pondělí 16. října 2017

Tržby: Horory táhnou, Všechno nejhorší budiž důkazem! A které další horory letos bodovaly?

Horory jsou v Hollywoodu již po řadu let brány jako nenákladný způsob, jak vydělat hromady peněz. Když to nevyjde, většinou to tolik nebolí, když ano, zisky jsou nedozírné. Rok 2017 sice v rámci žánru přinesl několik přešlapů, zároveň ale také tržební game-changer, který dost možná bude schopen změnit ekonomické vnímání celého žánru. Ale nepředbíhejme…

Pro mnoho lidí to bude jistě velmi smutné zjištění, ale z kasovního trůnu v amerických kinech sesadila velkorysou science fiction podívanou Blade Runner 2049 hororová jednohubka Všechno nejhorší již druhý víkend od vstupu Villneuveova filmu do kin. Slasher variace na filmy s opakujícím se syžetem typu Na Hromnice o den více nebo Na hraně zítřka zvládla za první víkend utržit velmi slušných 26,5 milionů dolarů, což je při rozpočtu ani ne pět mega skvělý výsledek. I kdyby byly poklesy tržeb velmi strmé, film si v pohodě dojde pro padesátku z Ameriky a jistě přidá slušná čísla i ve zbytku světa. Je to už deváté první místo pro produkční společnost Blumhouse, která se na nízkorozpočtové horory specializuje – a letos pro ni třetí. Celkově jde pak už o pátý letošní horor, který dokázal ovládnout americké víkendové tržby. Které další filmy měly to štěstí?

Universal a urval start hororového roku pro sebe


Začátkem roku se fenomenálním způsobem vrátil na výsluní M. Night Shyamalan právě díky Blumhouse Production. Jeho Rozpolcený si jednak překvapivě získal kritiky i diváky, především ale šokoval čtyřicetimilionovým otvírákem a skvělou výdrží, která jej nakonec vynesla za hranici sto milionů amerických dolarů a celosvětově na neskutečných 278 milionů. To vše při rozpočtu devět (!!!) milionů. Shyamalanovi evidentně větší skromnost prospěla, diváci se na schizofrenního Jamese McAvoye hrnuli ještě dlouho po premiéře a zajistili tak filmu v závěru filmu avizovaný crossover s Vyvoleným. A dost možná nezůstane jen u toho, Universal (který má s Blumhouse smlouvu)  se bude jistě snažit vytlouci ze značky další filmové univerzum. Nepřijde mi to jako nosný nápad, ale tržby budou pravděpodobně silnější argument než zdravý rozum…

Necelý měsíc poté, co byl Rozpolcený sesazen z čela tržebního žebříčku, do kin vtrhl další hororový megahit. Uteč (opět Blumhouse a Universal), režijní debut černošského komika Jordana Peelea, šokoval celý svět nejen třiatřiceti miliony dolarů, které utržil za první víkend promítání, ale především bezprecedentním kritickým nadšením, které nasazení filmu do kin provázelo. Uteč má na Rotten Tomatoes dodnes neskutečných 99 % pozitivních recenzí při průměrném ratingu 8,3! I to je jedním z důvodů, proč film v Americe klesal mnohem pomaleji, než je na příslušníka hororového žánru zvykem. V Americe z toho nakonec bylo famózních 175 mega, svět sice na rasovou satiru říznutou psycho-hororem slyšel méně, ale ta čtvrtmiliarda stejně nakonec padla. Rozpočet? Směšných 4,5 milionů dolarů.

Jedna očekávaná trefa, jeden game-changer


Mezi tři hororové trefy Universalu se nicméně na přelomu letní sezóny a podzimu vklínily dvě velké pecky od Warner Bros. Ta první víceméně „jen“ navýsost splnila očekávání. Annabelle 2: Zrození zla opět trochu přiživila magickou auru kolem hororového mága Jamese Wana a po všech stránkách překonala už tak megaúspěšný první díl. Rozpočet sice nepatrně vzrostl, nicméně na americkém trhu se strašidelné panence podařilo přeskočit stomilionovou hranici a celosvětově pak snímek přepočítává už 301 milionů dolarů. Spin-off V zajetí démonů tedy úspěšným sequelem prokázal, že je schopen stát na vlastních nohou, takže nás filmy z tohoto hororového vesmíru budou jistě oblažovat ještě mnoho let.

Zmiňovaný hororový game-changer si z logiky posloupnosti i gradace nechávám na konec, vy ale stejně již dobře víte, o co jde. Adaptace Kingova To už je nějakou tu chvíli nejúspěšnějším hororem všech dob, čtvrtým nejúspěšnějším filmem s ratingem R a fenomenálním úspěchem, který se v rámci žánru urodí jednou za čtvrt století. Možná ani to ne, vždyť srovnání s To snese jen Vymítač ďábla a Šestý smysl! Americké tržby jsou momentálně na 314 milionech, celosvětové na 630, přičemž se stále nekončí a sen Warner Bros. o hranici 700 milionů dolarů celkově nejsou žádnou utopií. Vždyť kolikrát už tento film omlátil tržebním expertům o hlavu jejich renomované odhady? Do dvou let tu máme pokračování, které ukáže, zda byl ohromující úspěch prvního filmu způsoben jen momentální diváckou poptávkou, nebo jestli jej dokáží Warneři zopakovat.

Co bude dál?

Samozřejmě, ne všechny letošní hororové premiéry mohly slavit tak jako zmiňovaná pětice filmů. Kruhy, snažící se navázat na úspěch již zapomenuté značky, kiny spíše prošuměly. Ambiciózní Lék na život byl vyloženým propadákem, který doplatil na přepálený rozpočet a příliš košatou stopáž (Gore Verbinski to zkrátka se svými ambiciózními koncepty nemá snadné). A třeba od počátku nesmyslná předělávka devadesátkových Hráčů se smrtí nejenže nedokázala přilákat diváky do kin, ale navíc si už stihla získat status jednoho z nejhorších filmů letošního roku. Nicméně, jak všichni dobře víme, hollywoodská studia mají tendenci „drobné“ neúspěchy přehlížet ve prospěch obrovských úspěchů a těch měl zrovna letos hororový žánr vskutku požehnaně. Za dva týdny navíc do kin zavítá Jigsaw, tedy oživení jednoho z největších hororových fenoménů 21. století, série Saw. Takže jasný adept na šestý horor, který léta páně 2017 ovládne víkendové americké tržební žebříčky.

Co by to tedy mohlo znamenat do budoucna? Jistá jsou nejspíš pokračování naprosté většiny filmů, které jsou v tomto článku zmíněny, což je (s čestnou výjimkou druhého To, které je jasně opodstatněné a moc se na něj těším) spíše negativní efekt. Osobně ale doufám, že právě adaptace Kingovy knihy a její finanční úspěch zapříčiní vlnu hororů, které se budou pyšnit velkorysejšími rozpočty, ambiciózními koncepty a snahou posunout celý žánr zase o kus dál. Zkrátka doufám, že se k žánru vrátí áčkoví filmaři, kteří se nespokojí s točením šablonovitých duchařin, že pokud se objeví projekt ve stylu ‚,Guillermo del Toro chce točit V horách šílenství", studio jej tentokrát nezařízne, ale naopak mu nabídne odpovídající produkční péči. A vzhledem k traileru na X-men: New Mutants to možná není tak utopická představa, jak by se mohlo zdát.

0 komentářů:

Okomentovat

Děkujeme za Váš názor.