úterý 24. května 2016

Recenze: X-men: Apokalypsa - zkáza pro x-menovský vesmír, nebo jsme dostali kvalitní komiksový film?

Série X-men od svého prvního dílu v roce 2000 vyprodukovala dalších pět pokračování, plus dvě sólová dobrodružství své nejpopulárnější postavy, Wolverina. A osm filmů během šestnácti let, to už je hodně i pro toho největšího komiksového fanouška. Proto není divu, že nejnovější přírůstek do série, X-men: Apokalypsa, si od kritiků i diváků vysloužil slušnou dávku kritiky. Nejčastější výtky, které na adresu filmu zaznívají, se týkají právě únavy materiálu, vykrádání sebe sama a recyklování již dávno vytěžených témat. Noví X-men opravdu mají své problémy a nejde o vrchol série. Přesto je z letošní bohaté úrody komiksových filmů považuji za zatím nejzajímavější a na následujících řádcích se pokusím uvést, proč stojí za pozornost. A proč mě pořád baví víc než marvelovky, nebo filmové pokusy z dílny DC Comics.

Příliš velké ambice

Apokalypsa představuje uzavření nové X-men trilogie, která začala filmem X-men: První třída (2011) a pokračovala snímkem X-men: Budoucí minulost (2014). A nese s sebou podobné problémy, se kterými první x-menovskou trilogii uzavíral film X-men: Poslední vzdor (2006). Nutnost odvyprávět na ploše jednoho filmu co největší množství děje, svést dohromady všechny staré charaktery a vložit do děje některé nové, to je pro každého tvůrce náročný úkol. Navíc je tu nepsané pravidlo, že závěr trilogie musí být co nejvelkolepější a nejosudovější. A měl by tak svým měřítkem překonat své předchůdce. Stejně jako před deseti lety Brett Ratner, i duchovní otec série Bryan Singer se chytil do této pasti a svůj film zahltil až příliš velkým množstvím děje, které není snadné odvyprávět ani na ploše dvou a půl hodin.

Na rozdíl od Posledního vzdoru ale jeho film mnohem citlivěji pracuje s danými liniemi a lépe do vyprávění začleňuje nové postavy a jejich pozadí. Nezvolil si pro to snadnou cestu, od začátku totiž film pracuje hned se čtyřmi oddělenými linkami, které musí splést dohromady. Zároveň tak sledujeme osudy starých známých postav, do jejichž příběhů scénář vkládá originy postav, které známe z původní trilogie.

Magneto (Michael Fassbender) se snaží s novou rodinou a identitou žít normální život a zapomenout na svou temnou minulost, Mystique (Jennifer Lawrence) události předchozích filmů posunuly do role mutantní hrdinky a symbolu nového věku, což je role, o kterou nestojí. Přesto se snaží dál pomáhat ostatním mutantům, díky čemuž se potkává s mladým Nightcrawlerem (Kodi Smit-McPhee). Profesor Xavier (James McAvoy) a Hank McCoy (Nicholas Hoult) se pak dál snaží zřídit bezpečné útočiště pro mladé mutanty a řeší problémy s mladými studenty, kteří ještě nejsou schopni plně ovládat své schopnosti. Tak se nám představují dvě dobře známé postavy v mladších verzích, Scott Summers (Tye Sheridan) a Jean Grey (Sophie Turner).

A do toho všeho se nám ještě představuje hlavní záporák Apocalypse (Oscar Isaac). Tomu patří úvod filmu, který se odehrává ve starověkém Egyptě a Apocalypse je zde prezentován jako vůbec první a nejmocnější mutant, který sám sebe považuje za otce všech ostatních mutantů a Boha, kterému bylo předurčeno vládnout světu.

Spletitý příběh, který funguje

Není toho málo, co se Singer pokouší odvyprávět, přesto ale zvládá držet příběh přehledný a divák se ve spletitých separovaných liniích neztrácí. Způsob, kterým vede jednotlivé příběhy dohromady, dodává filmu dostatečnou dynamiku a interakce mezi postavami jsou patřičně zábavné a tam, kde je to potřeba, i osudové. Herecké jistoty v podobě Fassbendera a McAvoye dokážou vyždímat potřebné emoce prakticky z každé scény, ve které se objeví. Mladí herci jsou pak výborně obsazení a jejich zapracování do děje nepůsobí rušivě, naopak dobře zapadá do celkového konceptu série.

A právě v tomto bodě mnozí vidí největší kámen úrazu Apokalypsy. X-menovská série už od svých počátků tematizuje ty samé věci, základní oblouk jí vtisknul sám Bryan Singer už v prvním filmu. Mutanti představují outsidery, na jejich místo si můžete dosadit jakoukoliv menšinu, která vás napadne. Sledujeme jejich pohnuté osudy, způsob, jakým se vyrovnávají se svými schopnostmi, s tím, že je společnost odmítá akceptovat. Scott, Jean, Nightcrawler a do značné míry i dospělejší postavy se stále učí žít jako vyvrhelové v našem světě. Jasně, tohle všechno už jsme viděli. Ale Singer to opět zvládá podat způsobem, který je působivý a mně osobně vůbec nevadilo, že se ve filmu řeší ty samé problémy jako v těch předešlých. X-meni si vybudovali určitý koncept, kterého se drží. A na rozdíl od tolik populárních marvelovek, které si jsou taky podobné jako vejce vejci, dokážou svoji neoriginalitu kompenzovat alespoň tím, že řeší podstatně zajímavější věci.

Originalita ne, osobitost se tu najde

Na X-men: Apokalypsa je zřetelně vidět, jak moc se Bryan Singer během let změnil jako režisér. Zatímco první dva díly X-men byly ve své podstatě komorní dramata okořeněná několika akčními sekvencemi, Budoucí minulost už byla o poznání megalomanštější. A to jak po stránce příběhu, tak po té trikové. Nejnovější X-men schytávají hodně kritiky právě za neúměrnou digitálnost, která byla patrná už z trailerů. Ve výsledku je ale trochu přes čáru jen finále, které opět připomíná Poslední vzdor a kvalita triků v něm leckdy trochu hapruje. Co se týče zbytku filmu, ty řeči o nějakém digibordelu moc nechápu, protože velkou část děje představují komornější scény, které díky výborným hercům fungují přesně tak, jak mají. Magnetova lesní scéna úspěšně tahá z diváků emoce hlavně díky neselhávajícímu Fassbenderovi. Dialogy mezi Mystique a Hankem mají tempo a jsou jedním z několika důležitých pojítek, které přispívají k tomu, že Apokalypsa perfektně uzavírá celou novou trilogii.

Singer navíc stále zvládá být osobitější než valná většina komiksové konkurence. U Quicksilverova (Evan Peters) dalšího zpomaleného sóla sice můžeme mluvit o vykrádačce nejlepší scény z Budoucí minulosti, ale to nic nemění na tom, že pořád funguje. Dobře si Singer za mě poradil i s faktem, že záporák Apocalypse je de facto mocnější, než všichni ostatní mutanti dohromady. V závěru se jej přesto povedlo začlenit do akce rozumným způsobem a jakkoliv jde spíš o generického padoucha, který spíš rozdmýchává zajímavé konflikty, než aby byl nějak zajímavý sám o sobě, velkou slabinu v něm nevidím. Hlavně proto, že kvůli jeho působení v x-menovském světě se z rozháraných mutantů konečně stanou X-men, na které jsem už několik filmů víceméně marně čekal.

První třída vznik týmu mutantů, který známe z původní trilogie, jen naznačila. Budoucí minulost pak pracovala s úplně jiným konceptem. Ale Apokalypsa, také díky účasti starých známých postav v mladém provedení, konečně dává dohromady starý dobrý tým, na jehož postupné formování je radost pohledět. Některé postavy, zejména ty, které se přidají na stranu Apocalypse, by si sice rozhodně zasloužily propracovanější motivace a backstory (mířím hlavně směrem Olivia Munn a její Psylocke), ale to je nevyhnutelná daň za to, že charakterů je zde příliš mnoho. A to už jsme zase u těch přepálených ambicí. Ty z filmu, který mohl o několik tříd převyšovat zbytek konkurence, dělají problematičtější projekt, který evidentně mnoha lidem nesednul. Já si jej jako fanoušek X-menů užil jako důstojné završení trilogie, které zvládá výborně bavit, předkládat stará témata v obměněné formě a má daleko k pouhému vaření z vody.

Verdikt

Kopat do nových X-menů je v módě, ke které se nepřidám. I když má film své mouchy, které nejdou úplně přehlédnout, stále jde o velkorysou a ambiciózní podívanou, kterou rozhodně stojí za to vidět v kině. Má totiž postavy, které vás zajímají, scény, které si zapamatujete, a stále si drží osobitou tvář, která sérii proslavila. Tentokrát je sice trochu schovaná pod megalomanským obalem Bryana Singera, ale to emotivní srdce prvních dílů pod ním pořád bije.

Hodnocení: 8/10

4 komentářů:

  1. Naprosto souhlasím, civil war se mi hodně líbila, ale tady jsem se bavil mnohem víc, mám pro x-meny slabost

    OdpovědětSmazat
  2. Moje řeč. Ten negativní hype naprosto nechápu. Ale aspoň jsem byo v kině příjemně překvapen. Srovnávat s X-men 3 také nejde, protože je setsakra velký rozdíl přijít s takovou ptákovinou, se kterou přišel Retner, po "temných" prvních dvou dílech, anebo přijít s trošičku zábavnějším dílem po Budoucí minulosti, kdy došlo na větvení časových linií a vlastně polorestart série. Od kdy je humor, který není vůbec trapný, na škodu? Těším se na další díl.

    OdpovědětSmazat
  3. Já si třeba myslím, že část kritiky je způsobena právě Marvelovskou výchovou. Komixový fanda se teď rovná Marvelovskému fandovi a cokoliv jiného, co vybočuje z řady je špatně. Já si letos v kině užil Deadpoola (u toho si ale myslím, že na podruhé už to nebude ono), BvS při kterém jsem byl zděšený negativními ohlasy, v průběhu sledování, jsem si říkal kdy přijde ten zlom a stane se z toho špatný film... Nepřišel. Captain 3 se mi taky líbil. Spoustu vtipných scén v kontrastu s dramatickou částí bylo fajn, nicméně jak moc fajn se u BvS i Capa3 ukáže až u druhé projekce. X-meni trpěli podobně jako BvS negativními ohlasy, což je pro mně znamení snížit svá očekávání. Úvodní scéna byly majstštich podaná dosti surově a vyvolávající pocit klaustrofobie. Zbytek filmu jak co. Myslím, že měl hodně silné momenty, na druhou stranu také dost slabých (takových těch, že si člověk říkal, že by to šlo udělat jinak, lépe, nebo danou scénu úplně vynechat). Celkově pak nohy filmu podrážel dabing, takže kdo se ještě rozhoduje, tak určitě vyhmátnout kino kde promítají v originále. Zatím hodnotím film 7/10, stejně jako všech ostatních filmů, které hodnotím, jsem zvědav, jak se zážitek promění časem. Pro mě je důležitou otázkou, co se stane s X-meny dál. Já osobně vidím tři možnosti. Rozjet další trilogii, která by časově navazovala na tu stávající. Záporáci jsou připraveni, takže proč ne. Důležitou otázkou ovšem zůstává, zda-li má toto ztvárnění mutantů budoucnost.
    Restart série u Foxu - Možnost změnit směr, kterým si X-meni vydali prvním filmem, rozplánovat si fungující universum, ponechat Deadpoola tak jak je (alespoň by si měl z čeho utahovat), časem bez problémů vrátit Wolverina s novou tváří. A zároveň znovu rozehrát i F4, která by byla ve stejném universu, možná její příčinou započatá éra mutace.
    Restart série u Disney - v podstatě stejné výhody jako restart u Foxu, ale s různými benefity.

    OdpovědětSmazat
  4. Víte co? Tenhle díl se mi prostě líbil nejvíc. To co tady lidi píšou jako slabší chvilky je prostě to ono, co jsem ocenil. Film není přehnaně vyumelkovany a děj není posunovan násilím. Na x-men jsem vyrostl a můžu říct, že tohle je ono, takhle by to mělo vypadat. Tihle x-men jsou stopro nejblíž komiksu (krom bratrů Summersů) a fandy potěší. Za mě nejlepší díl série.

    OdpovědětSmazat

Děkujeme za Váš názor.