pondělí 23. září 2013

Recenze: Dexter - Nejoblíbenější sériový vrah se rozloučil s diváky, finální osmá řada skončila

Dlouhých osm let kuchal své oběti nejoblíbenější televizní vrah Dexter (Michael C. Hall). Dlouhých osm let se snažil skloubit na oko běžný život s „kariérou" sériového vraha. Dlouhých osm let jsme my, diváci netrpělivě čekali na každý nový díl.

Seriál Dexter inspirovaný knihou Darkly Dreaming Dexter od Jeffa Lindsaye se stal kultovním. Nejen kvůli tomu, že hlavní postavou byl sériový vrah, což je relativně odvážný krok, ale samozřejmě velkou roli mělo výtečné obsazení, hodně černý humor a některé šokující zápletky.

Jistě, že kvalita jednotlivých řad nebyla konstantní, to je v podstatě nemožné. Není třeba popírat to, že pár sezón nebylo úplně nejsilnějších, ale asi jen málokdo by si dovolil tvrdit, že některá byla vysloveně katastrofální a nekoukatelná. Dexter si dokázal udržet slušnou kvalitu, byť některé řady nesplnily to, v co diváci doufali.

Nepřekvapivě ale byli všichni napjatí jako struny, jak dopadne ta závěrečná. Milovníci Dextera pochopitelně doufali v důstojné zakončení a velkolepý odchod své oblíbené postavy ze scény. Ale pravdou je, že bylo na 99 % jisté, že ať už tvůrci přijdou s čímkoliv, hromada diváků nebude spokojena, protože by si prostě představovala něco jiného. Něco lepšího pro jejich oblíbence.

Dexter umí mít rád

Ale než se dostaneme k hodnocení úplného závěru, tak se nejdříve jukneme na to, jaká byla řada osmá jako celek. A na to je trošku složitější odpovědět. Tvůrci se rozhodli pro docela odvážný a ne úplně snadno překousnutelný krok. Pokusili se ještě více polidštit hlavní postavu.

V průběhu předchozích řad se určité problesky emocí u Dextera objevily. Byly slabé, ale byly. Svým způsobem uměl projevit náklonnost ke své sestře Debře (Jennifer Carpenter) a samozřejmě ke svému synovi Harrisonovi (Jadon Wells) a v sedmé sezóně pak k další vražedkyni Hannah (Yvonne Strahovski), ale i tak měl k běžné lidské bytosti hodně daleko.

Ovšem ve finální sezóně se toto mění, což může a zřejmě i naštve mnohé. V Dexterovi se totiž začne probouzet něco, co se dá asi nazvat láskou k Hannah, která je natolik silná, že potlačuje jeho touhu po noření ostří do lidských těl.

Je to hodně kontroverzní směr, kterým byl Dexter vyslán. A vůbec, ale vůbec se nedivíme, že něco takového mnohé rozlítilo. Hlavní postava fungovalo díky tomu, že byla chladná, téměř „strojem", který se musel hodně přemáhat, aby v sobě objevil trošku lidskosti, a najednou z něj vyklube zakoukaný čumáček, který touží jen po klidném rodinném životě v Argentině?

Víme, že láska je mocná čarodějka, ale že by zlomila i sériového vraha, který se cítí být člověk jen tehdy, když cupuje lidi zabalené v igelitu na kusy, to se nám úplně nezdá. A i když je Yvonne Strahovski hezká slečna, je těžko uvěřitelné, že by byla natolik svůdná, že by potlačila Dexterovy zabijácké choutky.

Ovšem nejsme psychiatři, abychom mohli rovnou prohlásit, že něco takového není možné, takže dobrá, řekněme, že by se to stát mohlo. My osobně bychom se tak silnému romantickému nádechu vyhnuli, ale scenáristé to tak chtěli a je faktem, že s ohledem na to, jak seriál ukončili, dává zamilovanost Dextera určitý smysl.

Kromě toho, budiž tvůrcům přičteno k dobru, že z větší emocionální angažovanosti hlavní postavy vytěžili i pár humorných scén, jako například „rodinná" večeře Hannah, Dextera, jeho „učedníka" Zacha (Sam Underwood) a Dexterovy „duchovní matky" doktorky Evelyn Vogel (Charlotte Rampling).

Dexter měl i druhou mamču

I v závěrečné sezóně se objevuje několik mile bizarních scén, které oplývají černým humorem a díky nim je i romantická linie o něco snesitelnější. Mimochodem, zmínili jsme dvě z nových postav, které se představí a to Evelyn a Zacha.

První zmíněná se ukáže být dlouholetou známou Harryho (James Remar), která společně s ním „stvořila" Dextera. Jako psychiatrička, která se specializuje na sériové vrahy, dala s Harrym dohromady kodex, kterým se řídí.

Jde o svérázný charakter, který ale nejedná s Dexterem jako s někým blízkým, ale spíše ho vnímá jako studijní objekt. Zjistili jsme tak, že u zrození Dextera stály dvě ženy, jeho biologická matky, díky jejíž smrti mu bylo upřeno být normálním člověkem a Evelyn, která Dexterovi, byť o tom nevěděl, připravila půdu pro to, aby mohl být sám sebou, ale současně mohl fungovat v lidské společnosti.

S Evelyn si autoři poradili relativně dobře, udělali z ní zajímavou postavu. A dobře naběhnuto měl i Zach, mladík, který našel zalíbení v krvi a vraždění a jehož chtěl Dexter původně položit na svůj stůl, ale nakonec, díky Evelyn, ho začal zaučovat jako svého svěřence.

Bohužel v případě Zacha scénáristé neodvedli dle nás dobrou práci. Čekali jsme, že právě on bude Dexterovým nástupcem, který započne novou kapitolu, stane se „Dexterem Jr.", ale tvůrci s ním měli jiné záměry. Jeho smrt nebyla úplně zbytečná, stala se jedním z důvodů narůstající nenávisti vůči ústřednímu záporákovi této řady, ale Zachův osud se dal načrtnout i jinak a lépe.

Jak jsme naznačili, i v této řadě stojí proti Dexterovi důstojný soupeř, tentokráte je to Oliver Saxon/Daniel Vogel (Darri Ingolfsson). Ten rád odstraňuje svým obětem části mozku a posílá je své matce Evelyn, která netuší, že je naživu.

Saxon není špatný protivník, je inteligentní, ví jak zasáhnout Dextera, ale v průběhu osmi let jsme se setkali s mnohem výraznějšími a zajímavějšími rivaly a finální sezóna by si zasloužila údernějšího zloducha. Není to vina Darria, který hraje dobře, a jeho pohledy si nezadají s Dexterovým legendárním juknutím do kamery, ale není napsán tak, aby byl Dexterovi úplně rovnocenným protivníkem.

Více péče pro některé postavy

A stížnosti se netýkají jen Olivera, dostatečné péče se nedostalo také například dalšímu nováčkovi, Masukově (C. S. Lee) dceři Niki (Dora Madison Burge). Objevila se na scéně zčistajasna, v pár dílech se řešil vztah s jejím otcem a pak vše vyšumělo do ztracena. Stejně jako soutěžení Quinna (Desmond Harrington) a Angie Miller (Dana L. Wilson) o seržantský post.

Nadšení jsme nebyli ani z toho, že se tvůrci rozhodli znovu obnovit romantické pouto mezi Debrou a Quinnem. To působilo poněkud zbytečně a pro nás relativně nudně. Jejich dějové lince nebylo věnováno dostatek prostoru, aby byla zajímavá a lákavá pro diváka.

Na holou by si scenáristé zasloužili i za jiné kiksy, kterých v této řadě bylo více než malé množství. Například to, že Dexter nezabil Olivera, když měl šanci, to bylo tedy něco. Nejen, že Oliver zavraždil někoho, koho měl Dexter zřejmě rád, ale také o něm věděl pravdu. Proč někoho takového nechávat žít? Ano, jistě, nový Dexter už nechce vraždit, chce milovat, ale dobře, i kdyby Saxonova smrt už nedokázala uspokojit jeho touhy, tak by bylo logické zbavit se někoho, kdo zná vaše největší tajemství a určitě by ho neváhal prozradit, pokud by se mu to hodilo.

A aby toho nebylo málo, podobný kiks provedla i Hannah, když neodstranila svého pronásledovatele Elwaye (Sean Patrick Flanery). Ten jí v průběhu celé řady nedal pokoj, šel po ní jako slepice po flusu a ona ho, když má šanci zbavit se ho navždy, jen uspí, přestože jí musí být jasné, že po ní půjde ještě sveřepěji, až se probere. Právě od Hannah bychom něco takového nečekali, vždyť speciálně ona nevraždila pro zábavu, ale když ji někdo ohrožoval a Elway pro ni představoval ultimátní nebezpečí. Uražené mužské EGO je skoro stejně nebezpečné jako pomstychtivá ženská.

Docela nás zarazilo i měnící se vztah Debry a Dextera. Chápeme, že ho obviňovala z toho, že ji zpackal život, ale bylo docela rušivé, když se ho v jednu chvíli rozhodne zabít, ale v další chvíli už ho tahá z vody, protože bez něj nemůže žít. Lidské emoce jsou nevyzpytatelné, ale tohle si mohli tvůrci odpustit.

Podobných úletů je v závěrečné řadě více, ale abychom byli spravedliví, tak i v předchozích sezónách jich bylo dost, v tomto ohledu ta osmá příliš nevyniká.

A finále tedy bylo jaké?

Nejpalčivější otázkou ale asi je, jak dopadl úplně poslední díl. Všichni jsme jistě chtěli, aby Dexter odešel důstojně. Nejpravděpodobnější byly zřejmě dvě varianty a to happy end nebo smrt hlavní postavy.

Paradoxně jsme se dočkali obojího. Byla to zajímavá volba, ale je nám na slunce jasné, že to, jak se tvůrčí tým poprali s koncem seriálu, přivedlo k nepříčetnosti hromadu diváků (náš vlastní Jenda Lišků se rozčílil tak, že by se při jeho proslovu červenal i dlaždič či přístavní dělník).

Spousta z nás asi čekala nějaký bombastický pompézní závěr, ale na ten si můžete nechat zajít chuť. Autoři se rozhodli pro komornější a docela melancholický konec. A přestože nám to nevadí, že ukončení nebylo v hollywoodském stylu a nemáme nic proti klidnějšímu pojetí, pár věcí nás docela rozhořčilo.

Nevadilo nám to, že Deb skončila, jak skončila, její postavu jsme samozřejmě měli rádi (kdo ne), ale její smrt byla určitým způsobem symbolická v rámci větší lidskosti Dextera. To, že pro něj bylo obtížné zabít sestru, potvrdilo jeho emoce a to, že ji nakonec odpojil od přístrojů, dokázalo, jak moc ji měl rád, protože ji dopřál důstojný konec i přes své rozhodnutí dále nezabíjet.

Pokud jde o rozhodnutí fingovat vlastní smrt, i to bylo z určitého úhlu pohledu pochopitelným krokem, který vyplynul z toho, kterým směrem scenáristé v osmé řadě Dextera vyslali. Uvědomil si, že jeho blízkost ohrožuje všechny, které má rád/miluje, důkazem čehož byla například Debra, Rita (Julia Benz) nebo Evelyn.

Ovšem mnohem více bychom ocenili, kdyby Dexter skutečně zemřel. Bylo by poetické, kdyby skutečně ukončil svůj život na své lodi v sílícím hurikánu. Je to možná klišé, ale ne takové klišé jako další scéna, kde se objevil Dexter jako dřevorubec (zřejmě se štáb inspiroval u X-Men Origins: Wolverine) a jakkoliv nás potěšil jeho závěrečný pohled do kamery, tak celkově nás takhle scéna zklamala. Náš názor je, že pravá smrt by byla lepší volbou.

A také by díky ní dával větší smysl úplně poslední moment, kdy Hannah odchází s Harrisonem vstříc zřejmě šťastnému životu, byť bez Dextera. Dexter sice Hannah důvěřuje, a pokud by skutečně zemřel, neměl nikoho jiného, kdo by se postaral o Harrisona (samozřejmě se jako lepší volba jeví například Jamie/Amiee Garcia nebo Angel/David Zayas, ale bylo by těžké jim vysvětlovat, co má v plánu atd.), ale jelikož zůstal naživu, je otázkou, zda je dobrý nápad nechat svého syna v péči ženy, která sice milovala jeho otce, ale k Harrisonovi nemá žádné krevní pouto. Jistě, Harrison ji má rád, Dexter ji miluje, ona má ráda oba, ale pořád je té sériová vražedkyně, která odpravuje lidi, když má pocit, že je ohrožená a není tak zrovna jisté, že u ní Harrisona čeká zářná budoucnost.

Hodně nás zamrzelo i to, že se v závěrečném dílu neobjevil Harry. Jeho „duch" provázel Dextera dlouhé roky a tak by bylo určitě záhodno, aby se ukázal i v jeho rozloučení s diváky.

Finále jsme čekali jiné. Změnili bychom na něm hromadu věcí, ale nakonec převládají mírně kladné pocity. Dočkali jsme se několika opravdu působivých scén (ve většině figurovala Debra), ale opravdu se to dalo zvládnout mnohem lépe. Není problém, že závěrečný díl není velkolepý, to nás vůbec netrápí, ale některé momenty jsou nedotažené nebo dokonce rušivé. Nejsme tak přímo zklamaní, ale rozhodně ani nadšení.

Osmá a závěrečná řada není vysloveným průšvihem. Snaha více polidštit Dextera je rozhodně diskutabilní, přece jen, není to úplně to pravé ořechové udělat z hlavní postavy téměř romantického hrdinu. Pochvalu si nezaslouží ani několik nelogičností a zbytečných/nezajímavých dějových linek. Navíc je úplně jasné, že finální epizoda bude tématem diskusí a rozčilování ještě dlouhé týdny. A ano, osmá sezóna a poslední díl nejsou úplně důstojným rozloučením, ale byť někteří asi nebudou souhlasit, není to ani naprosté pošlapání řad předchozích. Viděli jsme několik mnohem lepší sezón, ale také několik horších, a pokud malinko utlumíme emoce vycházející z toho, že jsme měli od závěrečné řady téměř nesplnitelná očekávání, tak můžeme prohlásit, že to nebylo tak špatné, jak budou někteří hlásat.

Autor: Jan Lysý