čtvrtek 8. října 2015

15 nejlepších filmových scén, které nebyly ve scénáři

Známe je, citujeme je, vzpomínáme na ně - ale nebýt geniálních herců a jejich improvizace, nikdy by se na plátno nedostaly, protože ve scénáři nebyly.


1. Dobyvatelé ztracené archy

Začínáme naprostou klasikou. Souboj Indiany Jonese s chlapíkem vyzbrojeným brutální šavlí je matkou všech nenapsaných filmových scén - a to především proto, že současně jde o klíčovou scénu, která výrazně definovala svého hrdinu. Původně přitom mělo jít o dlouhý boj ve stylu ,,bič vs meč" (taková varianta vyčerpávajícího souboje, jaký Indy později absolvuje u letadla s plešounem), Harrison Ford měl ale v den natáčení těžké střevní problémy a tak se Spielbergem přistoupili k logickému a rychlému řešení celé scény.

2. Kmotr

Je to ikonická scéna. Marlon Brando jako Vito Corleone plánuje likvidaci jednoho ze svých nepřátel a přitom se mazlí s kočičkou. Úžasný kontrast nevinnosti a krutosti přitom vůbec nebyl ve scénáři. Podle jedné verze kočku těsně před natáčením šoupnul herci do ruky režisér Copolla, podle jiné verze kočku našel zevlovat na place sám Brando.


3. Pretty Woman

Scéna s diamantovým náhrdelníkem patří k těm, které se zapsaly do srdcí diváků. Richard Gere v ní Julii Roberts ukazuje drahý náhrdelník, ale když se ho chce ona dotknout, Gere zaimprovizuje a nečekaně krabičku sklapne. Julia se na place tehdy tak rozesmála, že režisér Gary Marshall se rozhodl scénu nechat ve filmu v této podobě. Stejně jako Ford byl Indiana Jones, Julia zkrátka byla a pořád je Pretty Woman.



4. Temný rytíř

Opožděná exploze. V původní verzi scénáře měl Heath Ledger jako Joker odcházet od explodující nemocnice, během krátké plánované pauzy během výbuchu pak nastoupit do školního autobusu a zatímco exploze by pokračovala, odjet pryč. Ledger se ale v pauze místo nastoupení do autobusu zastavil a začal si pohrávat s odpalovacím zařízením. Výsledkem je dokonalá scéna s Jokerovým typickým a nezaměnitelným černým humorem. Ledger si toho posmrtného Oscara zkrátka zasloužil.




5. The Warriors

The Warriors jsou pořád v Česku spíš neznámým filmem, za oceánem ale patří tenhle snímek o střetnutí dvou (vlastně vícero) pouličních gangů, ke klasice. A závěrečná scéna je doslova legendární. David Patrick Kelly v ní jako šéf nepřátelského gangu vyzývá Warriory k boji tím, že má na prstech lahve a cinká jimi o sebe. Kelly si k tomu přidal dnes už slavnou větu ,,Warriors, come out to play!", což jen dokreslilo jeho dokonálé ztvárnění naprosto psychopatické postavy.



6. Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu

Původně měl Dr. Divnoláska celou dobu strávit ve filmu na kolečkovém křesle, Peter Sellers se ale rozhodl v úplně závěrečné scéně zaimprovizovat, vstát a udělal pár kroků se slovy ,,Můj vůdče, já chodím!" Stanley Kubrick pak tuto verzi ve filmu nechal a zpětně ji zapracoval do scénáře.

7. Imperium vrací úder

Princezna Leia a Han Solo měli ve scénáři scénu, ve které se měla Leia vyznat Hanovi ze svých citů se slovy ,,Miluju tě," načež měl Han říct ,,Já tě taky miluju." Tak by ale podle Harrisona Forda nereagoval a tak Ford místo tho řekl dnes už legendární větu ,,Já vím." LIKE A BOSS.

8. Čelisti

Scéna ve které poprvé vidí Roy Scheider žraloka, se kterým se bude potýkat po zbytek filmu sice ve scénáři byla, ale Scheider na place zaimprovizoval a zahlásil směrem ke svému parťákovi kapitánu Quintovi: ,,Budeš potřebovat větší loď". Zajímavé je, že věta se stala nejen klasickou hláškou, ale patří současně mezi nejčastěji špatně citované filmové hlášky, kdy většina lidí používá špatnou variantu ,,Budeme potřebovat větší loď".

9. Gauneři/Reservoir Dogs

Scéna, ve které Michael Madsen uřeže ucho policajtovi patří mezi nejslavnější filmové scény. Tarantino ale Madsenovi nenapsal, co by měl dělat poté, co ucho uřeže. Tehdy nastal čas pro improvizaci a Madsen celou situaci bravurně doťuknul cynickou větou ,,Už mě slyšíš?" Improvizované zkrátka bylo vše, co se týkalo hraní s uříznutým uchem.

10. Casablanca

Je to jedna z nejslavnějších filmových scén všech dob. A jedna z nejcitovanějších vět vůbec. Přesto byla ,,Here's Looking at You Kid" improvizovaná. V české verzi je přeložena jako ,,Nemůžu z tebe spustit oči," což zní poměrně tradičně, v angličtině jde ale o větu, která není ani zcela gramaticky správně a zní slangově. Bogart ji použil, protože mnohokrát hrál lidi na okraji společnosti a měl je v krvi a tuto větu používal v pauzách, když učil Ingrid Bergmanovou poker.



11. Osvícení

Stanley Kubrick měl zjevně čuch na to, kdy do svých precizně připravených filmů nechat vstoupit prvek náhody a improvizace. V Shining nechal Jacka Nicholsona v klasické scéně prosekávání se do koupelny improvizovat a Nicholson použil v té době populární hlášku ze show Johnnyho Carsona "Here's Johnny!".


12. Blade Runner

Je to jeden z nejpůsobivějších závěrečných filmových monologů - a přesto jeho nejfilozofičtější a nejpůsobivější věta nebyla ve scénáři. Rutger Hauer si totiž sám k větě ,,Všechny tyhle okamžiky zmizí..." přidal dodatek ,,jako slzy v dešti." A vstoupil do historie.


13. Mechanický pomeranč

Začíná to být nuda, ale znovu Stanley Kubrick v akci. Tentokrát nebyl pořád spokojený se scénou mučení a znásilnění v bytě, až nakonec řekl Malcomu McDowellovi, ať dělá co ho napadne. A McDowell začal zpívat do kruté scény Zpívání v dešti. V tu chvíli byl Kubrick nadšený a okamžitě nechal zajistit práva na píseň pro použití ve svém filmu.




14. V kůži Johna Malkoviche

Možná si tu scénu vybavujete. John Malkovich se střetne poprvé ve vyhrocené situaci s Craigem Schwartzem a když odchází, projede kolem auto a z něj ožrala hodí po Malkovichovi plechovku, trefí se a zařve ,,Think Fast!" (video tady). Źádná hozená plechovka ale nebyl ve scénáři, to byl jen jeden z opilých komparsistů v příliš velkém pokušení nevyužít příležitost. Reakce Malkoviche byla naprosto improvizovaná a protože přesně vystihovala zoufalství postavy ve filmu, Spike Jonze scénu ve filmu nechal. A komparsista nejen, že nebyl vyhozen, ale dostal se do titulků:-)

15. Taxikář

You Talking to Me? Scéna, ve které Rober De Niro jako Travis Bickle mluví sám se sebou před zrcadlem, byla ve scénáři popsána scenáristou Paulem Schraderem jasně. Travis Bickle mluví sám se sebou před zrcadlem. Takže všechno, co De Niro v této scéně řekne, byla jeho improvizace na place. Geniální.

1 komentářů:

  1. Zajímavé, díky. Musím si některé z těch filmů znovu pustit. :-)

    OdpovědětSmazat

Děkujeme za Váš názor.