neděle 25. října 2015

Recenze: Narcos - po stopách Pabla Escobara v jednom z nejlepších seriálů posledních let

Byl to největší kolumbijský narkobaron všech dob. Založil Medellínský kartel, který v 80. letech kontroloval až 80% obchodu s kokainem a jeho příjmy dosahovaly na vrcholu jeho zločinecké kariéry přes milion dolarů denně. Měl dokonce tolik špinavých peněz, že je nedokázal prát a tak je zakopával na polích. V roce 1989 ho Forbes vyhlásil sedmým nejbohatším člověkem na zemi, ani to mu ale ke štěstí nestačilo. Vlastnil přes 800 nemovitostí, přesto neměl domov. Miloval svoji rodinu a nenáviděl politiky, kteří ho mezi sebe nepřijali. Začal jako ochránce chudých a skončil jako nenáviděný terorista. Jeho heslo bylo stříbro nebo olovo. A jeho jméno bylo Pablo Emilio Escobar Gaviria.


Desetidílný seriálový opus Narcos, který vypráví o lovu na legendárního narkobarona Pabla Escobara (a do značné míry je i kronikou Escobarova života)  vypustil Netflix do éteru 28. srpna 2015. To jsou dva měsíce, takže mnozí z vás už seriál viděli. Ti, kteří zatím čas neměli, by si ho měli  v dohledné době udělat, protože Narcos svým zpracováním a rozsahem překračuje rozměry klasického seriálu a mnohem spíš je to desetihodinový filmový opus, který prostě musíte vidět. Obzvlášť pokud máte rádi gangsterské epické filmy a ušpiněné seriálové detektivky v čele s legendárním The Wire.

Narcos má všechno, co od takového seriálu očekáváte - a ještě mnohem víc


Největší výhodou je samozřejmě sám Escobar, jehož život byl tak bohatý a plný zvratů, že by to nevymyslel sebelepší scenárista. A kdykoli začnete mít v Narcos pocit, že tady už si možná tvůrci vymýšlí, že tohle už je prostě moc, přijde reálný archivní televizní záznam, který potvrdí, že i tohle šílenství se stalo (např. když Escobar najme komunistické teroristy, aby pod záminkou teroristického útoku obsadili budovu nejvyššího soudu a zničili tam všechny spisy týkající se jeho případu). Kolumbie v osmdesátých letech prostě nebyla země, kde byste chtěli bydlet - a Narcos je natočené tak, že to cítíte všemi smysly. Korupce a drogový byznys zemi doslova sžíraly zevnitř a Escobar se svým kartelem byli státem ve státě, kterým neuniklo nic na té nejvyšší ani nejnižší úrovni.

Narcos sice vypráví hlavně o Escobarovi, kolem něhož se všechno točí, celý příběh ale vypráví agent DEA Steve Murphy, který byl společně se svým parťákem Peňou Escobarovi celé roky v patách. Murphy sice není dominantním hrdinou, na obrazovce stráví pravděpodobně méně času než Escobar, ale jeho voiceover nás provází celým seriálem. Zhruba prvních pět minut si říkáte, že seriál s voiceoverem je hodně oldschool, ale netrvá to dlouho a změníte názor. Murphyho voiceover je totiž to, co dodává Narcos koule. V duchu nejlepších monologů Phila Marlowa je věcný, cynický, vtipný a navíc děj, který by byl jinak komplikovaný, dokáže rychle posouvat a dává věci do souvislostí. Je to jedna z klíčových složek Narcos a Boyd Holbrook v roli Murphyho je naprosto přesný, přestože na začátku působí skoro nevýrazně. Brzy vám ale dojde, že je to záměr, který podtrhuje autenticitu všeho. Postavy jsou tu lidské a dostatečně sympatické, abyste jim fandily, a dostatečně nejednoznačné, abyste věděli, že tohle není černobílá šachová partie jako většina televizních hamburgerů. Tohle je tak plastické, jak to jenom jde.

Wagner Moura je Escobar


Jenom samá chvála se dá pět na všechny herce, protože tenhle projekt zkrátka nemá slabé místo. Fanoušky Game of Thrones potěší Pedro Pascal jako Peňa, nejvíc pozornosti na sebe ale strhává logicky Wagner Moura v titulní roli. Jeho Escobar postupně projde proměnou od relativně sympatického grázlíka se smyslem pro humor až po paranoidní monstrum, pro něhož lidský život má hodnotu jednoho lusknutí prstem. Věříte mu když je nemilosrdný, věříte mu když má vize, věříte mu, když dává najevo lásku k rodině. Je to postava, která vás svádí, abyste ji obdivovali ale zas a znovu přichází okamžiky, kdy je vám jasné, že za tím vším se skrývá v podstatě chamtivá zrůda. Za takovéhle výkony se dávají ceny.

Mouru přivedl k Narcos režisér José Padilha, který s ním natočil už Elitní oddíl. A na Narcos je Padilhova ruka a zkušenosti vidět všude. Filmové snímání s dokumentárními prvky (kamera je nervózní a rozhýbaná tak akorát), precizní výprava (děj se odehrává v 80, letech), cit pro realističnost (postavy mluví velmi často španělsky!), obzvlášť v prvních dílech i nečekaný a osvěžující smysl pro humor a k tomu všemu neuvěřitelný společensko-politický záběr, kdy seriál dokáže zachytit i politickou situaci v Kolumbii a také tehdejší zahraniční  politiku Spojených států. Není to sice úplně přesný obraz událostí, protože ty byly ještě o něco komplikovanější a neuvěřitelnější (například si Escobar v posledních dílech odpykává trest ve vězení, které si sám postavil a kde se má velmi dobře, ve skutečnosti ho ale dokonce i opouštěl a jezdil na fotbalová utkání, což v seriálu není), takhle autentické a přitom zábavné dílo tu ale nebylo už roky.

Verdikt 


Narcos nemá během strhujících deseti dílů jediné slabé místo a trčí nad většinou současné seriálové i filmové produkce. Boyd Hobrook a Pedro Pascal jako duo vyšetřovatelů a Wagner Moura jako Escobar v hlavních rolích táhnou tenhle syrový epos pod Padilhovým vedením od začátku do konce na plný plyn a nenajdete tu minutu, kdy byste se nudili. Chytré, vtipné, autentické a strhující po všech stránkách. Takhle to vypadá, když svoji práci dělají všichni členové štábu na 100%.

Hodnocení: 10/10


0 komentářů:

Okomentovat

Děkujeme za Váš názor.