čtvrtek 25. února 2016

Recenze: Akta X S10e06 - My Struggle II - jaká byla poslední epizoda i celá minisérie? A chceme pokračování?

U Foxů můžou být spokojení. Akta X si od prvního dílu držela velmi dobrou sledovanost a tak je pravděpodobné, že vznikne další série. Otázkou je, zda je to dobrý nápad. A odpověď je ještě těžší.

Vezmeme to z rychlíku, protože zabývat se obšírněji poslední epizodou My Struggle II nemá příliš smysl. Trápily ji stejné neduhy jako všechny epizody, které Chris Carter do této série připravil. V jádru nepříliš zajímavá zápletka, umluvenost, hromada velkých nelogičností a z toho plynoucí pocit nudy a marnosti.

O čem to bylo?

Scullyová a Mulder tu bojovali s nebezpečným virem, který mohl vyhladit celé lidstvo s výjimkou těch, kteří v sobě měli od mimozemšťanů proti tomuto viru pojistku - jako například Scullyová. Ta se v tomto díle změnila v Einsteina (přestože po boku měla agentku Einsteinovou), svým brilantním úsudkem i z nepatrných náznaků (jeden nemocný voják) přesně odhadla celou situaci a pak ještě narychlo vyrobila lék. Navíc si ještě zaběhla mezi rozzuřený dav, aby mu řekla, že se má uklidnit a jít zpátky do nemocnice. Zkrátka - ukázka opravdu brilantní scenáristické impotentnosti a nic na tom nezmění ani fakt, že celá epizoda byla na poměry Akt X akční. I kdyby se v ní běhalo dvojnásobně a Carter vytáhl pro efekt z rukávu víc atrakcí než jen Muže s cigaretou a jednu polozapomenutou agentku, pokud něco scenáristicky pajdá, nebude to mít tah na branku.

Celé to pak Carter vyšperkoval otevřeným koncem, k němuž dostaneme pokračování kdovíkdy. Uzavřít tak minisérii, která původně neměla pokračování jisté, to chce hodně velké koule (byť je tu teoretická konspirační možnost, že existovaly dva konce a o tom, který se použije, se rozhodlo až na základě úspěchu seriálu).

Tak jako tak, pro mě jako pro diváka to nefungovalo už jen proto, že na ploše šesti dílů se žádný velký dramatický seriálový příběh rozehrát nepodařilo a nebylo tedy nutné divákovi chystat vějičku v podobě otevřeného konce k něčemu, co většinu (soudě podle ohlasů na internetu v diskusích i recenzích) stejně neoslovilo.

Mělo to všechno smysl?

Tím se dostáváme i k hodnocení celé série, která nezačala šťastně a skončila snad ještě hůř. Veškeré problémové epizody přitom byly ty, kdy se tvůrci snažili pracovat s konspirační mytologií Akt X, přinášet velká globální témata a rozuzlení a zásadní zvraty v příbězích Mulldera a Scullyové. Nic z toho ovšem nefungovalo. Bylo na to málo času, působilo to šroubovaně a násilně a navíc to ani nemělo logiku a napětí. Nemluvě o tom, že to mnohdy v touze po laciném překvapení popíralo vše dosud řečené v dřívějších sériích (více o tom česky ZDE)

Naopak jsme se dočkali tří velmi dobrých epizod (a z toho jedné skvělé), které ukázaly, že Akta X dokáží být i po letech zábavná, napínavá a že na trhu chybí.

Výsledkem je tak situace, kdy u Foxů jsou se sledovaností spokojení, většina fanoušků by asi byla docela pro, aby ještě nějaké díly přišly, ale... je tu problém jménem Christ Carter. Ten se jako duchovní otec Akt X ocitl v situaci, že svým fanouškům a svému seriálu vlastně rozumí ze všech, kdo se na seriálu podílí, nejméně. Je to nezáviděníhodná situace a být na jeho místě, možná bych měl tendence začít po přečtení si všech dostupných recenzí intenzivně pít a fetovat, pravda ale je taková, že Chris Carter soudě podle této šestidílné minisérie Aktům X víc škodí než prospívá.

Samozřejmě představa, že na nás studio vychrlí šest, deset nebo i víc dílů a všechny budou jen o honu na monstra a záhadné jevy a nebude v nich alespoň občas zastřešující a příběh prohlubující linka, také není zrovna ideální. Epizody s Kuřákem jsem miloval, v této sérii se to ale Carterovi zcela vymklo z rukou. A pokud bych měl odpovědět na otázku, zda chci další díly, pak bych se raději spokojil s celkově pořád ještě solidní šestidílnou minisérií, kdy se Akta X rozloučí na úrovni a se vztyčenou hlavou, než zažít jejich pád podruhé až na samotné dno. Bohužel, pokud se Chris Carter sebekriticky neprobere, pak přesně to nám hrozí, protože podle nejnovějších zpráv FOX další díly logicky chce (a já opravdu další My Struggle nechci). Nezbývá než držet palce, aby to dopadlo alespoň tak jako letos.

Návrat Akt X v šestidílné minisérii zanechává rozporné dojmy. Dostali jsme vynikající ale také velmi špatné epizody a smutné je, že autorem těch nepovedených je duchovní tvůrce celé série Chris Carter. Jako celek ale Akta X překvapivě obstála a dokázala, že v televizi i víc než dvacet let od své premiéry místo mají. Ale ukázala také, jak velmi špatně by to s nimi mohlo v budoucnosti dopadnout, protože každý řetěz je jen tak silný, jako jeho nejslabší článek.

Hodnocení epizody: 5/10

Hodnocení celé série: 6/10 (5+7+9+7+5+5 / 6 = 6,3)

Recenze jednotlivých epizod: