pátek 18. července 2014

TV RECENZE: Salem - Nejdrsnější čarodějnická podívaná široko daleko

Čarodějnice jsou aktuálně trošku ve stínu upírů, vlkodlaků a dalších podobných bytostí, ale občas je na plátně nebo na obrazovce vídáme. I v seriálu Salem hrají hlavní roli a nutno říct, že se s tím vůbec nemazlí. Nabízejí docela brutální podívanou.

Ale není divu, seriál je inspirovaný skutečnými čarodějnickými procesy, které probíhaly v sedmnáctém století právě v Salemu. Ale na toto ne zrovna veselé období nahlíží projekt z poměrně originální úhlu.

Především, nepopírá to, že skutečně existují čarodějnice a navíc mají v plánu nehezké věci. V jejich čele stojí Mary Sibley (Janet Mongomery), která se jako magií nadaná bytost nenarodila, ale když díky zdejším puritánům nemohla být se svým milovaným Johnem Aldenem (Shane West), přidala se na jejich stranu.

Poté, co je dvojice rozdělena (Alden odchází do války) se děj posune o pár let dopředu. Mary díky manželství s vlivným puritánem stojí v čelem města, které začíná čím dál více pozornosti věnovat pátrání po čarodějnicích.

Musíme ocenit to, že děj staví přisluhovače temnoty do pozice manipulátorů, kteří ani nemusejí sami vraždit, protože to za ně udělají puritáni, posedlí snahou odhalit a zlikvidovat, co nejvíce čarodějnic. Divákovi je tak prezentováno, jak nebezpečný a lehce zneužitelný může být fanatismus a že ho obvykle odnesou nevinní. Ale současně ani čarodějnice nejsou stavěny do pozice utlačovaných obětí, i ony jsou často zloduchy, kteří se dopouštějí nepěkných činů.

Nejednoznačnost, to se nám líbí

Člověk tak má pochopení pro obě strany. Puritáni se hodlají za každou cenu zbavit zla a věří, že účel světí prostředky, čarodějnice se se zase snaží přežít a chtějí se pomstít těm, kteří je utlačují. A jejich spory obvykle odnesou nevinní. Nejednoznačnost obou stran konfliktu je podle nás kladem, který přidává seriálu na zajímavosti. Nic není prezentováno jako černobílé.

Těžko tak říct, kdo je vlastně hrdinou seriálu a kdo záporákem. Role se rychle střídají a chvíli je vám někdo sympatický a pak provede něco, co jasně říká, že tohle není člověk, kterému by se mělo fandit. Jistě, je tu romantická zápletka, kdy samozřejmě Mary miluje Johna a John Mary a tvůrci zřejmě chtějí, abychom jim drželi place, aby to dobře dopadlo.

Ovšem, to je někdy těžké, když Mary provádí dost nepěkné věci a navíc se musíme přiznat, že tahle láskyplná linie nás trošku rušila. Navíc, když se objevila ještě postava Anne (Tamzin Merchant), která měla pro Johna také slabost. To zbytečně zavánělo telenovelou. Na druhou stranu, Maryiny city pro Johna ukázaly, že i mocná čarodějka má Achillovu patu, která byla párkrát zneužita. Takže jejich vztah neplnil jen funkci nutné romantické odbočky, což je dobře.

Ještě, že se objevil ten chlápek z Avatara

V prvních epizodách byl emocím zmíněných postav věnován docela velký prostor, ale to se časem změnilo. Zpočátku se Salem hledal, jeho tempo bylo pomalé, vlastně se nic moc extra nestalo, ale postupem času dění nabíralo na obrátkách a zlomem byl příchod Increase Mathera (Stephen Lang), proslulého lovce čarodějnic a otce přítele Johna Aldena reverenda Coltona Mathera (Seth Gabel). Ten přidal dění na intenzitě a jeho tichá válka s Mary byla strhující.

Seriál se tak rychle posunul úplně někam jinam. Stal se dynamičtější a napínavější a hlavní dějová linie se rozpohybovala zajímavým směrem. A nutno poznamenat, že Stephen byl ve své roli skvělý, ale Janet, přestože zpočátku byla na náš vkus zbytečně nevýrazná, postupem času vdechla Mary určitou démoničnost v kombinaci s problesky křehkosti, což jí přidalo na zajímavosti.

Celkově se nám obsazení líbilo, i když Shane West zůstal trošku ve stínu ostatních, i když díky Nikitě (recenze) víme, že je to šikovný herec. Ale v roli Johna nám úplně neseděl. A nejen proto, že jeho účes nás dost děsil.

Také jsme nebyli unešení tím, jak tvůrci zacházeli s některými postavami. Třeba taková Mercy (Elise Eberle) je sama o sobě lákavá a dostatečně zvrácená postava, ale někdy se zdálo, že autoři prostě nevědí, co si s ní počít a tak její scény působily dost "násilně" (násilně bez uvozovek, často prováděla dost krvavé věci). A třeba Tituba (Ashley Madekwe) se nejdříve objevuje v každém dílu a pak se najednou na pár epizod ztratí, aniž bychom věděli, co s ní je.

Nekompromisní podívaná

Salem volí mrazivou a temnou atmosféru a tu hodně podporuje brutálními výjevy. Proti tomu nic nemáme, daná doba nebyla procházka růžovým sadem, seriál má hororový nádech, tak proč ne, ale někdy je zřejmé, že určité chvilky jsou samoúčelné a mají jen znechutit. Pro děj například nemá větší smysl, když se Mercy hrabe v mrtvole a pak si olizuje zakrvácené prsty. Ale většinou je brutalita přítomna, kvůli tomu, aby byl seriál působivější a to se daří. Speciálně pak ve finále, které je hodně drsné.

Určitě musíme zmínit úvodní znělku, kterou dali dohromady skladatel Tyler Bates (300: Bitva u Thermopyl nebo Strážci Galaxie) a excentrický zpěvák Marilyn Manson.

Salem začíná pozvolna, dějově přešlapuje na místě a skoro se zdá, že neví, kam se vydat, ale postupem času se tempo zvýší, příběh se posune zajímavým směrem a seriál se stane o poznání zábavnějším. Fajn je, že scenáristé jasně nestanoví, kdo je ten "dobrý" nebo "špatný", většina postav rozhodně není načrtnuta černobíle. Ovšem, s některými vedlejšími postavami si tvůrci příliš nevědí rady a občas zbytečné jsou některé brutální momenty. Obvykle fungují jako způsob jak podpořit temnou atmosféru, někdy jsou ale jen samoúčelně nechutné. Salem je ale i tak zajímavou podívanou, kterou by si fandové čarodějnic neměli nechat ujít.