pátek 26. května 2017

Recenze: Vetřelec: Covenant - vývar z nudlí, tahle série je už totálně prázdná

Scott by měl nechat Vetřelce spát  anebo ho nechat na hraní jiným. Snaha odvyprávět to, co se stalo před dějem slavného originálu totiž působí stejně jako před lety Lucasův pokus s prequely Star Wars. Marně a zbytečně.

Na nového Vetřelce jsem se těšil. Nijak přehnaně, ale trailery vypadaly výživně a Ridley Scott byl jedním z těch filmařů, díky kterým jsem si filmy zamiloval. Řemeslně byl vždycky na špici a to platí vlastně dodnes. Vetřelec: Covenant je po vizuální řemeslné stránce naprosto špičková záležitost, nemám co bych mu vytkl a popravdě - byla to právě práce s obrazem, díky které jsem nějakým záhadným způsobem vydržel v kině neusnout a prošel s posádkou Covenantu bez mikrospánku až do konce.

Scott servíruje společně se svým hlavním kameramanem Dariuszem Wolskim od začátku jeden vycizelovaný záběr za druhým. Má to atmosféru a zvláštní ponurou sílu, která víc vychází z estetiky Prométhea než Vetřelce. Mrtvolně klidné a působivé kompozice depresivního světa bez života pak narušují šokující a brutální scény, ze kterých vám nebude dobře od žaludku. Scott to v tomto směru docela hrotí, ale je to Vetřelec a za sebe můžu říct, že mi to vyhovovalo, svoji porci filmové hrůzy jsem dostal.

Problém je v tom, že to je všechno. Úmrtí jednotlivých členů posádky jsou povinné a nenápadité jízdy jak z béčkového slasher hororu, kde se taky postavy co nejdřív rozdělí, aby pak mohly pěkně jedna po druhé zemřít škaredou a bolestnou smrtí. Kromě několika brutálních scén a hezkých záběrů v tomto filmu nedostanete vůbec nic. Příběh je jako vývar z vývarů z něčeho, co vůbec není určeno k tomu, aby se z toho vývar dělal.

Začátek přitom vypadá slibně. Scott na dnešní poměry začíná nezvykle klidně, nečekejte žádný šokující ,,otvírák", tady se jde sympaticky postaru a zdá se, že bude o čem vyprávět. Jenže to tvůrci jen zdatně mlží. A čas, kdy se čeká, než se naplno rozjede jejich hororový kolotoč nedokáží využít k tomu, aby na plátně představili a vybudovali zajímavé postavy, se kterými bychom se ztotožnili.

Z celého filmu si tak zapamatujete v podstatě jen tři čtyři postavy - hlavní hrdinku Danielsovou, androidy Michaela Fassbendera, dobře obsazeného (ale dost nevyužitého) Dannyho McBridea a kapitána v podání Billyho Crudupa. Fandit se moc nedá nikomu z nich, Katherine Waterston jako Danielsová mi dokonce v první polovině byla spíš nesympatická a má daleko nejen do Sigourney Weaver, ale i do Noomi Rapace. Chyba je samozřejmě ve scénáři, který postavy nedokáže profilovat a když už je postaví do konfliktu, působí to nuceně a nijak zásadně se to později neprojevuje.

Členů posádky je sice víc než v originálu a většina z nich zemře, jenže emociální dopad je téměř nulový - neznáte je, nemáte k nim vztah a tudíž nepocítíte pocit bezvýchodnosti  (obzvlášť pokud jste neviděli krátký úvodní film na internetu, který víc vysvětluje, že jde o páry). A dokonce i když se dostanou do úzkých hlavní postavy, nemá to tu sílu, jakou by to mělo být. Je tu všechno, co bylo v předcházejících filmech (včetně finálního souboje), ale je to v podstatě totéž, jen méně intenzivní. Nic nového, jen časem ohoblovaná šablona.

Co funguje jsou hororové scény, tady Scott u mě nabírá body a dokáže servírovat celou řadu účinných nechutností. Jenže všechny působí, jako by byly z jiného filmu a do Covenanta byly zařazeny protože jeto součást produktu, který se prodává. Ve skutečnosti ale Scott netočí horor. Snaží se o filozofický přesah. Nevadilo by, kdyby měl ovšem co říct a dokázal to dostat do kvalitního scénáře. To se ale neděje. Výsledkem je tak mix dvou filmů - filozofického a hororového - které k sobě nepasují a nefungují ani ve své částečné podobě. Je to filmový hamburger, jakých už pár Scott natočil. Má vysokou úroveň řemesla, ale jinak je úplně prázdný a nevýživný.

Vetřelec: Covenant není úplně špatný film a pokud chcete vidět umírat hodně lidí hodně škaredě, budete asi spokojení.  Ale ve své snaze doplnit mezery ve vetřelčí sáze je naprosto zbytečný (nemluvě o tom, že příběh o stvoření vetřelce tak, jak z toho zatím leze, je dost zvláštní). Nemá hrdiny, kteří by si přesvědčivě sáhli na dno sil, nedokáže vyvolat pocit bezvýchodnosti (leda by uvaděči zabarikádovali dveře z kina), nemá zajímavé zvraty  a klasicky bourá na známém problému, že některá tajemství jsou zajímavější v našich představách, než dořečené a dovysvětlené. Scott má na víc a měl by se na další Vetřelce vykašlat. Jsou lepší příběhy, které by se svým talentem dokázal vyprávět. Tohle je mrhání časem - jeho i našeho.