdo by si dovolil zpochybnit to, že Rocky patří k extrémně povedeným sportovním filmům a Sylvester Stallone si nominaci za scénář určitě zasloužil. Ovšem docela slušnou nevoli vyvolalo to, že film získal cenu za nejlepší film, protože v daném roce byl nominován i projekt Network, který se dočkal nadšených ohlasů a někdy je označován za jeden z nejlepších projektů věnujících se médiím. V roce 2000 byl film dokonce "konzervován" v Národním filmovém registru.

Crash - Nejlepší film (2005)

Rasová tématika je populární a stále provokativní a tak není divu, že se nejlepším snímkem za rok 2005 stal právě projekt Crash, který se touto problematikou zabývá. Ovšem našlo se dost těch, kteří by raději viděli na nejvyšší příčce jiný titul, a to Zkrocenou horu. I ta se věnuje ožehavému tématu a chlubí se velmi sugestivními hereckými výkony.

Robert Redford - Nejlepší režie (1980) 

Herec Robert Redford dostal Oscara za svou režijní prvotinu Obyčejný lidé. A komorního příběhu o několika lidech a vztazích mezi nimi, se ujal opravdu s vervou a natočil působivou podívanou, která si obdiv a úspěch jsou na místě. Ovšem mnozí se domnívají, že v daném roce se objevil jiný režisér, který si zasloužil odnést si kýženou cenu, a to Martin Scorsese, který oslnil skvělým sportovním dramatem Zuřící býk.

Robert Benton - Nejlepší režie (1979)

V roce 1979 (respektive si ho odnesl v roce 1980, kdy byly udíleny ceny) si režisér Robert Benton odnesl Oscara za nejlepší režii díky dramatu Kramerová versus Kramer, které zapůsobilo na diváky skvělými hereckými výkony, ale občas mu je také vytýkána určitá patetičnost. I tak jde ale o excelentní podívanou. Ovšem excelentní byl i konkurent, dusivá válečná podívaná Apokalypsa Francise Forda Coppoly. Právě jeho by mnozí rádi viděli jako držitele Oscara, ostatně těžko hledat válečný film, který by překonal jeho dílo.

Vincente Minnelli - Nejlepší režie (1958) 

Minnelli získal Oscara za film Gigi, který spadá do muzikálového žánru a sleduje přerod dívky v ženu. A přestože si film odnesl devět Oscarů, někteří pochybují o jeho kvalitách a označují ho za kýčovitou podívanou s nepříliš působivými písněmi. Není tak divu, že bylo zklamáním, když cenu Americké filmové akademie nezískal bručoun Alfred Hitchcock za své Vertigo.

Určitě i vy jste byli několikrát naštváni, že cenu dostal někdo, kdo si ji zasloužil mnohem méně, než váš favorit. Podělte se o to v diskusi. A jen tak pro zajímavost, kdybychom se vás zeptali, kdo si více zasloužil Oscara za režii, zda Robert Zemeckins za Forresta Gumpa nebo Quentin Tarantino za Pulp Fiction: Historky z podsvětí, jaká by byla vaše odpověď? Akademici zvolili Zemeckise, co vy?

15 komentářů:

  1. Milionář z chatrče vs. Temný rytíř. Drama vs. opravdu nejlepší film roku 2008.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tímhle souhlasím, kdo si dneska vůbec vzpomene na nějakého Milionáře z chatrče?

      Vymazat
    2. ...Rajesh Koothrappali

      Vymazat
  2. The Artist vs.Warrior.

    OdpovědětVymazat
  3. Samozřejmě Zemeckins :-) Forrst Gump je mnohem lepší film :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Avatar x Smrt čeká všude. Hrozná prasárna, oscaři dostali možnost získat si zase na chvilku lidštější tvář, ale zahodili to. Chápu, že ne každému je po chuti, aby někdo takhle vyčníval. (Cameron, Titanic)
    Zemeckis a Fores Gump je v pohodě, když už bych takhle měl uvažovat, tak snad jedině ten Darabont za Vykoupení z věznice Shawshank.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak pokud máte pocit, že Avatar byl tak úžasný film, tak je mi vás líto :-D Neříkám, že Smrt čeká všude je to nejlepší co kdy kdo udělal, ale z hlediska filmu je Avatar jedna z nejhorších věcí co kdy kdo natočil, tam jsou dobré jen efekty, jinak nic co si zaslouží pozornost.

      Mě osobně teda mrzí neúspěch Social network, ten film byl naprostá bomba. Ale Kings speech jsem ještě neviděl, tak nebudu úplně odsuzovat.

      Vymazat
    2. Kings speech je bomba.

      Vymazat
    3. No třeba na zlatých globech si to mysleli...

      Vymazat
  5. Daft Punk Tron legacy, divím se že nebyl ani nominovanej

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To bylo podle mně kvůli tomu že nebyli jediný kdo se podílel na hudbě k filmu, a to pravidla nepřipouštějí.

      Vymazat
  6. Tak jedna z největších nespravedlností je podle mě určitě to, že Avatar nezískal Oscara za nejlepší film ( třeba se dočká dvojka ). Dále bych dal Oscara za nejlepší animáč roku 2010 filmu Jak vycvičit draka ( Toy story 3 bylo fajn, ale na draka to prostě nemělo ). A minulý rok mě zaskočilo, že Atlas mraků neměl žádnou nominaci, dokonce ani za masky ne. A letos mi v seznamu nominovaných rozhodně chybí film Zmizení ( Prisoners ).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemůžu si pomoci ale Hurt Locker v porovnání s Avatarem je teda rozhodně mnohem lepší film. Kdyby Avatar vyhrál cenu za nejlepší film asi bych si říkal, že někdo padl na hlavu. Efekty ano perfektní, výprava taky ale zbytek? Průměr a to i na poměry scifi žánru.

      Vymazat
  7. Za největší omyl Akademie považuju, že nedala Oscara Enniu Morriconemu za hudbu k filmu Mise.

    OdpovědětVymazat
  8. No, letos mě hodně mrzí neúspěch The Wolf of Wall Street - 5 nominací v klíčových kategoriích - film, scénář, režie, mužská hlavní i vedlejší role... a nic? No ale jak je vidět v článku, Scorsesemu se to nestalo poprvé, tak je asi zvyklý... minimálně bych dal Scorsesemu za režii a Jonah Hillovi za tu vedlejší roli Donnieho, byl 100% přesvědčivý

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za Váš názor.