úterý 10. ledna 2017

Recenze: Taboo - Tom Hardy je v novém seriálu velmi temný muž

Temný, špinavý a nebezpečný je svět, do kterého vás Tom Hardy v Taboo vezme. A měli byste se dívat.

Tom Hardy je zpět tak, jak ho máme rádi. Jako muž, který to nemá v hlavě úplně v pořádku (ačkoli muž, který si to uvědomuje, je vlastně úplně v pořádku, ne?) a který má v sobě tolik temného  a hrozivého klidu, až z toho jde strach. Protože za tím klidem se skrývá sopka a až se probudí, rozpoutá ještě větší peklo, než jakým si tahle Hardyho postava prošla v minulosti.

Taboo je osmidílná série, kterou Tom Hardy vymyslel společně se svým otcem a pomáhal jim s ní zásadním způsobem Steven Knight. Ten má na scenáristickém kontě celou řadu pozoruhodných filmů  (Špína Londýna, Východní přísliby) a s Hardym už dokonce pracoval i jako režisér na filmu Locke. Takže ti dva si rozumí, sdílejí smysl pro velmi temnou a špinavou poetiku a na Taboo je to vidět.

Píše se rok 1814. Anglie bojuje i prostřednictvím mocné britské Východoindické společnosti o své dominantní postavení ve světě. Na americkém kontinentu válčí s mladými Spojenými státy o  zbývající území a navíc je i v konfliktu s Francií. A právě v té době se do Londýna vrací muž, kterého všichni považovali už roky za mrtvého a vyprávějí si o něm děsivé příběhy. James Keziah Delaney jako by přišel přímo ze samotného pekla rovnou na pohřeb svého otce. A nehodlá jen tak odejít. Ve hře je obrovské dědictví, protože Delaneyho otec vlastnil úspěšnou obchodní námořní společnost a strategicky velmi cenný kus kdysi indiánského území u Vancouveru, o který má Východoindická společnost (a nejen ona) velký zájem. Delaney se tak stává účastníkem nemilosrdné hry, v níž je jeho otec nejspíš jen první z mnoha obětí.

Špína, sex, násilí, naturalismus v každém záběru - realizace je špičková po všech stránkách a začíná to u precizně napsaného Knightova scénáře, který nemá slabé místo a postupně nabízí všechny divácké vějičky - děsivé vize, náznaky spiknutí, profiluje všechny hlavní postavy (nepřítele, osudovou ,,lásku"), nechává zaznít ozvěny minulých a dávno zapomenutých hříchů i předzvěst hříchů budoucích.

Zatímco na základě traileru jsem si ještě nebyl jistý, jestli mě tenhle ultradrsný a extrémně temný historický příběh protknutý mystikou a čarodějnictvím (zatím v náznacích) zajímá, po první epizodě je rozhodnuto. Taboo má sice o něco poklidnější tempo, ale v podstatě každá scéna je tak dusná a napínavá, že vám (zatím) nepříliš akční vyprávění vůbec nebude vadit. Pod povrchem to tady doslova vře, Východoindická společnost je prototypem odporného a všemocného nadnárodního gigantu a co je nejdůležitější,  Hardy jako Delaney odvádí další ze svých fascinujících výkonů, kdy je jeho postava uzavřená jako dravec ve svém vlastním pološíleném světě a dává okolí zabrat. A když o sobě v jedné scéně říká ,,I am very dangerous man to know," tak o jeho slovech nepochybujete. James Keziah Delaney má v sobě napůl indiánskou krev, prošel si peklem a peklo ho vyvrhlo silnějšího a nebezpečnějšího než kdy byl. Možná to nakonec bude pro něj zhoubné, ale nevzdá se bez boje.

Kam přesně bude Taboo směrovat, to se nechme překvapit, rozhodně mu ale dejte šanci. I kdybyste náhodou neměli historické seriály ve zvláštní oblibě, Hardyho charisma,  scénář, výprava a režie vás přesvědčí o tom, že se vyplatí udělat výjimku. Není to revoluční seriál, ale je temný až do morků kostí, hypnotický a napínavý víc, než jsme čekali. A vemte jed na to, že až skončí první díl, budete chtít  stejně jako já vědět, jak moc James Keziah Delaney vytře s tou nenažranou bandou z Východoindické společnosti celý Londýn - a jaká strašná tajemství skrývá jeho osobní minulost.