Recenze: Gotham - druhá série začíná

Název: Gotham season 2
Datum premiéry: 21. září 2015
Žánr: komiksové policejní drama
Stanice: FOX

Kdo za tím stojí

Tvůrci: Bruno Heller

Gotham se vrací. Je to seriál, na který se loni hodně čekalo a i když kolega Liška ho tehdy hodně vychválil, pravdou je, že obecně byl vnímán sice jako vydařený, ale nedotažený. Jako by pořád nedokázal naplnit očekávání fanoušků - obzvlášť proto, že si sám nedokázal ujasnit, o co mu jde. Množství postav mu brzdilo v tom jít u nich víc do hloubky, neustálé odkazy na komiks ho brzdily v rozhodnutí, jak moc se od inspiračních zdrojů odchýlit a pokus o temnou kriminálku prolezlou korupcí taky nevyšel na sto procent, protože jistá lacinost komiksového světa prostě nedovolí, aby to celé šlo brát víc vážně a pohltilo vás. Čož je škoda, protože když o tom tak přemýšlím, Gotham mohl být něco jako The Wire nebo třeba Chobotnice v komiksovém provedení plném plastických a nejednoznačných postav v ponurém a vyšinutém světě. Ale takový bych ho chtěl zjevně já a Bruno Heller a s ním spousta fanoušků to má jinak. Dobře pro ně, špatně pro mě.

Dobrou zprávou je, že možná tam má namířeno. První díl druhé série totiž přinesl o něco temnější ladění. Penguin je králem Gothamu, zatímco Jim Gordon je suspendován a uzavírá s Oscarem Cobblepotem morálně problematickou dohodu. Barbara se ocitá v base, kde jí totálně hrabe a omotává si kolem prstu ostatní freaky v čele s Jeromem (potenciálním Jokerem)  a Richardem Sionisem (Black Mask). A do toho nastupuje na scénu ještě nový záporák Theo Galavan (James Frain), který se sice tváří jako filantrop a dobračisko, ale s pomocí své notně ujeté (nicméně cheese sexy) sestry Tabithy osvobodí tyto vězně z Arkhamu. A mladý Bruce Wayne se snaží mezitím dostat do jeskyně svého otce.

Celkově to zatím vypadá na solidně rozdané karty a to ještě nenastoupil Michael Chiklis. Esem tu však už dávno není Ben McKenzie jako Jim Gordon, na to má příliš nevýrazný projev. Je sice pořád hlavním hrdinou, energie celého seriálu ale leží mezi záporáky, z nichž logicky vyčnívá Penguin, který kdykoli se objeví, hrozí to usekanými a prostřelenými hlavami. Násilí určitě v tomto dílu přitvrdilo a v budoucnosti to asi vzhledem k nátuře nových záporáků Thea a Tabithy nebude jinak, škoda jen, že seriálu se pořád nedaří jít hlouběji do postav, přesvědčivě je potrápit a udělat je věrohodnější. Byť se o to zjevně snaží, postav je v něm tolik, že občas je práce s nimi velmi povrchní a i nadále se některé z nich objevují spíš z povinnosti (viz Edward Nygma v tomto dílu).

Gotham pořád působí spíš jako teenagerský ,,cheesy" seriál, přes který někdo dodatečně nahodil ,,tvrdší" filtr v podobě občasného násilí než jako dobře fungující temné komiksové drama. Posun k Burtonovu batmanovskému lehce bizarnímu a temnějšímu světu mu svědčí a jako výkop do nové série ho nejde než pochválit, zásadní změna ale nepřišla. Ti, kteří od Gothamu neutekli loni a vydrželi, teď určitě neodejdou. A pro ty,  kteří nevydrželi, je v prvním dílu druhé série pořád ještě málo důvodů k tomu, aby jim stálo za to do hry znovu naskočit.