neděle 2. října 2016

Recenze: seriál Smrtonosná zbraň - Riggs a Murtaugh se vrací do služby

U Foxů se rozhodli vytěžit slavnou filmovou sérii a přetavit ji do seriálu. Jak se jim to podařilo?

Nejsem zrovna příznivcem toho, aby se slavné filmy a filmové série ředily formou televizních seriálů. To, co ve filmu funguje ve zhutnělé podobě a často s hutným rozpočtem, v televizi nabírá prazvláštní tvar, který jen málokdy dosahuje kvalit předlohy nebo ji dokonce převyšuje - z poslední doby si vybavuji jen brilantní Fargo.

Smrtonosná zbraň to jako televizní seriál má obzvlášť těžké. Scénáře minimálně prvních tří filmů byly plné originálních situací, postav a humoru, jejich akční scény patřily ke špičce a docílit podobného efektu na televizní obrazovce se tak zdálo téměř nemožné.

TOP 5 tipů na buddy-movie

Dobrou zprávou je, že se to nakonec podařilo lépe, než jsem čekal. Clayne Crawford a Damon Wayans mají tu správnou chemii a co se týče komických situacích, drží se díky scénáři na solidní úrovni, kterou by jim kdejaký film mohl závidět. Scény, ve kterých Riggsovi ,,jebe", jsou sice možná až příliš přitažené za vlasy, ale vlastně fungují. A když v jedné z úvodních scén Riggs dorazí do banky plné lupičů se zásilkou pizzy, je zjevné, kde leží potenciál tohoto seriálu a že to je stejně jako v případě filmu v silných postavách. Výborný nápad je i Murtaughův zdravotní stav - je po operaci srdce, měl by se vyhýbat  stresu a má dokonce hodinky, které mu ukazují tep. To se s  Riggsovým pohledem na život tak krásně mlátí, že by se to mohlo na hodinách scenáristiky doslova vyučovat jako ukázkový příklad toho, jak postavit buddy dvojici.

Dál už to taková paráda není. Zápletka prvního dílu je naprosto rutinní a nezajímavá a dlouhodobě bude právě tahle televizní jalovost největší slabinou seriálu. Tou druhou jsou akční scény, které sice nejsou špatné, ale není jich moc a u vytržení z nich člověk taky nemůže být. Díky aspoň za to, že i tady se tvůrci pokusili být originální, ale body, které nabrali za automobilovou honičku na závodním okruhu ztratili závěrečnou akční scénou ve skladišti, kdy se Riggs už opravdu chová nesmyslně (byť je tu samozřejmě vždy ono alibi v podobě Riggsovy touhy nechat se zabít).

Klíčový je potom casting. Damon Wayans jako Murtaugh odvádí, co od něj role vyžaduje a možná je trochu škoda, že vzhledem k tomu, že jsme v seriálu, mu tvůrci sblížení s Riggsem naordinovali možná až zbytečně rychle. Jestli seriál uspěje u diváků dlouhodobě, o tom ale rozhodne hlavně to, jak jim sedne Clayne Crawford coby Riggs. Crawford není Gibson a srovnání se nevyhne. Nevychází z něho jako vítěz a osobně mne neokouzlil, na druhou stranu je třeba uznat, že v roli se solidně zabydlel a je v ní věrohodný. Pořád je tu ale ono ALE...prostě to není Gibson.

Ve výsledku je tak Smrtonosná zbraň rozporným televizním produktem. Tvůrci odvedli solidní práci na tom, aby filmy překlopili do seriálu, originál ale může být jen jeden. Humor tu funguje, ale je v podstatě tím jediným, kvůli čemu by mělo smysl se na Smrtonosnou zbraň dívat (pokud nejste vyloženě fanda Wayanse nebo Crawforda), všechny ostatní položky jsou standardní a není tu nic, co byste neviděli třeba v Hawaj 5-0 - jen místo tropických ostrovů je tu Los Angeles. Trailer si můžete pustit ZDE.

Solidní televizní zábava, která nemá větší chyby a můžete si ji klidně dopřát, protože chemie mezi oběma postavami funguje i v televizní podobě. Akční scény a zápletky ale nejsou téměř ničím výjimečné, akce je dokonce méně než byste čekali a tak jde spíš o seriál pro ty, kteří chtějí zabít čas a všechno lepší už viděli (závidíme jim).