úterý 2. července 2013

Recenze: Star Trek: Do temnoty – Nejlepší sci-fi posledních let?

Po povedené jedničce se J. J. Abrams rozhodl, že se vydá do hlubin vesmíru i podruhé. A přivede na plátna kultovního záporáka. Jak to dopadlo?

První díl byl skvělý, J. J. Abrams představil fenomén Star Trek nové generaci, ale současně si dal záležet na tom, aby nenaštval fanoušky původních projektů. Bez ohledu na kvality, ale film nebyl až takovým finančním úspěchem, jak by si zasloužil (rozpočet 150 milionů, tržby necelých 386 milionů).

Na pokračování jsme si tak chvíli počkali, ale nakonec se v kinech objevilo a my mohli znovu sledovat osudy posádky hvězdné lodi Enterprise. Dvojka je zasazena do doby zhruba rok po událostech z prvního dílu, ale neodkazuje na ně tolik, aby se člověk, který už si nepamatuje, co se v něm událo, nebyl schopen orientovat v ději. Několik odkazů tu samozřejmě je, ale opravdu není nutná dokonalá znalost jedničky.

Dvojka se s tím nepáře a hned nás vrhne do akce. Kapitán Kirk (Chris Pine) a doktor McCoy (Karl Urban) zachraňují poměrně nevyvinutou civilizaci před sopečnou erupcí. Ovšem není překvapením, že si Kirk příliš neláme hlavu s předpisy Hvězdné flotily, což ve své zprávě z akce zmíní i komandér Spock (Zachary Quinto). Výsledkem toho je, že je Kirk zbaven kapitánského postu a je mu sebrána Enterprise.

Na scéně je Khan

Ovšem velení mu není uzmuto nadlouho, protože se na scéně objeví muž, který je označován jako John Harrison (Benedict Cumberbatch). Ten napáchá na Zemi poměrně slušné škody a zabije někoho, kdo je Kirkovi velmi blízký. A ten se neváhá se svou posádkou vydat do nitra nepřátelské klingonské zóny, aby Harrisona, ze kterého se vyklube legendární Khan, dostal.

Děj se nám malinko komplikuje, servírovány jsou nám více či méně překvapivé zvraty, scénář rozhodně není plochý, ale přesto není zbytečně překroucený jen pro efekt, jde o zlatou střední cestu. Příběh je svižný, vcelku jasný, ale okořeněný o pár překvapení.

Nějaké slabiny ale jsou, pokud pomineme pár nelogičností, kterým se prostě vyhnout nedá, tak je docela škoda, že nebylo poskytnuto více prostoru Khanovi. Dovolíme si tvrdit, že obsazení Benedicta byl vynikající castingový krok. Je zvláštním způsobem charismatický, ale vyzařuje z něj něco démonického a temného, jednoduše má to, co představitel Khana potřebuje.

Nepřekvapivě je velká pozornost také věnována vztahu Spocka a Kirka, které pojí něco, co lze nazvat přátelstvím, ale kamarádství s polovulkáncem není zrovna jednoduché. Chemie mezi oběma pány fungovala už v jedničce a funguje i nyní a film z toho hodně těží. Jak v případě humoru, tak v případě dramatičtější či sentimentálnějších chvilek.

Naopak jen minimum času je věnováno vztahu mezi Spockem a Uhurou (Zoe Saldana), což je škoda, protože i těch několik málo scén, které mapují jejich partnerství, ukazuje, že tahle dějová linka má slušný potenciál.

Více času pro další postavy by nebylo od věci

Určitě by nám nevadilo, kdyby se pozornost soutředila i na další členy posádky Enterprise. Ano, možná jde o vedlejší postavy, ale šoupnout Chekova (Anton Yelchin) na většinu filmu do strojovny a dát mu k dispozici jen pár minut ze stopáže, to se nám zrovna moc nelíbilo.

Přece jen, film se nejmenuje Kirk, Spock a spol.. Samozřejmě ne všichni mohou strávit na plátně většinu času, ale i tak by se jistě dalo zvládnout rozdělit pozornost mezi ostatní postavy o něco spravedlivěji a lépe je zakomponovat do děje.

Mimochodem, na palubě se objevuje nová postava a to doktorka Carol Marcus (Alice Eve) a je docela vtipné, že scéna, ve které se objevila ve spodním prádle, vyvolala takový rozruch. Ozvaly se nespokojené hlasy, kterým se nelíbilo, že tento moment byl samoúčelný a neměl souvislost s dějem. Spoluscenárista Damon Lindeloff se za to dokonce omluvil. Rozhodně je zajímavé, na co vše jsou si někteří lidé schopni stěžovat.

Ale i kdyby tato scéna ve filmu chyběla, oči si užijí, protože Star Trek: Do temnoty nešetří akcí. Ať už jde o přestřelky na zemi nebo ve vzduchu. Možná by jich mohlo být o něco více, především nám scházela nějaká monumentálnější vesmírná bitva, ale jelikož je drtivá většina akce zvládnuta řemeslně dobře a je podpořena kvalitními vizuálními efekty, tak si nemůžeme příliš stěžovat.

Star Trek: Do temnoty je tím, v co jsme doufali - velkolepé sci-fi s nezbytnou dávkou sentimentality a heroismu, to vše je obohaceno o efektní vizuální stránku a třešinkou na dortu je skvěle zahraný démonický záporák. Je tak škoda, že mu nebylo poskytnuto více prostoru, stejně jako některým jiným postavám, které byly odsunuty od pozadí. I přesto je ale film jedním z nejpovedenějších blockbusterů poslední doby a donutí vás vzhlédnout k nebesům a snít o tom jaké to asi je, vydat se vstříc neprozkoumaným zákoutím vesmíru.