neděle 10. září 2017

Recenze: To - podařil se horor podle slavného románu Stephena Kinga?

Pennywise je zpět, aby děsil novou generaci diváků. Stojí za to plout s ním přes dvě hodiny temným kinosálem?

Přímo uprostřed nevinného městečka Derry v americkém státě Maine se schyluje k dramatickým událostem. Děti mizí v temných a páchnoucích stokách pod městem a stojí za tím ďábelské stvoření - klaun Pennywise živící se strachem svých obětí. Zatímco dospělí tuhle hrozbu nevidí, skupinka loserů z místní školy vyráží pod vedením Billa Denbrougha do boje, který je může stát život. Do toho se navíc musí poprat i s partičkou šmejdů, kteří je šikanují a také s hrozbami, kterým musí čelit ve svých běžných životech.

Kingův román TO patří k jeho nejslavnějším a nejobjemnějším dílům. Pokud jste ho četli, asi k filmové verzi budete mít trochu jiný přístup než diváci, kteří předlohu neznají - podobně jako třeba v případě Pána prstenů. Ať už patříte do kterékoli skupiny, z kina budete nejspíš odcházet spokojení, protože TO se podařilo. Spokojený je dokonce i Stephen King a to zdaleka není běžné, Stanley Kubrick by se svým Shining mohl vyprávět.

V první řadě nové filmové  TO splňuje požadavky na horor jako takový. Nepamatuji si, že bych v kině za posledních pár let (s výjimkou prvního dílu V zajetí démonů) viděl napínavější kousek. Ne, že by šlo o mistrovské dílo redefinující žánr, protože ingredience, které režisér Andy Muschietti používá, jsou standardní a mnohokrát prověřené, je jich ale požehnaně a je vidět, že Muschietti má žánr v malíčku. Při zpětném pohledu mám dokonce pocit, že drtivá většina scén ve filmu je hororového charakteru, kdy je někdo v ohrožení tím či oním způsobem. Dočkáte se klasických lekaček, jedné nastavené geniální lekačky a několika brutálních scén, z nichž jedna je hned v úvodu. Nudit se rozhodně nebudete.

Pravda, postavy se občas chovají nelogicky - patrné je to obzvlášť v akčním finále, kdy klasicky štěpí síly, přestože se domluvily, že musí držet pohromadě - většinou se to ale dá omluvit jejich věkem a stupněm rozrušení. Takže pokud chcete v kině horor (a King jako takový pro vás nic neznamená), TO vás určitě nezklame a nasype do vás poctivou atmosféru napětí, strachu a hrůzy, kterou zalije několika litry teplé krve.

Žánr v malíčku a postavy, které ho táhnou nahoru


Hodně tomu všemu napomáhá vynikající řemeslné zpracování. Všechny složky tu pod Muschiettiho vedením spolupracují a film drží až do konce pohromadě. Na ploše 135 minut je pečlivě odvyprávěný, s dostatečně dlouhou expozicí, aby vám postavy zalezly pod kůži, umí se tu pracovat s obrazem, náladou, hudbou, hororovými prvky i s dětskými herci, kteří do značné míry svými výkony film táhnou nad průměr žánru, kterým by jinak historka o vraždícím klaunovi v osobitém podání Billa Skarsgårda byla.

Za zmínku stojí především Jaeden Lieberher v roli vůdce party a Sophia Lillis jako Beverly Marsh, jediná dívčí postava. Škála emocí, které tu hrdinové zažívají je pestrá, od děsu a hrůzy až ke komickým situacím (skvělý Finn Wolfhard tu jede doslova fuckovací vodopád a používá tohle slovíčko s tak úžasnou dětskou nevědomostí a bezprostředností, že to funguje i jako opakovaný vtip). Úkolem dětských herců přitom není jen přesvědčit vás o tom, že se s nimi (a o ně) máte bát, ale také vás dovést až k závěrečné katarzi, kdy jejich postavy mentálně dospějí. Protože TO nikdy nebyl jen klasický hororový příběh, ale také příběh o silném přátelství v nedobrých časech, o dětské duši, o radostech a strastech dospívání a o tom, že některá traumata si s sebou neseme až do dospělosti a pokud se jim nedokážeme postavit čelem, prohrajeme. Většinu z těchto motivů naštěstí v téhle filmové verzi najdete a zbytek nás doufejme čeká v druhém dílu.

Ve  filmovém TO nechybí ani další nezbytné kingovské ingredience. Přesně se podařilo vystihnout atmosféru malého amerického městečka a s výjimkou proměn klauna Pennywise, kdy Muschietti  používá počítačovou animaci (zbytečně), tu nenajdete pasáž, kdy byste cítili z plátna dnes tak častou umělost způsobenou omalovánkami na zeleném pozadí (byť tu na něj nepochybně také muselo občas dojít). TO hodně připomíná jiný film podle Stephena Kinga  - Stůj při mě nebo také legendární Plácek - ovšem smíchaný s Noční můrou v Elm Street. A samozřejmě, celé to má společné geny se seriálem Stranger Things, který se Kingovou a Spielbergovou tvorbou inspiruje (aneb kruh s euzavírá) a jehož hrdiny jsou rovněž děti žijící v 80. letech.

TO: Jak dělá Bill Skarsgård jako Pennywise svůj démonický úsměv? Tady to máte bez masky!

Změny proti předloze


Je třeba podotknout, že  původní verzi filmového TO napsal už před lety Cary Fukunaga (True Detective), který měl film i režírovat, ale nakonec se na některých extrémních věcech se studiem nedohodl. Muschietti však od něj spoustu věcí přejal - jednou z nich je právě skvělý nápad zasadit děj filmu do 80. let (v knize děti s klaunem bojí v 50. letech). Je to jeden z důkazů, že tvůrci pochopili Kinga - nepřepisují otrocky, ale našli pro dnešního diváka dobu, která je vnímána se stejnou nostalgií jako byla kdysi vnímána 50. a 60. léta.

Oproti knize je tu také zásadní vypravěčský rozdíl v tom, že sledujeme děj pouze v jedné časové rovině. Pro film je to asi moudré rozhodnutí, děj díky tomu drží pohromadě a divák se lépe ztotožní s postavami. V knize se ale skáče ve dvou základních časových rovinách - nesledujeme jen děti, ale i jejich o 27 let starší dospělé verze. A není to samoúčelné. Některé situace se tu vzájemně objasňují, doplňují a často také k sobě vzájemně odkazují, jako by postavy žily v osudovém víru 27 let, kde se vše opakuje a ze kterého není úniku - nebo jen za cenu velkých obětí. Tahle rovina bohužel může fanouškům knihy maličko chybět.

A trochu mě mrzí i fakt, že se nepodařilo vykreslit epičnost celého konfliktu, o kterém TO vypráví. Zatímco ve filmu jde jen o souboj party dětí s jedním monstrem, v knize cítíte, že jde mnohem víc o osudové zapojení dětí do odvěkého souboje mezi pradávným Zlem a Dobrem (želvou, na kterou jsou ve filmu jen drobné narážky, aniž by měly v tomto filmu nějaký jiný smysl než fan service).

TO všechno jsou ale spíš jen drobné poznatky k TOmu, co všechno se z obsáhlého a skvělého románu podařilo a nepodařilo na plátno dostat, co tam mohlo - ale současně nemuselo - být. Možná, že kdyby měl film ještě tuhle jednu vrstvu navíc, šlo by o jedno z nejgeniálnějších převedení Kingova románu na plátno. Jenže riziko, že by to nevyšlo, je poměrně velké a tak jsem za výsledek rád. Muschietti naTOčil řemeslně skvěle zvládnutou adaptaci; s pochopením žánru i předlohy, s respektem k ní, ale bez přílišných obav, aby jí neublížil a nenaštval fanoušky, moderně a přitom vlastně docela oldschoolově, bez klipovitého pojetí a s důrazem na postavy. Vypadá to jednoduše, ale na to, kolikrát už se Stephen King převáděl na plátno a kolik bylo těch úspěšných pokusů, je to malý zázrak.

Verdikt


TO patří k nejlepším adaptacím díla Stephena Kinga a navíc je to i jeden z těch hororů, které nás nejspíš budou bavit ještě za mnoho let. Je dobře odvyprávěný, nabízí výjimečně hutnou porci filmového napětí i hrůzy, dokáže krví vymalovat celou koupelnu a s pomocí skvělého castingu navíc odvyprávět i působivý příběh skupinky dětí, které se navzdory všem okolnostem postavily ZLU, pochopily význam slov jako je ,,přátelství" a ,,zodpovědnost" a v souboji s odporným klaunem Pennywisem tak nějak mimochodem dospěly. Doufejme, že druhý díl se podaří minimálně stejně a z TO bude definitivně novodobá klasika. Nakročeno k tomu má výborně.

Hodnocení 8/10

0 komentářů:

Okomentovat

Děkujeme za Váš názor.