úterý 1. dubna 2014

TV RECENZE: The Walking Dead/Živí mrtví 4 - Čtvrtá řada trhá rekordy sledovanosti, zaslouženě?

Čtvrtá řada je za námi, sledovanost stoupá, připravuje se spin-off, Živí mrtví holt válí. Ovšem, nedá se říct, že by si všechny dosavadní sezóny držely konstantní kvalitu. Čtvrtá se povedla, ale pár výhrad je na místě. !!!POZOR, DROBNÉ SPOILERY!!!

Aktuálně skončená řada navazuje na třetí relativně těsně. Ocitáme se v době pár měsíců poté, co se Guvernér (David Morrissey) pokusil převzít věznici, což se mu ale nepovedlo. Její obyvatelé zatím žijí v relativním poklidu, nezdá se, že by jim hrozilo větší nebezpečí než občasné skupinky "chodců" před ploty a skoro se zdá, že je čekají idylické chvilky. Ale je jasné, že to v žádném případě nehrozí, ostatně, seriál by asi nebyl moc zajímavý, kdybychom sledovali partičku lidí, kteří pěstují rajčata a vesele pobíhají v trávě.

Čtvrtá řada obsahuje celkem šestnáct epizod, což je stejně jako třetí (druhá měla třináct dílů, první dokonce jen šest) a chlubí se také tím, že je nejsledovanější (premiéru si pustilo 16,11 milionů lidí, finále 15,7 milionů diváků).

Slušný počet dílů umožnil tvůrcům, aby si trošku pohráli s příběhem, takže tu máme několik hlavních dějových zápletek. Dočkáme se smrtící nákazy, která ohrožuje obyvatele věznice, následuje návrat jednoho zloducha (je vám zřejmě jasné, kterého, ale budeme dělat, že se snažíme vyhnout spoilerům za každou cenu) a následně jsou hlavní (i vedlejší) hrdinové nuceni opustit betonové zdi věznice, rozdělit se do skupinek a pokusit se přežít v divočině.

Šestnáct dílů skýtá dostatek prostoru, aby nebyl děj uspěchaný, ale současně se tu objevuje riziko toho, že by některé epizody mohly být plné "vaty" a na posun příběhu by neměly velký vliv. Je to docela sporné, my se přiznáme, že dle našeho názoru se to opravdu stalo. Objevuje se několik dílů, které postrádají dynamiku a soustředí se na budování emocionálního pouta mezi postavami, případně se snaží udělat intenzivnějším vztah diváka ke konkrétní osobě. Uvidíme tak například díl věnovaný Guvernérovi.

To zní dobře, jenže zatímco někdo může jeho epizodu považovat za dramatickou sondu do jeho roztříštěné duše, díky čemuž pak člověk lépe chápe jeho následné kroky, my jsme se v některých momentech nudili.

Emoce a masakr

Podobný problém jsme měli i během novějších dílů. Poté, co se obyvatelé věznice rozprchnou do všech stran, některé díly se věnují té či té grupě, což se sebou opět nese několik problémů. Samozřejmě, diváci mají různé favority, takže zatímco díl věnovaný panu X a paní Y jim připadne strhující, přestože v nich hlavní postavy jen nezávazně komunikují a skrze dialogy odhalují část sebe, tak následující díl se může někomu zdát unylý, jednoduše proto, že ti, kolem, který se točí, nemá zrovna v lásce.

Navíc někdy není vůbec problém pozapomenout, co se s určitými osobami před několika díly stalo, protože mezitím jsme sledovali osudy úplně někoho jiného a pak se člověk zoufale snaží vybavit, o čem hrdinové mluví, protože se mu jednoduše některé chvilky vypaří z hlavy.

Nám více vyhovovalo, když se v jedné epizodě věnovala pozornost větší skupině, přestože je jasné, že ne všichni dostali vždy tolik prostoru, kolik by si zasloužili. Dějová roztříštěnost, které jsme se dočkali v druhé polovině série, může být dost matoucí a místy malinko nezáživná.

Naštěstí cesty skupinek začnou pomalu směřovat do jednoho bodu, kterým je "útočiště pro všechny" nazvané Terminus. A přestože dané místo vypadá vskutku příjemně, zkušený divák samozřejmě ihned začne tušit, že tohle asi nebude jen tak a nám okamžitě na mysl vyskočilo "Woodbury 2".

Ve čtvrté řadě jsme se nedozvěděli, jak to skutečně s Terminem je, ale události v závěrečné epizodě naznačují, že se můžeme těšit na místo, které rozhodně není tak přátelské, jak se snažilo na počátku tvářit.

Pokud tomu skutečně tak bude, doufejme, že tvůrci přijdou s něčím, co námět "rádoby fajnové místo, které má velké tajemství" trošku okoření a odliší od zmíněné zápletky s Woodbury.

Slušné, ale ne bombastické finále

Když už jsme se zmínili o závěrečné epizodě, tak byla určitě dobrá, v pár momentech napínavá, ale "nutný" závěrečný cliffhanger nebyl takového formátu, abychom začali hlasitě nadávat, že do premiéry páté řady zbývá ještě tak dlouhá doba, že se to prostě nedá vydržet a my nutně, ale nutně musíme vědět, co se stane.

Zajímá nás, jak budou vysvětleny události, které finální díl uzavřely, ale rozhodně více nás trápí to, co se stalo s některými postavami, které jsme neměli šanci v šestnácté epizodě vidět. Co se týče některých postav, tak stále platí, že je jich tu pár, které jsou nadbytečné (i když málokterá je natolik nezajímavá, abychom ji přímo označili za úplně zbytečnou) a některé jsou extrémně otravné (ano, stále nemůžeme přijít na chuť Carlovi, který nás prostě irituje). Ovšem, zase se musí filmařům nechat, že se nebojí likvidovat jednu postavu za druhou.

Není překvapením, že se ani ve čtvrté řadě nešetřilo spoustou scén, ve kterých jsou zombíci cupováni na kusy a opět můžeme jen a jen chválit nejen dynamiku daných momentů, ale také naprosto strhující masky, za které by se nemusel stydět, co stydět, za které by mohl být rád kterýkoliv áčkový hollywoodský trhák za 200 milionů dolarů.

Čtvrtá řada opět zůstává vizuálně působivou podívanou, která umí dobře dávkovat strhující akci, i slušně propracovanou psychologii postav. Alespoň ve většině epizod. Ovšem ve chvíli, kdy se některé díly věnují pouze vybraným hrdinům, zážitek extrémně ovlivňují (ne)sympatie k daným postavám. Není tak úplně vyloučené, že určité epizody mohou na diváky působit nudně. Dějová roztříštěnost také vede k tomu, že je občas problematičtější orientovat se v ději. Mírně rozčarováni jsme z finále, které bylo napínavé, ale (alespoň pro nás) ne dost (budiž mu ale přičteno k dobru, že ukázalo odvrácenou tvář jedné z postav). Přesto je ale čtvrtá sezóna precizně zvládnutou prací, která si tak vysokou sledovanost, jaké se těšila, zaslouží.