úterý 9. února 2016

Recenze: Akta X S10e04 - Home Again - strašidelná epizoda plná odpadků a vzpomínek

Mulder a Scullyová mají za sebou už čtvrtý případ. A znovu jsme dostali naservírované monstrum, na jaké se nezapomíná.

Děj epizody nás tentokrát zavedl do Filadelfie, kde se odpovědní městští činitelé chovají k bezdomovcům jako k odpadkům - a tak není divu, že je stihl krutý trest. Odnikud se ze tmy a odpadků vynořil Trash-man - smrdutý, vysoký humanoid záhadného původu s leukoplastí přes nos a teď hodlá pár úředníků jednoho po druhém roztrhnout vejpůl. Doslova. Nezanechává přitom za sebou otisky a na leukoplasti, kterou po něm Mulder najde, se nepodaří lidem z laboratoře najít ani organické, ani anorganické stopy. Jen nějaké záhadné lepkavé svinstvo.

Epizodu Home Again napsal a režíroval Glen Morgan, který patří k tvůrčímu jádru Akt X. A s Trash-manem se vytáhl, protože se mu podařilo přivést na scénu monstrum, ze kterého šel opravdu strach. Jak se ale záhy ukázalo, Trash-man byl jen jedna polovina příběhu.

Je Scullyová dostatečně zodpovědná nebo morálně selhala?

Ve skutečnosti se totiž to hlavní dělo kolem Scullyové, jejíž matka se ocitla na smrtelném loži a během posledních chvil řešila svůj vztah se svým odcizeným synem - téma, které nebylo důležité jen pro ni, ale i pro její dceru. Scullyová se tak musela vyrovnávat především s otázkami zodpovědnosti a jejího přijímání a odmítání.

Toto téma také spojovalo obě jinak nesouvisející dějové linky. Podařilo se je sice vzájemně vyvážit, takže kdykoli bylo melancholie nad smrtelným ložem dost, nastoupil Mulder ve vyšetřovacím procesu, bohužel se ale nepodařilo linku s monstrem dotáhnout do konce a alespoň na standardní úrovni zodpovědět některé otázky ohledně jeho vzniku a případného zániku. Trash-man tak v rukou Morgana dopadl podobně jako bezdomovci v rukou úředníků - jako odpadek. Byl stvořen, ale ukázalo se, že jen jako nezbytná strašidelná vata, která byla odhozena hned, jak nebyla potřeba.

A to je škoda, protože stačilo málo a mohl to být skvělý mix filozofie a čistého hororu. I tak jsme ale dostali solidní epizodu, která se nemá za co stydět, protože dokázala pobavit i dojmout. Hodně se tu vracelo do minulosti. Byl to právě Morgan, kdo v předchozích řadách napsal epizody Home a Never Again věnované otázce dětí a mateřství, na které se v Home Again symbolicky navázalo. Scullyová řeší osud jejího a Mulderova syna v podstatě v každém dílu této série a tady tento motiv vygradoval.

Morgan je mimochodem  také autorem epizody Beyond The Sea, ve které zabil otce Scullyové, takže je na Scullyovou fakt tvrdý. Nakonec ji ale provedl až ke katarzi a Scullyová si v závěru epizody uvědomila, že jedním ze smyslů jejího života je stát Mulderovi po boku co nejdéle to půjde. A to je plán, který nezní špatně. Uvidíme, zda je nakonec v  této sérii oba dovede až na stopu jejich syna, kterého kdysi dali k adopci. Nedivil bych se.

Solidní epizoda složená ze dvou dějových linek spojených tématem odpovědnosti přinesla dobře vymyšlené ale málo využité monstrum a temný ponor do duše Scullyové a jejich osobních obav. Výsledek není dokonalý, ale po slabém rozjezdu si Akta X dál drží velmi dobrou úroveň, která doufejme vydrží až do konce.