neděle 1. září 2013

Recenze: Kick-Ass 2 – Krvavé, vtipné, ale také hodně sentimentální

Druhý díl nekompromisní komiksové podívané obstaral nový režisér. Uškodilo mu to nebo si zachoval svéráznost jedničky?

První Kick-Ass byl svěžím vánkem v žánru filmových adaptací komiksů. Na jednu stranu brutální, někdy vcelku temný, na tu druhou skvěle uvolněný, vtipný, s notnou dávkou nadsázky a několika skvěle ujetými scénami.

Matthew Vaughan nabídl projekt, který se v dobrém slova smyslu vymykal tomu, co jsme zatím viděli. Ne každý film nabídne malou holčinu, která cupuje nepřátele na kusy a další podobné lahůdky.

U dvojky se ale ujal jen produkce a režii zajistil Jeff Wadlow, který má na svědomí i scénář. Wadlow ta sebou nemá velkou řádku projektů, ale třeba Nikdy to nevzdávej nebo Cry Wolf nebyly špatné.

Kick-Ass 2 je ale něco jiného. Navázat na tak povedený první díl, to je úkol, který si jen tak někdo „nelajzne". Jeff to zkusil a pravdou je, že vysloveně nezklamal. Ale také nenadchnul. Kick-Ass 2 je slušný film, relativně důstojné pokračování, kterému ale něco chybí.

Sentimentální až na půdu

Dobrá zpráva je, že něco z toho, co nás oslnilo na jedničce, tu zůstalo. Řeč je především o nekompromisní brutalitě, humoru v podobě skvělých hlášek a trapněvtipných okamžiků, WTF momentech a také povedeném obsazení.

Ne, že bychom se vyžívali v tom, když ze stříbrného plátna stříkají hektolitry krve, ale ke Kick-Ass to prostě patří a je faktem, že Wadlow přístupnosti „R" (do 16ti let jen v doprovodu dospělé osoby) využívá naplno, takže se dočkáme usekaných končetin, prostřelených hlav a lidí rozmašírovaných sekačkou na trávu, ale nepřehání to a nehraje jen na efekt.

Naštěstí nechybí nadhled a ironie. Především některé momenty jsou díky neohrabanosti (ne fyzické) a praštěnosti některých postav k popukání, stejně jako pár hlášek. Několik scén je možná zbytečných (zvracení a průjem jsou spíše doménou teenagerovských komedií), ale na 9 fungujících vtípků připadá 1 nepovedený, což je velmi slušný poměr.

Na druhou stranu je docela zarážející jedna věc. V prvním dílu jsme se dozvěděli, že superhrdinou se může stát hlavně naivní pako nebo psychicky narušený člověk, dvojka je ale v tomto ohledu dost matoucí. Snaží se hrát na filozofickou notu a věnuje hodně pozornosti tomu, zda by hlavní postavy měly zkoušet život bojovníků proti zločinu nebo ne.

Nic proti tomu, pokud by to nebylo prezentováno jako extrémně vážné filozofické zamyšlení, které je obohaceno o zbytečně velkou dávku sentimentu. Wadlow příliš tlačí na pilu a ve filmu jako Kick-Ass to bije do očí a je to skoro rušivé.

Nejsme proti, aby byla postavám vdechnuta složitější psychologie, ale tohle zavání spíše dojemným dramatem, než komiksovou adaptací, která sází na nadhled. Samozřejmě, některé komiksové adaptace jsou na podobné myšlence založeny (být či nebýt superhrdinou je běžně řešená otázka), ale v případě Kick-Ass 2 to mělo být podáno, alespoň s mírnou dávkou sarkasmu.

Herci bodují

Příběh jako takový není špatný. Balancuje mezi slušně depresivní atmosférou a určitou rozcuchaností a jde mu to. U některých chvilek člověka až zamrazí, u jiných se od srdce zasměje. Hlavními postavami jsou samozřejmě Dave Lizewski/Kick-Ass (Aaron Taylor-Johnson) a Mindy Macready/Hit-Girl (Chloë Grace Moretz). Vrací se i Christopher Mintz-Plasse jako Chris D´Amico (původně Red Mist, nyní The Motherfucker), ale objevuje se i pár nováčků, jako Sal Bertolinni/Colonel Stars and Stripes (Jim Carrey) a jeho tým Justice Forever a na straně záporáků pak skvělá Mother Russia (Olga Kurkulina).

Obsazení je povedené a příjemné je, že většina zúčastněných zažije svých pět minut slávy. Ne všichni logicky tráví na plátně velké množství času, ale plno z nich dostane šanci zazářit (škoda jen, že přítelkyně Davea, Katie v podání Lyndsy Fonseca se ve filmu jen mihne). To platí pro hrdiny, na straně zloduchů zaboduje jen zmíněná Mother Russia, ale zase ve velkém. Opravdu řádí.

Však je tu dostatek akčních scén, aby si to mohla dovolit a stejně tak si zašpásuje i Hit-Girl. Souboje nevypadají vůbec zle. Nejsou tak řemeslně zvládnuté jako v jedničce, ale hodně se jim blíží, střih není zmatený, choreografie bitek je povedená, je tu pár dobrých nápadů. Škoda, že akčním scénám ubírá na atraktivnosti nedopilovanou některých vizuálních efektů, ale film měl omezených rozpočet ve výši 28 milionů dolarů, takže se to dá pochopit.

Stručně řečeno, Kick-Ass 2 není tak špatný, jak jsme se báli, ale ani tak dobrý, jak jsme doufali. Bezpochyby nedosahuje kvalit jedničky, ale Wadlow to určitě nezkazil tak, aby ho fanoušci jedničky pronásledovali dnem i nocí. Natočil slušnou akční komiksovou adaptaci, které se sice nepodařilo zachytit kouzlo předchozího filmu v plné síle, ale nevytratilo se úplně. Filmu pomáhá obsazení, slušná akce, humor a několik vynikajících momentů, ale ubližuje mu zbytečný sentiment. Ale i tak palec nahoru.