neděle 29. června 2014

RECENZE: The Raid 2/Zátah 2 - Jaké je pokračování jednoho z nejlepších akčních filmů posledních let?

Indonéská akční pecka The Raid/Zátah z roku 2011 ukázala, že Asie stále strčí, pokud jde o akční filmy, Hollywood do kapsy. I když je fér připomenout, že na úspěchu filmu neměl zásluhy jen skvělý Iko Uwais v hlavní roli, ale také režisér/scenárista Gareth Evans, který je z Velké Británie. A jelikož výsledek jejich spolupráce se velmi rychle stal kultovní záležitostí, máme tu dvojku.

A přestože ta se drží klasického postupu, když je vše "větší a bombastičtější", tak v tomto případě to není ke škodě věci, ale právě naopak. Zatímco první díl sázel na komorní pojetí, kdy se skupinka policistů snažila přežít v jednom nehostinném paneláku, tak pokračování je komplexnějším výletem do světa zločinu. Takže kromě hromady špičkové akce se dočkáme i docela slušně zpracovaného příběhu.

Iko Uwais a režisér Gareth Edvans
V tom má hlavní roli opět policista Rama (Iko Uwais), který je požádán, aby pracoval v utajení a uvnitř mafiánské organizace zjistil, kteří jeho kolegové jsou zkorumpování. Děj je poměrně zajímavý, i když párkrát se dočkáme nějakého toho klišé, ale na poměry akčního žánru jde o slušně zvládnutý scénář, který balancuje na hranici působivého thrilleru.

Ale protože je více pozornosti věnováno příběhu, počítejte s tím, že film nemá takový spád jako jeho předchůdce. Navíc, stopáž 150 minut je na akční projekt docela nezvyklá a lhali bychom, kdybychom tvrdili, že určité pasáže nebyly docela zdlouhavé. Nebyli bychom úplně proti tomu, kdyby ve střižně zůstalo na podlaze trochu více materiálu (i když už byla "vyseknuta" zajímavá scéna nazvaná Gang War).

Jen málokterá místa jsou vysloveně "hluchá", ale několik scén se dost táhne a úplně bychom se nedivili, kdyby se během nich někdo nudil. Kromě toho, během prvních pár desítek minut sice dojde na pár působivých soubojů, ale rozjezd byl i tak o dost pomalejší, než jsme čekali.

Ti se s tím nemazlí

Postupem času se ale tempo výrazně zvýší, přibude akce a je intenzivnější a intenzivnější. Vyvrcholením je samozřejmě skvostné finále. Ale i ostatní souboje jsou povedené a to z několika důvodů.

Zaprvé kamera sice snímá dění svižně (a občas ze zajímavých úhlů), ale ne tak epilepticky, abychom nestíhali, co se děje. Akce je dynamická ale přehledná.

Zadruhé je opět choreograficky perfektně zvládnutá. Dojde na několik různých bojových stylů, používána je spousta typů zbraní, od kladiv až po střepy a tvůrci přišli s několika zajímavými nápady, jak během soubojů odlišné předměty využít.

Rozumějte tomu tak, že většinou vymysleli nějakou hodně krvavou chuťavku, aby se u ní člověku skoro zvedl žaludek nebo z ní zamrazilo. Stejně jako předchůdce, ani Zátah 2 se s tím nepáře (občas ale páře některé nebožáky) a je hodně brutální. A nejde o onen typ násilí, které je tak krvavé, až je vtipné. Do smíchu divákovi moc nebude, spíše možná lehce nevolno. Ale nejde jen o to, publikum šokovat, The Raid 2, chce být hodně intenzivní jízdou a k tomu jsou podobné výjevy v podstatě nutné. A jedno se musí asijským borcům nechat, očividně nemají strach ze zranění, protože to, čeho jsme byli svědky se ošvindlovat nedá. Vsadíme se, že během natáčení měli záchranáři napilno.

Je tu ale jedna věc, která nám během akčních momentů trošku vadila. A to fakt, že ve chvíli, kdy se proti sobě postavil jedinec a skupinka rivalů, tak druzí zmínění útočili po jednom. Chápeme, že to zřejmě bylo kvůli větší přehlednosti bitek, ale působilo to trochu úsměvně.

Ale to je asi tak jediná větší kritika, kterou k filmu máme. Jinak jde o více než důstojného nástupce jedničky. Po stránce akční je minimálně na stejné úrovni a po té příběhové je na tom o poznání lépe. Pokud patříte mezi fandy akčních bijáků, tak tohle vidět chcete a musíte.

Zátah 2 je takový, jak jsme si přáli. Nabízí dostatek špičkové akce s propracovanou choreografií, která je díkybohu přehledná. A také hodně krvavá, což filmu přidává na působivosti. Potěší i to, že se objeví zapamatovatelní záporáci, přestože někteří z nich jsou spíše komiksového ražení. Rozhodně překvapením je velmi slušně zvládnutý příběh, který má hlavu i patu. Co ale může zaskočit je, že určité pasáže The Raid 2 se dost táhnou. Asi by nebylo od věci sestříhat něco z oněch 150 minut. Ale i přes pár menších nedostatků je to prostě nářez.