pátek 31. října 2014

Recenze: John Wick - Keanu Reeves v nejlepším filmu od Matrixu?

Internetem jde zpráva. Keanu Reeves natočil svůj nejlepší akční film od dob Matrixu. Spojil na jeho výrobě síly s kaskadérem Chadem Stahelskim a Evou Longoria (ve funkci producentky) a vznikl syrový a stylový akční nářez, v němž jde bodycount do nadoblačných výšin a choreografie nemají chybu. Prostě splněný sen každého milovníka pořádné akce. No... tak to jsme asi každý viděli maličko jiný film.

Není pochyb o tom, že příběh bývalého nájemného vraha Johna Wicka, který se rozhodně pomstít mafii, má spoustu zjevných plusů. Keanu Reeves je brutálně ve formě. Film má svůj nezaměnitelný ksicht, svůj výrazný smysl pro humor a pokud jde o headshoty, tak si s sebou vezměte kalkulačku. Bodycount je opravdu solidní, jenže zbytek drhne. A to především v tempu celého filmu. Vpodstatě žádná akční scéna netrvá dostatečně dlouho, aby to filmu dodalo akceleraci, abyste v jejím závěru měli pocit, že ,,Ok ok, ale teď si potřebuju kámo vydechnout". Neustále se tak opakuje stejný vzorec: Keanu Reeves s někým zvolna, stylově a vtipně pokecá, následně vystřelí mozek pár lidem a následně zase stylově pokecá. Každá akční scéna ale na můj vkus končí příliš brzy, rozhovorů je víc, než bych potřeboval a napětí není v podstatě žádné. Samotné akční pasáže se navíc moc neliší a s odstupem se mi slévají v jednu, chybí gradace směrem ke konci, větší variabilita zbraní a situací.

Je to jako videohra?

Někdo by možná mohl říct, že tohle je princip videohry, jenže i v té existují něco jako level-bossové a závěrečný fight, který hrdinu důkladně prověří. John  Wick má na straně protivníků velmi nevýraznou sestavu a závěrečný souboj mu sice dá zabrat, ale že byste ho prožívali, to těžko  - Wick v něm bojuje se stárnoucím chlapíkem, jemuž jeho skillz prostě nevěříte.

A to je vlastně všechno. Není to špatný akční film, ale aby vůbec mohl aspirovat na označení kultovní, musel by nabídnout alespoň jednu opravdu našlapanou dlouhou scénu jako jsou třeba ty v Ong Bak nebo patrová řežba v TomYum Goong. A nic takového tu nenajdete. Těžko bych tomu ještě před dvěma měsíci věřil, ale žánrově velmi spřízněný Equalizer s Denzelem Washingtonem v tomto případě jasně vítězí. Je stejně erkově nekompromisní, ale s mnohem lepší celkovou gradací, protivníky, budovanou atmosférou a každá jedna akční scéna v něm je sama o sobě výraznější - včetně finálového střetnutí, v němž dává Johnu Wickovi na prdel rozdílem dvou tříd.

Přesto - pokud máte rádi akční filmy, měli byste Johna Wicka vidět (ovšem až poté, co sjedete Equalizera:-). Jednak proto, abyste si sami udělali obrázek a za druhé proto, že pro Stahelskiho jde o režijní debut a jako takový funguje coby zajímavý příslib do budoucna. Pokud nepodlehnete hypu, který se kolem filmu nekriticky rozvířil, nebudete čekat příliš, mohli byste být nakonec spokojeni - obzvlášť pokud pár měsíců počkáte a dáte Johnu Wickovi šanci přes domácí kino.