sobota 15. dubna 2017

Recenze: Rychle a zběsile 8 - Vin Diesel a spol. znovu jedou na plný plyn!

Jedna z nejúspěšnějších filmových sérií všech dob je zpátky. S novým režisérem, bez Paula Walkera a se zápletkou, která staví Dominica Toretta proti jeho vlastnímu týmu. Jak to funguje?

Rodina je základ státu... nebo tak nějak to vždycky Dominic Toretto říkal. Musí držet pohromadě a nikdy se proti ní nesmíš obrátit. Jenže kyž se na scéně objeví prohnaná kyberteroristka a šéfka zločinecké organizace Cipher (Charlize Theron), drží v ruce takové trumfy, které nepřipouští diskusi. Dom se stává jejím otrokem, zrazuje svůj vlastní tým a zatímco pro Cipher páchá jeden zločinecký kousek za druhým, jeho přátelé jsou mu v zádech a snaží se ho chytit dřív, než Cipher dotáhne do finiše svůj ďábelský plán. Cesta přitom vede přes New York až na zamrzlé pláně (a vody) ruského severu a řekněme si to na rovinu - za svoje peníze dostanete přesně to, co čekáte. Vysokooktanový akční nářez s hromadou akčních ikon a dopravních prostředků všeho druhu. Tím bych v podstatě mohl i skončit, protože nemám, co bych vytkl - a to se mi u téhle série opravdu nestává.

Režisér F. Gary Gray je tu od prvních záběrů, kdy se ocitáme na Kubě, ve formě, jakou předvedl už ve Straight Outta Compton. I tady pumpuje do filmu neuvěřitelný příval energie. Všechno hraje sytými barvami, takže se na to dobře dívá. Akční scény jsou přehledné, Gray skvěle pracuje s kombinací hudby a obrazu a využívá s mírou zpomalených záběrů a stop-timů. Lahůdkou na hollywoodské poměry jsou pak bojové scény, které mají nad očekávání precizní choreografie. Ať už je to bitka ve vězení, kdy se řežou Dwayne Johnson vs Statham vs všichni vězni vs všichni policajti nebo finále, ve kterém Gray s Jasonem Stathamem a malým škvrnětem v cestovní sedačce cituje Johna Woo a jeho Hard Boiled (a přidává komediální rozměr), tohle je s přehledem to nejlepší, co dokáže současný Hollywood v akčním žánru vyprodukovat.

Samozřejmě se to týká i všech automobilových akčních scén, kterých je ve filmu požehnaně, jsou monstrózní a přestože jsou over the top (stovky dálkově ovládaných aut jezdí po městě bez řidičů jako stádo buvolů), přišly mi přece jen logičtější a v rámci série reálnější než v předcházejícím dílu. Dokonce i ta šílená ponorka v závěru mi tam pasovala víc, než v sedmičce divočina s vyskakováním aut z letadla. Svým způsobem je tak nejpřepálenější scénou hned ta úvodní na Kubě, když Dom dokáže z vraku udělat něco mezi raketovým autem a stíhačkou a pak ho odřídit v situacích, ze kterých máte obočí v zátylku. MacGyver tady potkává Jamese Bonda a nechumelí se u toho ani trošku. Gray do série zaplul s obrovským přehledem jako starý známý a vůbec bych se nezlobil, kdyby se stal její součástí na delší dobu. Svědčí to oběma stranám.

Velké plus za scénář, Dom vs zbytek rodiny

Už za takhle zvládnutou, skvěle rytmizovanou akci, která navíc přichází v pravidelných intervalech, bych se šplhal v hodnocení vysoko, jenže přidanou hodnotou osmičky je děj mezi akčními scénami. Po dlouhé době má Rychle a zběsile funkční příběh. Trailery mě moc nepřesvědčily, ale je to právě zvrat s Domovým odvrácením se od rodiny, který scénám dodává nečekaný emotivní rozměr. Všichni mají jasné motivace a scénář drží pohromadě jako by ho postavila parta švýcarských  zedníků - na tuhle sérii nevídaná věc. Najednou to není jen sled akčních scén s planým plkáním mezi nimi. Najednou je to film. Zatímco posledních několik dílů bylo pro mě v podstatě dějově zaměnitelných, osmička je jasně identifikovatelná.

Scenárista Chris Morgan tu vůbec odvedl dobrou práci. Dal filmu funkční zápletku, dal dostatek příležitostí pro akci, dal postavám výraznější motivace a taky napsal výrazného záporáka... ehm záporačku. Gray to pak už jen doťuknul, když roli Cipher svěřil Charlize Theron. Z té doslova tryská charisma a Domovi je se svým hereckým talentem výrazným, herecky přesvědčivým a neúprosným protivníkem - což je  přesně to, co každý dobrý akční film potřebuje.

Výborně funguje i chemie mezi dalšími postavami. Rychle a zběsile za dobu své existence strašlivě nabobtnalo v obsazení, přesto tu všichni mají své místo. Je až neuvěřitelné, jak se s tímhle množstvím postav daří tvůrcům žonglovat. Svoje si tu společně i sólo jedou Dwayne Johnson (má výbornou první vtipnou scénu a pak samozřejmě ,,torpédo") a Jason Statham (v podstatě vyžral ty nejlepší akční scény), Michelle Rodriguez má zase svoji linku s Vinem Dieselem, ostatní jsou pravda spíš ve vedlejších rolích, ale nikdo tu není jen do počtu. Je to jedna velká, pečlivě zkonstruovaná týmová mašina na způsob Avengers, která vůbec nevypadá, že by ztrácela dech. Pro mě naopak jako by s osmým dílem konečně dospěla a tváří v tvář osudové ztrátě Paula Walkera donutila tvůrce pracovat kreativněji a pečlivěji.

Hlášky a nadsázka fungují jako nikdy

Nevím jak moc je to zásluhou F. Gary Graye (zčásti určitě, ty vtípky ve Stathamově závěrečném akčním baletu v letadle jsou nepochybně jeho dílo), ale osmička je s přehledem jedním z nejvtipnějších dílů v celé sérii. Neschopnost vymáčknout ze sebe pořádnou punchline a pointovat dialogy jinak než v marné křeči byla jednou z věcí, které mě dlouhodobě na Rychle a zběsile vytáčely. Postavy většinou zahlásily něco jako ,,hustý" nebo ,,cool" a šlo se domů. V osmičce se to stane pouze jednou: jednu z postav rozšmelcuje lodní šroub, krev vycákne až na zeď, Dwayne Johnson nakoukne jako John McClane, co se stalo.... a pak zahlásí scenáristicky impotentní ,,Nasty." Sorry, jako ale to by vymyslel i můj desetiletý syn s prstem v nose a ježkem v kleci v druhé ruce. Podobných promarněných šancí byly předcházející díly plné, tady je to naštěstí absolutní výjimka. Kdykoli se k sobě dostanou Shaw a Hobbs, chrlí ze sebe vtipné urážky (někdy pravda trošku na sílu) a hlášky padají i všude okolo, hlavně kolem Tyrese Gibsona a jeho jedenácté pozice na žebříčku deseti nejhledanějších zločinců (což má vydařenou pointu, kterou bychom nejspíš v minulých dílech nedostali). Rychle a zběsile 8 má zkrátka smysl pro humor a za to má u mě ten poslední bod, díky němuž se blížím v hodnocení absolutní spokojenosti.

Po sedmém dílu, který byl vkusným rozloučením s Paulem Walkerem, stála před tvůrčím týmem obrovská výzva. Poprvé si museli poradit bez chemie, kterou Walker a s Vinem Dieselem měli. Sedmička navíc utržila neuvěřitelnou miliardu a půl, což ji zařadilo po bok největších filmových sérií. A tohle dorovnat kvalitativně i obchodně není jen tak (viz Avengers: Age of Ultron). Ať už tržby dopadnou jakkoli, jedno je jisté: Chris Morgan a Vin Diesel svoji sérii skvěle znají. A poslední dva roky se neflákali. Do party přibrali F. Gary Graye, který z režiséra průměrných akčňáků dorostl to sebejistého řemeslníka a výsledkem je v rámci série překvapivě dobrý film, který mi udělal radost jako malému klukovi. Zahraniční recenze osmičku relativně chválí (cca 6-7/10), nicméně ji nechávají za sedmičkou, já ale v hodnocení půjdu tak jako u předchozích dílů proti proudu - a tentokrát na tom parta kolem Dominica Toretta vydělá.

Ne, téhle sérii šťáva nedochází. Dokonale zmáknutá popcornová zábava a společně s pětkou (a nostalgicky vnímanou jedničkou) nejlepší díl série. Akcí našlapaný po okraj, barevný, sexy, svižný, vtipný, místy naopak správně temný a drsný, s fungující výraznou dramatickou zápletkou a s charismatickou Charlize Theron v roli hlavní záporačky, zkrátka akční blockbuster jak má být.  Po Loganovi, Kongovi a Krásce a zvíře další vydařená záležitost letošního roku. Váhám mezi osmičkou a devítkou, ale protože jsem se u Rychle a zběsile 8 skvěle bavil a dostal po dlouhé době skutečné hlášky a skutečné bojové choreografie, nejen bordel natočený roztřesenou kamerou, a vzhledem k tomu, že celé ty roky jsem byl na tuhle sérii sakra přísný, sypu tam s přivřeným okem devítku. Takhle mi ta série vyhovuje a nevím, co víc bych od ní mohl chtít. Dejte vědět v komentářích, jak to vidíte vy. Trailer tady