středa 19. září 2018

Recenze: Final Score - Dave Bautista a jeho smrtonosná past

Svého času platilo, že každá akční hvězda musí mít svoji ,,Smrtonosnou past". A jak to tak vypadá, platí to i v roce 2018. Po Dwaynu Johnsonovi a jeho Mrakodrapu je totiž v prekérní situaci i Dave Bautista a okamžitě přepíná do John McClane módu.

Michael Knox je bývalý voják, který přijíždí do Londýna na dlouho očekávaný fotbalový zápas. Když se ukáže, že stadion obsadila banda teroristů, která si tam rozhodně nepřišla začutat a že v ohrožení je 35 000 diváků včetně Knoxovy neteře, hlavní hrdina okamžitě mobilizuje všechny své znalosti a schopnosti a jednoho za druhým posílá padouchy na onen svět (skrz fritovací hrnec).

Není na tom nic nového ani překvapivého, ale to vlastně ani moc nechcete. Tenhle recept fungoval před třiceti lety, funguje pořád a Dave Bautista i režisér Scott Mann jsou si toho dobře vědomi. Takže předehra je krátká a poměrně rychle se jde do akce, která je oslnivá ve své erkové nekompromisnosti. Hlavní hrdina dostává od začátku pořádně zabrat a po prvních dvou bitkách je zralý do částečného invalidního důchodu, což je sympatické, bohužel to pak ubírá na přesvědčivosti dalším akčním scénám, ve kterých se chová, jako by mu vlastně nic nebylo. Po slibném rozjezdu, kdy se do děje zapojí i komický sidekick, film solidně šlape i dál a řemen mu vlastně lehce padá až v poslední třetině, kdy už dochází invence, hrdinské kousky jsou na můj vkus příliš béčkově over the top a film vlastně už jen povinně doklusává do očekávaného finále  zakončeného padouchovou smrtí.

Tvrdá akce kam se podíváš

Nic to ale nemění na tom, že Final Score je akční béčko, které stojí za to vidět - tedy pokud máte rádi klony Smrtonosné pasti. A tohle je poučený klon, který ctí všechny ingredience žánru a kašle na nějaké PG-13. Dočkáte se detailních záběrů na obličeje uškvařené v rozpáleném oleji, jsou tu prostřelené hlavy, těla nabodnutá na nevinně trčící trubky, nechybí tvrdá rvačka ve výtahu ani lehce přepálená honička na motorce po celém stadionu. Choreografie akčních scén určitě patří k tomu lepšímu, co je momentálně k vidění v angloamerické produkci.

Herecky taky není co vytknout. Dave Bautista hraje, co umí a to stačí. Je sice zjevné, že áčkový film by na svých bedrech asi neutáhl, béčkovou káru tlačí do finiše bez větších problémů a zvládá stejně jako třeba Dwayne Johnson i civilnější polohy. Záporák v podání Raye Stevensona je hlavně nekompromisní,  jinak jde o klasickou béčkovou figurku. Potěší a vzápětí zklame přítomnost Pierce Brosnana, který tady toho moc neodehraje a je to škoda.

Samozřejmě, jsou tu klasické slabiny. Na stadionu se odehrává čím dál větší peklo, diváci na něj ale v podstatě nereagují. Nenajde se mezi nimi nikdo, kdo by chtěl stadion z osobních důvodů předčasně ukončit, policie reaguje místy zvláštně, hlavní hrdina se na začátku tváří zranitelně jako John McClane, ale ve skutečnosti klame tělem a je to klasický neprůstřelný Mikeš.

Naštěstí to tvůrci dovonávají jinými plusy jako je už zmíněná nekompromisnost teroristů nebo vtipné prolínání se stavu a komentování fotbalového utkání s dějem filmu.

Výsledkem je tak přesně to, co potřebujete s přicházejícím podzimem. Poctivé tvrdé akční béčko, které bez kiksů kráčí ve šlépějích svého slavného vzoru a vy u něho můžete s klidem zaparkovat. Občas se tváří překvapivě áčkově, jindy jasně prozradí své béčkové geny, ale na tom vlastně nezáleží. Důležité je, že to je po většinu času zábava. A ještě navíc tam lidi dostávají přes držku za to, že místo fotbal říkají ,,soccer", takže je to vlastně i výchovné.

Dave Bautista si natočil vlastní Smrtonosnou past a stojí to za vidění. Final Score je vydařené akční béčko, které sice není nijak průlomové, ale nabízí dostatek nekompromisní erkové akce, což je také jeho největší přednost. Nikdo se tu s nikým nemazlí, hlavní hrdina dostává nečekaně zabrat, krev crčí, kosti praskají, akce je přehledná a bodycount solidní. Děj odsýpá přesně podle vyzkoušeného receptu, takže překvapení se (až na jeden moment) nekonají. Ale pokud máte rádi tenhle subžánr, dejte Final Score šanci, neměli byste litovat.

Hodnocení 6/10