pátek 28. března 2014

TV Recenze: Vlčí mládě/Teen Wolf 3 - Máme za sebou zatím nejlepší řadu skvělého "vlkodlačího" seriálu

Ze seriálu Teen Wolf, který má na starosti stanice MTV, se překvapivě vyklubala hodně povedená podívaná, která umí být stejně zábavná a vtipná, jako temná a atmosférická. Aktuálně skončila její třetí řada, která měla jako první 24 epizod. A byla skvělá.

Musíme se přiznat, že než jsme se do sledování Teen Wolf pustili, už jsme si o něm udělali obrázek. Není to správné, ale bylo to svým způsobem určitě pochopitelné. Když jsme se zamysleli nad tím, že se jedná o příběh středoškoláka Scotta (Tyler Posey), který se stane vlkodlakem a za seriálem stojí MTV, plus jako předloha (byť se seriál inspiruje jen volně) posloužila komedie s Michael J. Foxem Školák vlkodlak, asi se nám nemůže nikdo divit, že jsme čekali teenagerovskou "limonádu" s partičkou sexy lidí, jejichž největší starostí je, kdo s kým spí.

Jenže hned po prvních pár dílech jsme si uvědomili, jak hodně jsme se spletli. Vlčí mládě je úplně jiný, než jsme předpokládali. Zpočátku se sice může zdát, že jde o "vlkodlačí" verzi Beverly Hills 90210, ale postupem času seriál čím dál více směřuje k mysteriózní podívané, která umí být příjemně mrazivá a překvapivě krvavá.

A tuto tendenci třetí řada jen potvrzuje. Z dosud vzniklých sezón je totiž nejtemnější a dle nás také nejpovedenější. Jako první byla také rozseknuta do dvou části. První a druhá řada totiž měly 12 dílů, které byly odvysílány v létě, ale třetí jich má dvakrát více s tím, že jejich první polovina byla klasicky nasazena v letních měsících a druhá polovina začala v lednu tohoto roku.

Toto rozhodnutí se nám příliš nelíbilo, protože jsme se obávali, že dlouhá pauza ve vysílání způsobí, že divák zapomene na to, co se dělo v prvních 12 epizodách a bude pak zmatený. Ale tyto obavy byly zbytečné, protože se sice určité momenty z první poloviny v té druhé projeví, ale jinak má každá polovina samostatný příběh. Spíše se tak zdá, že jde o dvě samostatné řady, než o jednu rozděleno ve dví.

Smečka alf a liščí démoni

Nejdříve se dočkáme zápletky, která se točí kolem smečky takzvaných alf, tedy nejsilnější vlkodlaků a také se bude řešit problematika druidů. V závěrečných dvanácti dílech je v centru dění něco z asijské mytologie, konkrétně liščí démoni.

Obě poloviny jsou scenáristicky zvládnuté velmi dobře, přivést na scénu skupinku alf, jejichž vůdcem je děsivý Deucalion (Gideon Emery), byl zajímavý nápad, hlavně proto, že se díky nim Scott a další postavy dostanou opravdu do svízelných beznadějně působících situací, takže divák má opravdu obavy o jejich osudy. Navíc se objeví ještě Darach (Haley Webb), což je temný druid, který je schopen a ochoten provádět ne zrovna pěkné věci. Velká pozornost je věnována také Scottovi a tomu, co se v něm skutečně skrývá.

Ovšem přestože první polovina sezóny byla zábavná, tak nás více oslovila zimní část, která přivádí na scénu nové nadpřirozené bytosti a to takzvanou nogitsune a kitcune, což jsou liščí démoni z asijské mytologie. A konečně se dočkáme toho, že se postava Stilese (Dylan O´Brien) stane něčím víc než jen vtipným, ale stále "jen" hláskařem. Právě jeho totiž posedne nogitsune.

Musíme přiznat, že jsme byli velmi příjemně překvapeni tím, jak skvěle Dylan zahrál zápornou postavu. Jeho výkon, kdy představoval někoho, kdo je sžírán temnou silou, byl intenzivní a velmi sugestivní. Díky tomu, že jsme na něj byli zvyklí jako na věčně vysmátého vtipálka, bylo ještě více překvapivé, jak skvěle zahrál démonickou bytost, která touží jen po utrpení ostatních.

A dělá všechno proto, aby pěkně potrápil, co nejvíce lidí kolem sebe. Nogitsune umí být pěkně děsivá bytost, ať už v těle Stilese nebo mimo něj a díky němu se dočkáme několika v podstatě hororových výjevů. Nádech thrilleru/hororu je ve třetí řadě ještě patrnější. Je tu samozřejmě i místo na humor, kdy jsou některé chvíle skoro k popukání a také se dočkáme pár milostných zápletek, ale jsou snesitelné, žádné přehnaně sladké momenty neobtěžují, naopak vlastně je divák za pár hřejivějších scén rád, protože v onom návalu scén, který by v klidu obstály v každém psychologickém thrilleru, nabízejí kýženou úlevu a dávají člověku pocit, že ne vše je tak depresivní a bezvýchodné.

Musíme složit poklonu tvůrců, že si i s omezeným rozpočtem pojistili obrazovou působivost seriálu. Ne, že by úplně všechny triky byly dokonalé, ale seriálu se daří docílit toho, aby málokdy vypadal lacině a především sází na vizuálně originální momenty, které podtrhují temnou stylizaci seriálu.

Samozřejmostí je kvalitní soundtrack, což je u seriálu z produkce MTV nezbytné. Ovšem nesází se na prvoplánové hity, kterých jsou plná rádi, ale spíše jsou vybíráni méně známí, ale talentovaní umělci. Ono by asi bylo zvláštní u projektu tohoto ražení, kdyby se na pozadí ozývala například Miley Cyrus.

Hromada postav a pár zbytečných epizod

Přestože jsme s třetí řadou velmi spokojeni, pár věcí bychom přece jen vytkli. Například to, že nám pěkně nabobtnalo množství postav a nedalo se tak vyhnout tomu, že některé působí poněkud zbytečněji. Ovšem, tvůrci se nebojí likvidovat hlavní i vedlejší hrdiny, takže, aniž bychom chtěli prozradit detaily, vězte, že ve třetí řadě jsme se dočkali několika úmrtí a někdy jsou docela překvapivá.

Druhá poznámka míří především k první polovině třetí řady, některé epizody nám přišly trošku výplňové a skoro to vypadalo, že na tvůrce je 24 dílů prostě moc. Naštěstí v druhé části se toto zlepšilo a v podstatě všechny epizody posouvaly příběh kupředu nebo alespoň poskytovaly odpovědi na některé otázky.

Teen Wolf je sezónu od sezóny lepší. Z původně teenagerovské podívané s prvky nadpřirozena se rychle vyprofilovalo nefalšované mysteriózní drama, která se nebojí depresivní atmosféry, ani krve. Pokud jde o třetí řadu, tak ta je zatím nejtemnější a nejpůsobivější a neublížilo jí ani to, že byla rozdělena na dvě poloviny. Každá funguje samostatně, přestože události z první poloviny připravily půdu pro zlomové momenty v závěrečných dvanácti epizodách. Jediný výraznější zápor je to, že pár postav není pro děj podstatných a působí malinko "navíc" a některé epizody z první poloviny jsou "výplňové", děj téměř nikam neposouvají. Ale ve finále jsme s tím, co nám MTV (kdo by to býval čekal) nabídlo, velmi, ale velmi spokojeni.