čtvrtek 20. července 2017

TOP 5 filmů Christophera Nolana

Christopher Nolan je jedním z oné pomyslné hrstky režisérů, kteří dosud nenatočili špatný film. Sestavovat z jeho mistrovských kousků nějaký žebříček je proto téměř nemožné. Jelikož ale tento čtvrtek přijde do kin jeho toužebně očekávaný Dunkerk, pokusím se vypíchnout z jeho tvorby pět kousků, které jsou pro mě nejvýjimečnější. Pořadí berte s rezervou, stejně jako chybějící filmy. Vězte, že cokoliv, co Nolan doposud natočil, je výjimečný snímek, který nejen snese, ale vyloženě potřebuje více zhlédnutí.

5) Dokonalý trik (The Prestige) – 2006

Magické kouzelnické představení, které Nolan v tomto filmu rozehrál, je asi jeho jediné dílo, které u mě s druhým pokusem lehce kleslo. Napoprvé jsem byl uhranut precizní strukturou, kterou jsem tak úplně nepobral, ale připadala mi skutečně dokonalá. Tahle dokonalost se s dalším viděním a prohlédnutím mistrně vymyšlené, ale přeci jen primárně na první dobrou cílenou konstrukcí, trochu ztrácí. Pořád jde ale o scénáristickou a režijní učebnici toho, jak vymyslet efektní a efektivní příběh, který nejen uspokojí většinu publika, ale zároveň podnítí k diskusi nejednoho filmového odborníka. Při vzpomínce na Dokonalý trik mě snad i lehce mrzí, že podobnou komorněji laděnou látku jsme od Nolana už přes deset let neviděli. A nejspíš ani jen tak neuvidíme. O to cennější tento film je.

4) Interstellar (Interstellar) – 2014


Opačný případ než Dokonalý trik. Interstellar jsem napoprvé, i vzhledem k enormním očekáváním, nedokázal docenit. Nolan natočil epický příběh, který diváka natolik zahltí salvou příběhových informací zředěných na velkém plátně fascinujícími a hutnými vizuálními podněty, že je velmi těžké to všechno vstřebat. Kouzelné na tomto filmu ale je, že ve chvíli, kdy jej člověk vidí podruhé, dojde mu, že to vlastně ani není třeba. V Interstellaru je toho skutečně hodně, ale přesně v rámci tradice těch nejlepších a nejdéle žijících sci-fi podívaných je jen a jen na divákovi, co si zvolí jako jeho středobod. Najde se v něm fanoušek alternativních podobenství budoucnosti Země, obdivovatel myšlenkově hutných esejí o problematice vesmírných cest i milovník velkolepých hollywoodských podívaných, které spolu s přehledným vyprávěním nabízejí i trikově vypiplané a památné momenty. Mě ale stejně nejvíc dostává komorní linie o nezničitelné lásce otce a dcery, což může znít jako klišé, ale v Nolanově podání mě Interstellar dokázal napodruhé v kině třikrát rozplakat. Najednou do sebe vše zapadlo a přede mnou se zjevil novodobý filmový skvost, který jen umocnil obdiv, který k Christopheru Nolanovi chovám.

TOP 50 sci-fi filmů, které by měl každý vidět

3) Memento (Memento) – 2000

Po prvotní fascinaci narativní strukturou se začalo ozývat množství hlasů, které tvrdily, že Memento je v podstatě banálním příběhem, který si obdiv diváků získal právě jen specifickým způsobem vyprávění. Zapomínají ale na to, že forma a obsah jsou spolu natolik úzce spjaty, že nelze oddělovat jedno od druhého. Memento je dnes už zasloužilým kultem, kterého si cením nejen pro skvělý nápad a adekvátně geniální zpracování, ale především pro způsob, jakým nutí diváka přemýšlet nad tím, co vlastně viděl. Nutí jej aktivně rekonstruovat fabuli, přehodnocovat stanoviska z toho, co už viděl, na základě toho, co mu je právě v tu chvíli ukazováno. Přitom nejde o žádný do sebe zahleděný pseudo-art, ale o divácky vděčné vyprávění. Jen v něm člověk nic nedostane zadarmo.

2) Temný rytíř (The Dark Knight) – 2008


Těžko se mi dává film, který jsem od Nolana viděl suverénně nejvíckrát, „až“ na druhé místo. Jak jsem ale psal v úvodním odstavci, jeho tvorbu je zatraceně těžké nějak smysluplně seřadit od nejlepšího k nejhoršímu. Batmanovský triptych je každopádně asi nejlepší filmovou trilogií 21. století, ze které ční Temný rytíř jako její středobod a vrchol, asi nejkomplexnější komiksový film, který byl kdy natočen a spolu s X-men 2 asi i nejlepší. Po perfektně vystavěném originu Batman začíná totiž definitivně odhazuje pouta dosud vytvořených komiksových adaptací a přináší výživnou revizi superhrdinského konceptu, která staví ústředního hrdinu do světa realistické kriminální epopeje, kde už komiksová pravidla neplatí a hrdina vždy z příběhu nevychází jako vítěz, ale jako zlomená a tragická postava, která musí činit nelehká rozhodnutí. Což samozřejmě úzce souvisí s nezapomenutelným padouchem Jokerem, ale je nutno připomenout, že každý charakter je zde brilantně napsán na tělo skvěle vybraným hercům. Hmatatelnost a fyzičnost Nolanových akčních scén je pak stejně vyčerpávající jako emocionální veletoče těch komorních. Vše se protne v atypicky uměřeném a skromném finiši, který Temného rytíře definitivně řadí mezi legendy. Monumentální osudovost závěru trilogie nedokázala překonat to, co Nolan vytvořil v jejím středu, dojem ze všech tří dílů dohromady je ale stále nezapomenutelný.

1) Počátek (Inception) – 2010

Z komorní Nolanovy přestávky mezi dvěma díly batmanovské trilogie se vyklubal bezmála nový Matrix. Napsal bych, že i nejlepší sci-fi nového tisíciletí, škatulkovat Počátek do jednoho žánru by ale byla škoda. Zároveň jde o promyšlený heist, věčný romantický příběh a nápaditě natočený akční film. Ve světě snů, který Nolan vytvořil, se totiž netřeba omezovat na určitý žánr, styl, formu. Počátek je střídá, čímž jednak neustále zkouší divákovu pozornost, zároveň je díky tomu nevídaně pestrý a komplexní, takže opět vyžaduje více než jedno zhlédnutí. Až na druhý, třetí, čtvrtý pokus se divákovi podaří ne tak odhalit základní zápletku, která je víceméně jednoduchá, ale i další vrstvy filmu, který se odehrává na několika časových i vypravěčských rovinách. Způsob, jakým režisér kombinuje několik na sebe se vrstvících linek, z nichž každá má jiná časová pravidla, jiného ústředního protagonistu i prostředí, je jednoduše fascinující, hodný skutečného režisérského génia. Nolan zde zvládá na jedné straně opět vytvořit geniální konstrukt, na stranu druhou tuto vykonstruovanost přiznává a zvládá ji na rovině příběhu i podprahově tematizovat. Proto jde pro mě o nejlépe napsaný režisérův film, jeden z nejvíce fascinujících projektů 21. století a snímek, který mě nepřestává bavit a fascinovat jak v rovině divácké, tak analytické.

Sám jsem zvědav, jestli mi Dunkerk tento žebříček naruší, Nolan se v něm vydává na území v jeho kariéře dosud neprobádané, tedy na území válečného filmu. Žánr v posledních letech jen málo frekventovaný si zaslouží svou další klasiku, a pokud se má někomu podařit ji natočit, je to rozhodně Christopher Nolan.

Jaké Nolanovy filmy máte nejraději Vy?

TOP 5: Nejméně povedené filmy obdivovaných režisérů

1 komentářů:

Děkujeme za Váš názor.