pátek 25. září 2015

Recenze: Blindspot - skutečný seriálový hit nebo další rychlokvaška?

Diváci i manažeři televizních stanic každý rok doufají, že se objeví velký seriálový hit jako byli LOST nebo Breaking Bad, jako je Game of Thrones nebo The Walking Dead. A každý rok se objeví několik kandidátů, kteří se tváří, že to dají. Výchozí situace je většinou působivá, jenže ta vydrží maximálně na díl a přijít s něčím podobně šokujícím v každé další epizodě je mnohem těžší. Pod kupolí vydrželo držet kvalitu jednu sérii, The Blacklist stejně tak, Homelandu došel dech po dvou řadách a naštěstí se z průšvihu vyhrabal (o což se letos mimochodem Blacklist pokusí také). A tak bychom v podstatě mohli pokračovat.

O čem to je?

Efektně vykopává (za dozoru solidního počtu diváků, ke spokojenosti NBC) i novinka Blindspot. Na Times Square je nalezena taška, v té tašce nahá kompletně potetovaná žena a jak se brzy ukáže, každé z těchto tetování je stopou k nějakému případu (asi). Ani sama neznámá alias Jane Doe  (v USA označení pro lidi a oběti bez totožnosti) ale netuší, co tetování znamenají. Má totiž kompletně vymazanou paměť a nezná ani své jméno, ani svou minulost, dokonce ani neví, jestli má raději kafe nebo čaj. Nejvýraznější tetování na jejích zádech nese jméno agenta FBI Kurta Wellera (Sullivan Stapleton), který je díky tomu k případu povolán a věci nabírají rychlý spád. Společně s Jane Doe v podání Jaimie Alexander se Kurt vydává po první stopě, která ho vede až k čínskému atentátníkovi. A všemu z dálky tajně přihlíží tajemný vousatý chlápek, zjevně klíčový manipulátor v této hře (nebo jen další manipulovaná nastrčená figurka?). Kam to všechno bude směrovat, to se budeme dozvídat samozřejmě jen velmi pomalu.

Silné stránky

Blindspotu se nedá upřít skvělá výchozí premisa. A nejen to. Má silný casting. Sullivan Stapleton by mohl vyrábět svoji značku čajů, ze kterých byste si louhovali charisma, dobře obsazená je i Jaimie Alexander a vlastně i většina ostatních herců. Kamera a režie jsou na televizní seriál na špičkové úrovni: lehce ,,bourneovská" roztřesená kamera, lens flare v každém třetím záběru a celkové barevné ladění - to všechno dodává Blindspotu moderní, svižný a přitom osobitý look. Není to příliš učesané, točí se hodně v exteriérech, zkrátka dobře se na to dívá a šlape to jak se patří.

Slabé stránky

Jediné, co tak může seriál potopit, je natahování za každou cenu a klasické televizní nelogičnosti. Už v prvním dílu se některé věci a změny v názorech postav dějí zbytečně rychle, tímhle tempem budou mít Kurt a Jane Doe ve třetím dílu děti. Způsob, jakým Kurt zlikviduje výbušninu vyvolává úsměv na rtech (tím spíš, že čas tady běží ukázkově pomalu), nelogické je i to, že bez dozoru nechá čekat v čínské čtvrti Jane Doe na chodbě nebo že při zásahu na předpokládaném místě teroristického útoku má k sobě tři agenty. Tvůrci se toho dopouštějí hlavně v zájmu co nejvyššího spádu děje. Jako by měli strach, že divák od pilotu uteče, sotva se 2 sekundy nebude nic dít, nepřijde žádný flashback, akce nebo záhada. Zbytečně a je to škoda. Mezi piloty letošního podzimu zatím patří k tomu nejzajímavějšímu.

Blindspot má na to, být seriálovým hitem. V tuto chvíli. Už nejbližší epizody ukáží, jestli laťku, kterou si nastavil, udrží. Nejspíš nás čeká podobné (ale propracovanější) schéma jako v případě Blacklistu, kdy jednotlivé příběhy budou propojeny hlavní story. Dobrým signálem je tvrzení autora seriálu Martina Gera, že NBC ho donutila vymyslet hlavní dějovou linii na 3 série dopředu - to znamená, že nehrozí LOST syndrom, všechno je tu od začátku promyšlené a mělo by dávat smysl (byť je jasné, že aby měli tvůrci co vyprávět 3 řady, bude to hodně přitažené za vlasy).  Nic bych si nepřál víc, než zase najít seriál, který mě svými záhadami pohltí. Ale současně přiznávám, že se trošku bojím, že to celé padne na zadek. Zatím ovšem palec nahoru.

Hodnocení  8/10