pátek 24. května 2013

Recenze: Rychle a zběsile 6 - Aneb jak fyzika dostala pošesté na holou

Série Rychle a zběsile si vede po finanční stránce skvěle. V kinech tak opět řádí Vin Diesel a jeho parta. A nesundávají nohu z plynu. Možná by ale občas měli.

Už je to nějaký dvanáct let, co do kin vřítil film Rychle a zběsile. Přesně věděl, v čem jsou jeho silné stránky - drsní kluci, drsné a sexy holky, naleštěné káry. Hlavní ingredience, které fungovaly a očividně stále fungují. Série vydělává velké peníze a už teď se ví, že se dočkáme sedmého pokračování (které se vrátí do Los Angeles).

Ale zpátky k tomu, jak dopadla šestka, kterou měl na starosti opět Justin Lin. Ten se postaral už o čtvrtý díl ze série. Justin se rozhodl nevybočit ze zajetých kolejí, takže se opět dočkáme super kár, super týpků a super koček, samozřejmě nechybí hromada akce, to vše je poctivě protřeseno a naservírováno divákovi jako zběsilý „letní" blockbuster.

Možná až moc zběsilý. Ano, je jasné, že od filmu s nálepkou Rychle a zběsile se nedá očekávat promyšlený děj, který by dával hlubší smysl a stejně tak je jasné, že akce bude přepálená v rámci, co největší efektnosti, ale v některých momentech už prostě tvůrci moc tlačí na pilu a i já, divák, kterému vůbec nevadí bezmyšlenkovité přepálené akčňáky, jsem si párkrát říkal, že to už je trošku moc.

Zachraňme „svět"

Děj je opravdu malinko úsměvný - agent Hobbs (Dwayne Johnson) se snaží chytit zločince jménem Shawn (Luke Evans), který sestavuje technologii ohrožující miliony životů. Hobbs tak shání pomoc. A co v takové chvíli dává smysl? Požádat o pomoc jiného zločince, samozřejmě Doma (Vin Diesel) a jeho partu. Ptáte se, proč by Dom souhlasil? Jednoduché, protože se objevila jeho láska Letty (Michelle Rodriguez), která měla být mrtvá, ale není tomu tak. Je živá a spolupracuje s Shawnem.

Příběh prostě není hlavní devizou, na kterou by Rychle a zběsile 6 lákalo a věřte, že má připraveno ještě několik „WTF" momentů. Zvraty se dají docela snadno odhadnout už slušnou dobru předtím, než se odehrají a u chování některých postav si člověk občas klepe na čelo. A i když se filmu nedá něco takového příliš vyčítat, jde hlavně o dynamický akční titul, neuškodila by větší snaha o to, aby scénář dával smysl.

Radost neudělají ani dialogy. Tentokráte se hodně hraje na emocionální notu, takže se můžete těšit na hromadu proslovů o síle rodiny. Nic proti tomu nemám, je v pořádku, že holky a kluci drží při sobě, ale aby o tom básnili každých pět minut, to je zbytečně sentimentální. Naštěstí se film nevyhýbá humoru, což hodně pomáhá.

Ale co si budeme povídat, prim u série vždy hrála vizuální poutavost a hromada akce. Pokud ta funguje, klidně přehlédneme, že scénář není zrovna kandidát na Oscara. Honiček, přestřelek a rvaček je tu opět více než malé množství. A rozhodně jsou rychlé i zběsilé, ale někdy bohužel také dost nepřehledné. Ne jednou se stalo, že nebylo jasné, co se na plátně děje. Pár scén bylo hodně divoce sestřihaných, jiné zase možná až moc potemnělé a to kazilo zážitek.

Je to pták? Je to letadlo? Ne, to jsou Vin Diesel a Michelle Rodriguez

Přesto je ale možné říct, že ve většině případů je akce povedená, především některé rvačky vypadají moc pěkně (Michelle vs Gina Carano, to byla lahoda), i když závěrečný pěstní souboj by mohl být o něco vypilovanější.

Jádrem filmu jsou samozřejmě honičky v autech, je jich pořádné množství a jsou nepřekvapivě hodně strhující. Nikdo se tu s tím nemazlí, takže se auta řítí vzduchem, vybuchují, hlavní postavy řídí, jako by už z mateřského prsu sály naftu, v tomto ohledu vše funguje, jak má. I když opět nemůžu nezmínit to, že některé momenty jsou hodně přitažené za vlasy. Fyzikální zákony v Rychle zběsile nehrají větší roli už od počátku, spousta věcí je hnána do extrému, ale možná mohl Justin Lin malinko ubrat a akci v některých chvílích umírnit. Scéna, ve které Vin Diesel zachraňuje Michelle Rodriguez, by se spíše hodila do superhrdinského filmu.

Pětka byla v tomhle ohledu mnohem lépe vyvážená. Držela se více při zemi. Samozřejmě nebyla realistická, to ne, ale přehánělo se v rámci snesitelnosti. V šestce je tahle hranice překračována častěji, než je vhodné. Tohle není (i když v tom hraje Dwayne Johnson) G.I. Joe 3.

Po velmi povedené pětce je tohle krok zpátky nebo možná zbytečně moc kupředu, ale špatným směrem. Nikdo filmu nevyčítá, že nevěnuje velkou pozornost příběhu a hraje hlavně na efekt, ale Justin Lin párkrát tlačí až příliš na pilu a šestka je tak místy přepálená na hranici únosnosti. Několik scén by stálo za to umírnit a nejen, že by to filmu neuškodilo, spíše by mu to prospělo. Naštěstí tu zůstalo vše, co sérii proslavilo - sexy holky, drsní kluci a rychlá auta, takže základní očekávání naplněna byla, ale stín velmi dobře zvládnuté pětky překročen nebyl.