úterý 17. prosince 2013

Recenze: Homeland 3: Ve jménu vlasti – Udržel si Homeland kvalitu?

Americká verze izraelského seriálu Hatufim začala opravdu dobře. Očividně ne všechny remaky vznikající v USA musejí zákonitě dopadnout špatně. Velmi dobrých hodnocení se dočkala jak první řada, tak druhá. Aktuální třetí také není špatná, ale přece jen už to není to pravé ořechové.

Třetí sezóna Homeland: Ve jménu vlasti začíná nedlouho poté, co následovníci teroristy Abu Nazira (Navid Negahban) nechali explodovat část ústředí CIA. Brody (Damian Lewis), kterému je výbuch přičítán, je na útěku, Carrie (Claire Danes) se samozřejmě pokouší prokázat jeho nevinu a Saul (Mandy Patinkin) se snaží udržet CIA v chodu z pozice dočasného ředitele, ale nemá to snadné, protože mu jde po krku senátor Lockhart (Tracy Letts).

Na místě je varování, že aktuálně skončená řada začíná velice zvolna. Někdo by dokonce mohl konstatovat, že se v prvních epizodách nic moc neděje a nebyl by daleko od pravdy, protože oproti dynamičtějšímu spádu předchozích sezón, tahle ubrala na plynu a zpočátku má poměrně líné tempo. Situace se sice zlepší v druhé polovině, ale ne tak výrazně, aby ti, kteří touží po údernějším spádu, byli úplně spokojeni.

Související: TOP 8: Nejvydařenější řady seriálových veteránů v roce 2013

Problémem je, že první polovina třetí řady působí docela roztříštěně, nemá ucelenější děj, odehrávají se v něm zdánlivě pro děj nedůležité události. Některé se nakonec ukážou být podstatnější, než se na první pohled zdálo, ale jiné nemají až tak velký smysl.

Nepříliš záživná je linka, která sleduje osudy Brodyho rodiny. Scény s Brodyho ženou a dětmi někdy působí, jako by byly v seriálu navíc. Mnohem zajímavější je intrikaření a pletichaření především ze strany politiků snažících se získat vliv na CIA, ale ne všechny zvraty a šokující odhalení fungují, jak mají, protože se dají odhadnout mnohem snadněji, než asi tvůrci zamýšleli.

Herecké výkony stále excelentní

Ale ne všechna překvapení se dají vytušit předem. Pár jich zaskočí i zkušenějšího diváka, ale není jich tolik, kolik bychom si přáli. Taktéž ne úplně dopilované je chování některých postav, kdy někdy reagují poměrně zvláštně a občas je obtížné mít pochopení pro jejich kroky. Je pravda, že Carrie je už od počátku nejednoznačnou „hrdinkou" a samozřejmě nelze opomenout, že trpí bipolární poruchou, ale v určitých momentech byla až nesnesitelná.

Ve třetí řadě se objevili i nováčci, ale u některých byl jejich příběh utnut docela rychle nebo nás nechali tvůrci tápat, co s nimi je, aniž by naznačili, jakým směrem se ubíral jejich osud. Ostatně, nedozvěděli jsme se ani, co se dělo s některými starými známými.

Zajímavým krokem bylo to, že Brody absentoval v mnoha epizodách, ale nebylo to nakonec vůbec ke škodě věci. Díly bez jeho přítomnosti obvykle dokázaly obstát samy o sobě, ale současně návrat Brodyho na scénu byl přirozený.

Scénář občas pokulhává jak ve zpracování postav, tak občas zavání až telenovelou (těhotenství, přítel Dany s temnou minulostí, milenec Saulovy partnerky, který se ukáže být špiónem...), ale herecké výkony jsou stále na velmi vysoké úrovni.

Lewis, Danes a Patinkin jsou prostě sázkou na jistotu a opravdu předvádí skvělou práci, která dokáže zachránit i jinak nepříliš zajímavé scény. A těch není ve třetí řadě úplně málo.

Pořád ale funguje dusivá atmosféra, často zavánějící intenzivní bezvýchodností. Ale aby divák řádně pochopil, co se vlastně děje, je nutná alespoň slušná znalost geopolitických poměrů, jinak není vůbec obtížné se v ději ztratit a dopady některých momentů nejsou samozřejmě bez pochopení souvislostí tak působivé.

Třešinkou na dortu by mělo být finále, ale úplně unešení jsme z něj nebyli. Jeho první polovina byla rozhodně emocionálně plná a mrazivá, druhá polovina nám ale přišla poněkud prázdnější. I ona se snažila působit na city, ale (alespoň v našem případě) se to nějak míjelo účinkem, místy jsme se až, téměř je nám to trapné říct, nudili. Pár momentů bylo zbytečně protahovaných.

Třetí řada Homelandu rozhodně není zklamáním, ale oproti povedeným předchozím sezónám je citelný kvalitativní pokles. Seriál působí roztříštěněji, zmateněji a současně mu místy dochází dech a je zbytečně zdlouhavý. Některé dějové linie jsou nezáživné, chování několika postav ne úplně zvládnuté a pár překvapení není tak překvapivých, jak by být mělo. Ale stále se pohybujeme ve slušném nadprůměru. Přesto ale vyhlížíme čtvrtou řadu s určitými, ale snad zbytečnými obavami.