sobota 16. března 2019

Recenze: Triple Frontier - Ben Affleck a Oscar Isaac přicházejí v drsném akčním dramatu okrást narkobarona

Skupina žoldáků se vydává do jihoamerické džungle, aby si vzala od mafiánského bosse to, co od státu nikdy nedostala. Pořádný balík peněz.

Triple Frontier toho má za sebou skoro stejně, jako jeho hlavní hrdinové. Původně šlo o film určený pro kina, který měla režírovat Kathryn Bigelow (Bod zlomu, Smrt čeká všude, Třicet minut po půlnoci) a měl v něm hrát Tom Hanks. Pak se ale film ocitl v předprodukčním pekle, prošel si několika peripetiemi a nakonec ho zrežíroval J. C. Chandor s jinými hereckými hvězdami.

Ben Affleck, Oscar Isaac, Charlie Hunnam, Pedro Pascal a Garrett Hedlund jsou správně chlapská sestava, které bez problémů uvěříte, že svoji kariéru počítá na počet zastřelených a že je dost vyhořelá a unavená na to, aby se rozhodla svoje existenční problémy vyřešit jednou provždy. Stačí zvládnout jeden poslední džob. Ale jak známo, Ten Jeden Poslední Filmový Džob bývá ve filmech dost často osudový. V případě Triple Frontier tomu není jinak a to, co zpočátku vypadá jako klasický akční heist movie v džungli se během pár okamžiků změní spíš v dobrodružné drama silných mužských charakterů, které si musí sáhnout na dno svých fyzických a psychických sil. Není divu, že o film měli původně zájem právě Bigelow (která nakonec skončila jen jako koproducentka) a Tom Hanks. Námět sliboval film, který připomíná modernizovanou verzi filmů Johna Houstona jako byly Poklad na Sierra Madre, Bílá velryba nebo Muž, který chtěl být králem. Hlavní postavy tu sice dřív nebo později dosáhnout svého cíle, tím to ovšem nekončí, ale naopak začíná.

Výsledek bohužel tak silný není, což ale současně neznamená, že Triple Frontier je špatný. Jen tu byl prostor pro mnohem silnější drama i lepší akční scény. Místo toho dostáváme solidní průměr, který sice o maličko povyšuje poslední zhruba třetina filmu, člověk se ale neubrání myšlence na to, jak by akční scény vypadaly, kdyby je za stejné peníze točili Bigelow, Bay nebo Berg. Chandor se sice na pozici režiséra snaží a prokládá to tvrdě rockovým soundtrackem, ale opravdu na dřeň se nedokáže dostat v žádném směru.

Ani dějově to není úplná sláva. Trvá to půl hodiny, než se hlavní hrdinové vydají do Jižní Ameriky a dalších dvacet minut, než začne samotná loupež. Do té doby se přitom nic dějově zásadního (ani co se vývoje charakterů týče) neděje, film jen nabírá stopáž a jediné, co si vychutnáváte je samotná koexistence Afflecka a spol. na plátně. Tahle sestava má neoddiskutovatelné skupinové charisma, je ale dáno především díky samotným hercům. Postavy jsou dost ploché a i takových Sedm statečných nebo Tucet špinavců  mělo za stejnou dobu nahozeno charaktery mnohem výrazněji.

Akční scény jsou standardní, nevyžadují však po hercích žádné extrémní fyzické nasazení. Totéž se týká i vývoje jejich postav a hereckých výkonů, kde je nejvýraznější Oscar Issac a v těsném závěsu za ním se drží Affleck. Je to správně drsné, propršené až na kost a protože Triple Frontier je natočený na kvalitní Alexa kamery a steadicamy, vypadá to dobře. Ale - vypadá to stejně dobře jako všechny ostatní filmy a seriály na Netflixu (např. Narcos). Na výjimečný akční film je to málo akční, na pořádné drama by to chtělo ještě víc pracovat s charaktery a psychologií. Není to nic, co by vám utkvělo v paměti a pohltilo vás svojí intenzitou. Kultovka se nekoná a pokud budete z filmu nadšeni, je to spíš proto, že takových filmů se dnes točí málo, než že by to bylo až tak dobré.

Řemeslně zvládnuté akční drama s pár dobrými zvraty, kterému nelze nic zásadního vytknout (kromě pomalého rozjedu), ale zároveň na něm není ani nic, co byste chtěli vyloženě pochválit. Dobře obsazený, lehce nadstandardní filmový hamburger plný testosteronu, který si určitě pusťte, pokud máte rádi akční a dobrodružné filmy. V mých očích je sice jen o málo lepší než třeba z nedávné doby Bergova 22. míle, která má vydařenější akční scény, a určitě není tak dobrý jako ,,béčková" testosteronem napěchovaná  Dokonalá loupež, ale když nebudete čekat příliš, s tímhle komandem svůj příděl tvrdé akce a napětí dostanete. Trailer (který šikovně mlží) zde.