sobota 16. prosince 2017

TOP 5 největších kasovních zklamání roku 2017

Řekl bych, že po roce 2017 se pojem „kasovní zklamání“ zase jednou pořádně redefinoval. Filmy, které se takto dají označit, totiž mají neuvěřitelně široké rozpětí, které závisí hned na několika faktorech. Může se tak samozřejmě říkat největším propadákům roku (Král Artuš: Legenda o meči), ovšem u těch nejde ani tak o zklamání, jako spíš o průšvih, při kterém v zodpovědném studiu padá nejedna hlava. Může jít o drahé filmy, které moc neutržily, ale které byly od začátku riskantní a kdovíjak velká čísla se od nich stejně nečekala (Blade Runner 2049). Tím pádem však takové filmy představují ani ne tak zklamání, ale spíše potvrzení špatné investice. A vzhledem k tomu, že letos se překonání bájné miliardové hranice čekalo snad od devíti filmů a ve výsledku bude mít rok 2017 po příchodu Star Wars pouze čtyři takové, můžeme pojem „kasovní zklamání“ bez problémů uplatnit i na film, který se jinak nachází v TOP 10 celosvětových tržeb (Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta).


Při sestavování tohoto žebříčku jsem tak vzal v potaz všechny tyto proměnné a pokusil jsem se stanovit pět filmů, které nemohou být označeny za vyložené propadáky, ale očekávání studia byla zkrátka nastavena takovým způsobem, že tržby této pětice nemohou být brány asi nikým ze zúčastněných jako úspěch. Všechno jsou to projekty nějakým způsobem zasazené do širší frančízy a po jejich rozpačitém působení ve světových kinech si dovolím tvrdit, že budou znamenat když ne konec, tak minimálně zásadní změny ve stanoveném konceptu.

5) Auta 3; Disney

Rozpočet: -
Am. tržby: 152,9 mil.
Cel. tržby: 383,7 mil.

Jistě, u třetích Aut je potřeba brát v potaz obrovské příjmy s merchandisingu, jehož přiživení byl ostatně asi jediný důvod, proč film vůbec vznikl. Zároveň je ale smutné vidět nejen klesající tržby, ale i způsob, jakým Pixar (potažmo Disney) tuto značku zbytečně ždímá, i když po stránce tržeb z kin to nikdy nebyla nejsilnější pixarovka. Trojka má ze série suverénně nejnižší jak americké, tak světové tržby, přestože se na rozdíl od druhého dílu dočkala relativně příznivých ohlasů. Přesto nedokázala pokořit ani 400 milionů celosvětově, což je po víc jak půl miliardě dvojky poměrně razantní pokles. Rozpočet sice není známý, ale druhý díl oficiálně stál 200 milionů. I kdyby stála trojka polovinu, s reklamní kampaní dost pochybuji, že se Disneymu film z kin zaplatil. Současný úspěch Coco navíc ukazuje, že diváci dokážou stále originální látky ocenit, takže si myslím, že Blesk McQueen a jeho parta už se do kin nepodívají a definitivně se přesunou do hračkářství, maximálně na televizní obrazovky, kde jim pravděpodobně bude lépe.

4) Jigsaw; Lionsgate

Rozpočet: 10 mil.
Am. tržby: 37,9 mil.
Cel. tržby: 100,8 mil.

Je to paradox. Letošní rok byl plný velmi úspěšných nízkorozpočtových hororů (Rozpolcený, Uteč, Všechno nejhorší), návrat značky, která vlnu za babku pořízených krváků odstartovala, ovšem lze jako úspěch jen těžko hodnotit. Jedním z důvodů je určitě právě to, že oproti výše zmíněným (To snad ani nemá cenu vytahovat…) si pokračování série Saw Jigsaw vydělalo maximálně nějaké drobné. Je totiž třeba zohlednit nejen oficiálně stanovený desetimilionový rozpočet, ale i široké nasazení do kin a silnou reklamní kampaň, která taky jistě nebyla zadarmo. Navíc jsem jistě nebyl sám, kdo čekal, že když se série vrací po sedmileté pauze, přijde si na víc než na necelých čtyřicet milionů z Ameriky. To z filmu činí ve všech směrech druhý nejméně vydělávající film série. Jistě, je možné argumentovat tím, že poptávka po hororech už byla na sklonku roku plně uspokojena, Jigsaw navíc šel do kin dva týdny po úspěchu Všechno nejhorší. I tak jde pro studio Lionsgate o nepříjemné překvapení a jasný signál, že oživovat mrtvé série se nemusí vyplácet.

3) Liga spravedlnosti; Warner Bros.

Rozpočet: - (v kuloárech se mluví až o 300 milionech)
Am. tržby: 212,9 mil.
Cel. tržby: 615,5 mil.
(průběžné údaje)

Tak si to pojďme rozebrat – Muž z oceli utržil v Americe 291 milionů. Batman vs. Superman zvládl 330 milionů, Sebevražedný oddíl na tom byl velmi podobně. Wonder Woman ukořistila famózních 412 mega. A Liga spravedlnosti? Ta se s největší pravděpodobností nevyhrabe ani na americkou čtvrt miliardu, přestože jde o crossover největších DC komiksových ikon! Zatímco v Avengers se tržby jednotlivých sólovek několikrát znásobily, týmovka od DC paradoxně klesá, a to výrazně. I já jsem si po bezprecedentním úspěchu Wonder Woman myslel, že fanoušci zapomněli na rozčarování ze souboje Batmana a Supermana a dotáhnou Ligu minimálně na 900 milionů celosvětově, možná i k vysněné miliardě. Problém je, že Warner Bros. vyrukovali s dosud největším kvalitativním průšvihem, který navíc do velké míry popíral to, co se v předchozích filmech snažili budovat. Frančíza bude v tomto případě hodně těžko k zastavení a pro Warnery by to asi ani nedávalo smysl, protože sólovka Aquamana a druhá Wonder Woman velmi pravděpodobně bez problémů vydělají víc než tohle. Je to ovšem pro studio hodně hořká pilulka, protože tohle mělo být završení jejich čtyřletého snažení o vybudování filmového vesmíru, velká filmová událost. Ale bez větší námahy ji zadupal do země i ten třetí Thor…

2) Mumie; Universal

Rozpočet: 125 mil.
Am. tržby: 80,1 mil.
Cel. tržby: 409,1 mil.

Universal moc chtěl svůj vlastní filmový vesmír a osobně jsem docela věřil, že Mumie jim ho úspěšně rozjede. Zaprvé jsem doufal, že se po letech zase jednou dočkáme kvalitního dobrodružného filmu, zadruhé věřil ve star-power Toma Cruise, zatřetí Universalu, který má v posledních letech na oživování zdánlivě mrtvých frančíz čich. Vždyť kdo by před deseti lety čekal, že z Rychle a zběsile bude miliardová značka, nebo že Jurský svět vydělá 200 milionů dolarů za první víkend. Navíc, všechny tři díly Mumie s Brendanem Fraserem vydělaly přes 400 milionů celosvětově. To sice tahle Alexem Kurtzmanem zpackaná podívaná zvládla taky, ale je zatraceně velký rozdíl mezi 400 miliony z roku 1999 a z roku 2017. Navíc, i když oficiálně uváděný rozpočet 125 milionů nepůsobí oproti dnešnímu blockbusterovému standardu nijak hrozivě, ovšem Hollywoodem kolují zvěsti, že ve skutečnosti se i kvůli přetáčkám utratilo mnohem víc. Největší průšvih ale představují americké tržby. Ty se zastavily na strašlivě chabých osmdesáti milionech a devadesát mega z Číny film rozhodně nespasilo vzhledem k nízkému procentu tržeb, které jdou z této země studiu. Ambiciózní plány Universalu, deklarované před premiérou hvězdami zaplácanou fotkou (Cruise, Depp, Bardem, Crowe), tak nedávno nepřekvapivě vzaly za své. Pokud se dočkáme nových verzí Frankensteina, Vlkodlaka a dalších, nebudou jejich filmy propojené, ale půjde o samostatná dobrodružství. Na jednu stranu mě to trochu mrzí, protože tyhle filmové vesmíry jsou vděčná věc, když se s nimi umí pracovat. Vzhledem k dramaturgické nedotaženosti Mumie, která absolutně netušila, jakou tvář chce divákům ukázat, ale možná bude lepší, když slavná monstra raději pojedou sólo.

1) Transformers: Poslední rytíř; Paramount

Rozpočet: 217 mil.
Am. tržby: 130,2 mil.
Cel. tržby: 605,4 mil.

Paramount je v tuto chvíli jednoznačně nejslabším studiem mezi silnou hollywoodskou šestkou a vlastně bych se ani nebál tvrdit, že mu šlape na paty i nenápadné Lionsgate. Ještě tři roky zpátky ovšem dokázali vyprodukovat nejúspěšnější film roku, tedy miliardové čtvrté Transformers. Kromě robotů a Mission: Impossible už neměli v rukávu jedinou skutečně silnou značku, ovšem právě další díl kvalitativně neomylně sestupující ságy Michaela Baye jim měl letos zajistit alespoň jedno místo na kasovním výsluní. Diváci si ovšem razantně dupli, protože Poslední rytíř dokázal něco, co jsem považoval za nemožné – byl dokonce ještě horší než příšerný Zánik. Vypravěčsky zcela rozpadlý blockbuster za více než 200 milionů dolarů si sice podle očekávání přišel na ohromující peníze v Číně, kde trhnul téměř 230 milionů. Ovšem ve chvíli, kdy hollywoodský film vyprodukuje více než třetinu svých celkových tržeb v této zemi, nevěstí to nic dobrého. Zvlášť při pohledu na americké tržby, které vypadají ve srovnání s úspěchy předchozích dílů doslova směšně. Kam se poděly časy, kdy Transformers: Pomsta poražených vydělali jen v Americe přes 400 milionů? Miliardová značka tak spadla oproti předchozím dvěma dílům téměř na 50% tržeb a moc si nedokážu představit, že by se série ještě mohla dokázal vrátit na výsluní. Spíš mám pocit, že příští rok na Vánoce startující spin-off Bumblebeeho bude posledním hřebíčkem do rakve kdysi mocné značky.

Do konce roku má „potenciál“ zklamat už snad jen remake Jumanji, osobně si ale myslím, že film vydělá slušné peníze. Z dalších filmů, od kterých se očekávaly lepší výsledky, bych zmínil Válku o planetu opic, Vetřelec: Covenant, LEGO® Ninjago® film nebo Šmoulové: Zapomenutá vesnice.

Co myslíte, zasloužily si zmíněné filmy nepříliš dobré finanční výsledky?

1 komentářů:

  1. Jumanji nevydělá žádné velké peníze, ale zase jde o daleko levnější film než si asi myslíte, když ho takhle sem přiřazujete.

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za Váš názor.