pátek 12. července 2019

Recenze: Spider-Man: Daleko od domova - Jak se Peteru Parkerovi povedly evropské prázdniny?

Do kin už podruhé přisvištěl Tom Holland jako Spider-Man. Vyráží na dovolenou, kde kromě řešení vlastních středoškolksých starostí musí zachránit i svět. Naštěstí má pomoc v podobě klasické komiksové postavy - Mysteria. Jak zafungovala jejich netradiční spolupráce?

Když konkurenti táhnou za jeden provaz

Ok, začneme rychlým opáčkem. Sony má ve smlouvě, že musí každých pět let natočit film se Spider-Manem. To se jim moc nedařilo, tudíž přišli za Marvelem a dohodli se na spolupráci. Sony nové filmy o Spideym platí a bere většinu zisku. Marvel je zajišťuje kreativně. Díky jejich spolupráci může být tato iterace Spider-Mana silně propojená s filmovým vesmírem MCU. První takto vzniknuvší film byl Spider-Man: Homecoming, který otestoval vody a ukázal, jak by šlo propojení s MCU využít. Vyšlo to skvěle, tudíž Marvel a Sony přitvrdili ve spolupráci a přichystali na režiséra Jona Wattse nelehký úkol. Poprat se s následky Avengers: Endgame.

Spoiler, kam se podíváš

Tato recenze nebude jednoduchá, protože ve filmu je hned několik velkých překvapení, které by nebylo záhodno vyspoilovat. Každopádně bez spoilerů k Endgame bych nemohl napsat už vůbec nic, takže POZOR! Ti tři nešťastníci na planetě, kteří ještě neviděli Endgame, prosím, přestaňte číst. Co se samotného Spidermana týče, pokusím se udržet recenzi bez spoilerů.

Smutek

"Logistiku" následků Infinity War a Endgame film vyřeší velmi chytře a vtipně hned v několika prvních minutách. Ona petiletá mezera je využita jen zřídka, ale o to kreativněji. Padne pár fórů a zestárnutí jedné z postav je využito pro malou vedlejší dějovou linku. Jinak jste ale zhruba po deseti minutách filmu opět čistě ve Spidermaním světě. ...ovšem s jednou výjimkou. Tentokrát v tom světě chybí Tony Stark. Jeho postava, ač není přítomna, zanechává stopy a památka po něm je jedním z hlavních motivů scénáře. Díky tomu film dostává jemně nostalgický a depresivní punc, který aspoň dle mého názoru krásně kontrastuje s lehoučkými středoškolskými pasážemi.

John Hughes by měl opět radost

Samotné středoškolské pasáže jsou ve filmu stějne příjemé a realistické, jak tomu bylo u předchozího dílu. Chemie mezi postavami funguje na jedničku. Obzvlášť mezi energickým Peterem Parkerem (Tom Holland) a apatickou MJ (Zendaya). Kdybych měl přeci jen něco vytknout, tak je to stylizace některých vedlejších postav. Zejména mě mrzí pan učitel v podání Martina Starra, jehož nešikovnost tvůrci z několika drobných fórků v Homecomingu povýšili na plnohodnotnou komickou hloupost. I přes to je ale ve filmu cítit takové to hřejivé osmdesátkové středoškolské kamarádství a pomalu se rozvíjející vztah mezi MJ a Peterem filmu narozdíl od jiných marvelovek jen prospívá.

Jake Gyllenhaal je prostě Jake Gyllenhaal

Relativně brzy se v příběhu objeví postava Quentina Becka (Jake Gyllenhaal), který přišel z paralelního vesmíru, aby naší Zemi pomohl bojovat proti jakýmsi zlověstným potvorám. Hrdina rychle dostane přezdívku Mysterio a mnozí hardcore komiksoví fanoušci v tu chvíli začnou tušit, kam by se děj mohl vyvíjet. Samotné souboje s potvorami jsou moc pěkně provedené, ovšem nejsou ani zdaleka tak dechberoucí jako některé jiné pasáže v druhé polovině filmu. Tam totiž snímek nabere na obrátkách a Jake Gyllenhaal začne regulérně zářit. Z jeho výkonu mrazí. Nesmím napsat proč, ale jsem moc rád, že pro Mysteria vybrali právě jeho. Film ukáže hned několik velmi chytrých a citlivě našroubovaných propojení do minulosti MCU. ... a z ničeho nic koukáte na úplně jinou marvelovku. Lepší, chytřejší, technicky naprosto skvostně natočenou. Tím bohužel ale musím popis filmu uzavřít, abych toho nevyzradil moc. Snad jen dodám, že ač má film v průběhu opravdu značný vývoj, duch "skromnosti" a "srdečnosti" Spideyho příběhů se moc hezky drží až do závěrečné tečky. Zejména díky postavě Happyho Hogana. (Tahle role musí být pro Jona Favreuva naprostá srdcovka. Právě on celé MCU režijne odstartoval a aktuálně vydělává Disneymu takové peníze (Kniha džunglí, Lví král, The Mandalorian), že by mohl hereckou kariéru v klidu pověsit na hřebík.)

Liberec jako Praha

Pro náš Čechy je zajímavým a příjemným detailem, že se film z části odehrává v Praze. Ukáže se "operní dům", který je ve skutečnosti Vinohradské divadlo. Ukáže se v jednu chvíli naprosto nerealisticky prázdný Karlův most. ...a nakonec se ukáže chytře sestříhaná pasáž, kdy je z leteckého záběru na festivalovou Prahu plnou ohňostrojů přestřihnuto do generického pražského náměstí, kde Prahu zastoupil Liberec. Tam se natáčel jeden ze soubojů se záhadnými monstry. Dopadlo to skvěle. (Jako správný nerd jsem si tenkrát do Liberce na den zajel a možnost porovnat ten reálný plac s výsledkem ve filmu byla velmi obohacující.) Jsem rád, že má naše malá zemička zase jednou zářez v Hollywoodu. ...a že hraje sama sebe. Nebývá to zvykem.

Po kupě to drží jen tak tak

Objeví se i několik dalších lokací. Benátky, Berlín, Londýn, jedna lokace v Nizozemsku. Filmu to dává příjemnou "celosvětovou" atmosféru, ale zároveň také jakousi stylovou roztěkanost. Nepomáhá tomu ani hudba. Mám Michaela Giacchina jako skladatele velmi rád a má na kontě hned nekolik z mých nejoblíbeněších soundtracků. Bohužel ale tady neměl nejlepší období a plně se oddal novodobému požadavku na "neviditelnou hudbu". Naštěstí to zachraňuje spousta cizích písní, které se ve filmu ozvou k navození atmosféry. Zazní i čeština. Naopak, kde se Marvel předvedl, byly vizuální efekty. V první půlce jsou OK. V druhé půlce jsou ale naprosto excelentní a po fraktálních šílenostech z Doctora Strange bych některé pasáže označil za nejnápaditější CGI v historii Marvelu.

Budoucnost Spideyho

Po filmu je, jak už bývá zvykem, jedna scénka uprostřed záverečných titulků a jedna na konci. Takhle to řeknu: O budoucnosti MCU toho scény zas tolik nenapoví. ALE! ...když při amerických projekcích nutili novináře odevzdat telefony, bylo to právě kvůli tomu, co (a kdo) se v těchto scénách objeví. Velmi milé překvapení.

Závěr

Spider-Man: Daleko od domova si bere to nejlepší z předchozího dílu a přidává k tomu velkou porci tradiční Marvelovské zábavy. V první polovině jde o místy akční avšak roztomilé a "přiblblé" středoškolské road movie. Později se však překlopí do naprosto špičkového komiksového filmu, kde Marvel zas a znova ukazuje, proč prostě nemá a dlouho nebude mít široko daleko žádnou konkurenci. Jake Gyllenhaal je jako Mysterio excelentní a já jsem rád, že spolupráce Sony a Marvelu takhle skvěle šlape. Kevin Feige jednoduše píše popkulturní historii a Amy Pascal mu to zatím nezvládla nijak pokazit. Jen tak dál.