čtvrtek 5. února 2015

TOP 5: Nejsledovanější televizní pořady všech dob

Aktuálně skončený Super Bowl se stal nejsledovanějším pořadem v historii americké televize. Jaké další projekty se chlubí sledovaností, která vyráží dech?

Pokud byste chtěli znát stručnou odpověď na to, kterých pět pořadů bylo nejsledovanějších, tak je odpověď jasná - Super Bowl. Právě tato oslava amerického fotbalu obsadila 21 prvních příček mezi pořady s nejvíce diváky. Ale pokud pomineme Super Bowl, tak se na prvních pět míst vyšplhaly tyto projekty.

5. Přátelé
Epizoda: Finální dvojepizoda The Last One (6. května 2004)
Počet diváků: 52,46 milionů
Stanice: NBC

Finále legendárních Přátel se stalo nejsledovanější seriálovou epizodou za poslední dekádu a jedním z nejsledovanějších seriálových dílů vůbec. Ostatně, ne každý den k televizi zasedne skoro 52,5 milionů lidí (tedy zasedne, ale ne kvůli jednomu pořadu). Právě tolik diváků chtělo vidět dojemné rozloučení milované šestice přátel, se kterými trávili deset let. NBC poslední epizodu Přátel propagovalo hodně intenzivně a vyplatilo se. A to nejen, pokud jde o počet diváků, ale také cena za 30 vteřinový spot během Přátel byla docela slušná, vyšplhala se na dva miliony dolarů. Finále bylo pozitivně přijato jak kritiky (nominace na dvě ceny Emmy), tak diváky. Stejně tak herci s ním byli spokojeni. Sledovali ho společně se štábem. Jako vzpomínku si všichni vzali část kavárny Central Perk. Konec Přátel se také řádně oslavil, proběhly tři večírky, jeden v domě Jennifer Aniston a jejího tehdejšího partnera Brada Pitta, druhý ve West Hollywoodu a třetí pro tisíc hostů v hotelu Park Plaza Hotel, kde také zahrála skupina The Rembrandts píseň I´ll Be There For You, která byla použita ve znělce.

SOUVISEJÍCÍ: TOP 10: NEJLEPŠÍ SERIÁLOVÁ FINÁLE - USPOKOJIVĚ UKONČIT TELEVIZNÍ SÉRII NENÍ LEGRACE. V TĚCHTO PŘÍPADECH SE TO POVEDLO

4. Show Jerryho Seinfelda

Epizoda: Finální dvojepizoda The Finale (14. května 1998)
Počet diváků: 76,3 milionů
Stanice: NBC

Stejně jako Přátelé, i Show Jerryho Seinfelda bylo ukončeno dvojdílem. Ale zatímco ten, který nabídli Přátelé, se setkal s kladným přijetím, v případě Show Jerryho Seinfelda byla situace trošku jiná. Finále dokonce často figuruje v přehledu nejhorších ukončení seriálů vůbec. Ovšem, je očividné, že diváci stejně měli o pořad zájem a kromě toho, televize si na The Finale namastila kapsu, poprvé v historii stál třicetivteřinový spot v seriálu milion dolarů. I tvůrci a herci závěrečný díl brání, i když občas naznačí, že kdyby byla šance, možná by provedli pár změn.

3. Uprchlík

Epizoda: The Judgment, druhá část (29. srpna 1967)
Počet diváků: 78 milionů
Stanice: ABC

Seriál, který posloužil i jako inspirace pro film s Harrisonem Fordem Uprchlík (1993) nebo seriál z roku 2000 (který byl ale po jedné řadě zrušen), se s diváky rozloučil dvojdílným finále. Ovšem, první část byla odvysílána 22. srpna, druhá o týden později a právě ta se nepřekvapivě stala nejsledovanější epizodou seriálu. Díky 78 miliónům divákům šlo nejúspěšnější seriálový díl vůbec a toto prvenství si Uprchlík udržel až do roku 1983, kdy rekord pokořil závěr seriálu M*A*S*H. I tak je to ale úspěch, navíc s ohledem na to, že poměrně netradičně se stanice rozhodla odvysílat dvě závěrečné epizody více než tři měsíce poté, co měl premiéru předposlední díl (ten se na obrazovkách objevil 11. dubna a v pauze byly reprízovány předchozí epizody).

2. Na zdraví

Epizoda: One for the Road (20. května 1993)
Počet diváků: 84,4 milionů
Stanice: NBC

Finále Na zdraví nebylo dvojepizodou, ale dokonce se chlubí trojnásobnou délkou oproti standardním dílům. Má zhruba 98 minut. Za 30 vteřinový reklamní spot inzerenti zaplatili 750 tisíc dolarů a během finále jich bylo odvysíláno necelých 30. Pokud jde o přijetí ze strany recenzentů, tak nebylo úplně jednoznačné. Někteří se vyjádřili v tom smyslu, že výraznější stopáž seriálu nepomohla, ale naopak ublížila. V pozdějších letech byli novináři mnohem přívětivější a finále figuruje v mnoha přehledech nejlepších ukončení seriálů vůbec. U příležitosti vysílání závěrečného dílu se sešel štáb a většina herců, ti zbývající se pak ihned po konci epizody objevili v Noční Show Jaye Lenoe, která se tematicky natáčela v hospodě. V roce 1997 měl být vydržen scénář k závěrečnému dílu seriálu s podpisy herců. Někdo ho ale ukradl z Four Seasons Hotel. Po týdnu byl ale nalezen za jedním kostelem a nakonec byl vydražen za 10 000 dolarů. Kupcem byla hospoda Bull and Finch Pub, která aktuálně nese jméno Cheers Beacon Hill.

1. M*A*S*H

Epizoda: Goodbye, Farewell and Amen (28. února 1983)
Počet diváků: 105,9 (některé zdroje uvádí ale 121,6 milionů) milionů
Stanice: CBS

Dvě hodiny dlouhá epizoda, kterou režíroval Alan Alda (podílel se i na scénáři), se stala velehitem, když k obrazovkám přilákala skoro 122 milionů diváků. A nebylo to zase takové překvapení, CBS finále silně propagovalo. To, že se očekávala velká sledovanost, se odrazilo i na ceně reklamních spotů, půl minuty stálo 450 tisíc dolarů (se započtením inflace by to dnes bylo více než milion). S kvalitou dílu byli spokojeni jak diváci, tak kritici, takže šlo o důstojné rozloučení s jedním z nejoblíbenějších seriálů všech dob. Na jeho úspěch se pokusil navázat projekt AfterMASH, ale ten se na obrazovkách udržel jen dva roky (druhá sezóna byla z obrazovky stažena po devíti dílech). Premiéra sice byla slušně sledovaná, ale problémy se scénáři a změny vysílacích dnů vedly k výraznému poklesu počtu diváků a nakonec zrušení.

Které seriály by si podle vás zasloužily figurovat mezi nejsledovanějšími?

8 komentářů:

  1. Zajímavý článek, ale počet diváků v milionech dolarů jste si mohli odpustit.

    OdpovědětVymazat
  2. Já si naopak myslím, že ukončení Seinfelda bylo jedno z nejlepších vůbec. Zábavné a bez zbytečného sentimentu...

    OdpovědětVymazat
  3. mash skoncil v roce 83 a ne 93.. preklep :-P

    OdpovědětVymazat
  4. Mash je niečo úžasne napriek tomu, že to vzniklo v amerike, ale naozaj netuším, kto si vymyslel tu pol hodinu z toho finale, pretože pokiaľ viem, existuje jediná 120 minútová verzia, ktorú uvádza aj svetová filmová databáza. Ako potom mám veriť tým číslam, keď ani stopáž nesedí ??

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V tomto případě jsem informaci čerpal z Wikipedie, ne z IMDb a samozřejmě na Wikipedii se může vyskytnout nesprávný údaj, takže pokud je někdo na vině, tak ti, kteří editují informace (ale nejde o jediný server, který uvádí stopáž dvě a půl hodiny). A ani ostatní údaje nejsou vycucané z prstu, ale jsou čerpány z různých relativně důvěryhodných zdrojů. Samozřejmě, nikdo stoprocentně nemůže zaručit, že se někdy někdo nespletl. Ale zase hlášky jako "Ako potom mám veriť tým číslám" jsou zbytečně dramatické :)).

      Vymazat
  5. Jediné dva servery, ktoré možno považovať za smerodajné ohľadom časov a popisov filmov sú csfd.cz a imdb.com, ale odhliadnuc od toho, finále mashu som videl x krát a tento údaj si proste pamätám aj bez internetu. Podobne ako každý filmový fanúšik vie 3 filmy ktoré získali 11 oscarov. Sú veci, ktoré proste človek milujúci filmy vie. A vôbec žiadne drama, len ta stopáž je najľahšie zistiteľná oproti tým miliónom čo zarobili :-)
    Roman-tik

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já jsem viděl závěrečný díl jen třikrát a upřímně, stopáž jsem neměřil. Takže mi údaj 2,5 hodiny nepřišel nesprávný. A i IMDb se mimochodem může mýlit. Jinak, jsou sice věci, které člověk milující filmy ví, ale myslím, že zrovna stopáž filmů patří k elementárním znalostem filmového fandy :).

      Vymazat
  6. Nevím, jestli se to týká jen Ameriky, ale celkově jsou tři nejsledovanější pořady světa: OH, MS ve fotbale a Eurovision Song Contest. Všechno stovky mil. diváků. Ale je jasné, že je něco jiného srovnávat prestižní mezinárodní akce a pořady v jedné zemi.

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za Váš názor.