úterý 24. prosince 2013

Recenze: Duch nad zlato - Zdeněk Zelenka nabízí pohodovou štědrovečerní pohádku

Už se stalo zvykem, že Česká televize každý Štědrý večer svým divákům nabízí zbrusu novou pohádku jako takový bonusový dárek pod stromečkem. A jelikož jsou hrané české pohádky v dnešní době nedostatkovým zbožím, zasluhuje si veřejnoprávní instituce poděkování už jen za to, že se stará alespoň o jednu novou pohádku ročně. Letos byly v plánu nové pohádkové tituly celkem dva. Z toho ten první, Duch nad zlato, si svou premiéru odbyl jen před několika málo hodinami. Dělá pohádkové tradici České televize čest, nebo je jenom ostudou?

Humor nad zlato

Zdaleka největší devízou nové pohádky režiséra takové klasiky, jakou je Nesmrtelná teta, Zdeňka Zelenky, je humor. Toho si na Duchovi nad zlato vážím asi nejvíce, protože předchozí dvě štědrovečerní pohádky České televize zase tolik humoru nenabízely. Velkolepý Micimutr spoléhal na digitálního draka a epičnost, lyrických Dvanáct měsíčků zase na zasněženou přírodu. Teprve až Duch nad zlato opět na Štědrý večer vrátil pořádnou porci humoru, o kterou se starali naši přední herci v zastoupení Martina Dejdara, Viktora Preisse, Jana Hrušínského a dalších. Zejména tito jmenovaní se o humornou složku pohádky zasloužili nejvíce.

Angažování Jiřiny Bohdalové pak sice bylo vzhledem k přátelství s panem Zelenkou jasné, ale ani Jiřina Bohdalová nezakryje svůj věk a nepříjemný skřehotavý hlas. Z celého obsazení byla tato kdysi výborná herečka zdaleka nejslabší a obávám se, že její čas před kamerou se právě završil.

Říkáte si, proč je humor ve štědrovečerní pohádce tak důležitý? Z jednoho prostého důvodu - kvůli dětem. Dnešní pohádky by samozřejmě měly přidat nějaké drama a trochu děti postrašit, ale elementy hrůzy musí být vyváženy humorem, aby děti vůbec u pohádky vydržely. Na velké strašení tu jsou horory a filmy Uwe Bolla a Tomáše Magnuska.

Nesmrtelná teta 2?

Humor jsem pochválil, musím pochválit i herecké výkony. Veronice Kubařové to jako princezně sluší, Jan Hrušínský pokračuje v tradici poťouchlých králů českých pohádek (na to je mistrem Petr Nárožný) a Martinu Dejdarovi role zlodějského hostinského vyloženě sedla. Pochvalu si zaslouží i triky, které jsou na poměry českých televizí více než slušné. A všichni dobře víme, že pohádky bez kouzel nejsou tím pravým ořechovým.

Na druhou stranu musím přiznat, že mi Duch nad zlato často připomínal již zmíněnou Nesmrtelnou tetu, a to hlavně díky postavám. Jiřina Bohdalová si opět zahrála proradnou a hrabivou rádkyni, která využívá lehce švihlého pana krále. I ty efekty mizení Viktora Preisse z Ducha a Jiřiny Bohdalové z Nesmrtelné tety byly až na barvu podobné. Inspiraci svou vlastní pohádkou, ale zase režiséru Zelenkovi nebudu příliš vyčítat.

Na vyčítání je tu něco jiného. Jistě, jedná se o pohádku, takže se dá přimhouřit oko nad nelogičnostmi v ději, ale když jich je tolik, je to už trochu rušivé. Za všechny uvádím například scénu ze sklepa s opilým lotrem a ozbrojeným hrdinou, který namísto snadného přeprání opilce uteče. Dále zmíním scénu z trůnního sálu, kde postava Jiřiny Bohdalové jasně ukázala, jak je zlá, ale nikdo si toho nevšiml. A o tom, že ve Vesmíru princezna i paní rádcová v pohodě dýchají namísto toho, aby jim praskly hlavy, se už raději ani nebudu zmiňovat. Nesmíme však zapomínat na fakt, že pohádka je hlavně pro děti a ty přelet graficky barevným vesmírem zaujme i přesto, že to nedává smysl.

Sečteno a podtrženo, nová pohádka potěšila zejména předními českými herci i dobrými výkony mladých představitelů hlavních rolí. Triky jsou dobré a celkově pohádka pobaví a na Štědrý večer působí jako příjemná oddechovka. Jak se ale začnete příliš zabývat dějem, zjistíte, že je děravější než cedník. Proto radím všem, kteří pohádku ještě neviděli a chystají se na ni, aby si ji užili, nepřemýšleli nad logickými chybami a prostě se nechali bavit. Já osobně jsem se bavil daleko více než u předchozích dvou štědrovečerních pohádek.

Viděli jste pohádku Duch nad zlato? Jak se vám líbila? Podívali byste se na ni znovu?