čtvrtek 25. ledna 2018

Tržby: Kde se vzal fenomén Jumanji?

Měsíc v kinech a film Jumanji: Vítejte v džungli se stále ne a ne zastavit. Čím vysvětlit jeho nečekaný monstrózní úspěch?



Kdo by to byl na začátku prosince řekl? Už oficiálně je možné prohlásit, že největším hitem letošních Vánoc není nejnovější epizoda Star Wars, ale aktualizace klasického dobrodružného filmu z devadesátých let. Možná ne z hlediska kvantitativního počtu zelených papírků v kasičce, na první pohled si Poslední z Jediů drží Jumanji spolehlivě od těla. V tuto chvíli v poměru 1,3 miliardy x 770 milionů. Vězte ale, že ten rozdíl se bude zmenšovat. O to ale nejde, spíše je třeba se podívat na poměry tržby x rozpočet a očekávání x výsledek. Právě na těchto rovinách Vítejte v džungli legendární filmovou ságu docela válcuje.

V případě Star Wars oficiální rozpočet neznáme, ovšem předchozí epizoda šla téměř ke čtvrt miliardě. Pochybuji, že by nový díl šel výrazně níž. Nové Jumanji se oproti tomu drželo zkrátka, i přes hvězdné obsazení činí rozpočet oficiálně 90 mega (bez reklamy). V takovém světle se už tak skvělé tržby jeví přímo fantasticky. Teď ještě k tomu očekávání. Neřadím se k těm, kteří tržby nových Star Wars považují za průšvih. Stále jde o celosvětově nejúspěšnější film roku, který Disneymu přinese ohromující peníze. A srovnávat se Síla se probouzí je v tomto případě skutečně zavádějící. Starosti ale vzbuzují poklesy filmu, které skutečně naznačují nespokojenost fanoušků s výsledným filmem. Po úvodním víkendu za 220 milionů dolarů jsem očekával alespoň 1,7 miliardy. Úvodní poklesy se daly vyargumentovat vánočním a silvestrovským víkendem a stále jsem počítal s tržbami přes půl druhé miliardy. Momentálně (i kvůli kolabující Číně) to ale vypadá, že Poslední z Jediů se přeplazí přes 1,3 miliardy a dál už se moc hýbat nebude.

Jumanji je přesně opačný případ. První víkend za 36 milionů byl slušný, ale ani zdaleka nenaznačoval dolarovou průtrž, která se měla strhnout v dalších týdnech. Z filmu vyrostla neskutečná trvalka, která o druhém víkendu vyrostla na 50 mega, aby o tom třetím vystrnadila Star Wars z čela kasovního žebříčku, které si pro všechny tři první víkendy roku 2018 uzurpuje pro sebe. Příští víkend jde do kin třetí Labyrint, takže vláda Jumanji pravděpodobně skončí, i tak jde ale o neskutečný výkon. Výkon, díky kterému film momentálně přepočítává 316 milionů v USA a celkově 768 mega. A nekončíme. S aktuálními propady by pro snímek neměla být problém hranice 350 milionů na domácím trhu, a pokud bude štěstěna hodně nakloněna, klidně se může útočit na celosvětovou částku 900 milionů dolarů. Slovy devět set. Už teď jde o jeden z nejúspěšnějších filmů v historii studia Sony, pro které jde doslova a do písmene o spásu, která ve výsledku může vydělat (jakože čistého zisku určitě vydělá) víc než Spider-Man: Homecoming.

Čím vysvětlit fenomenální úspěch tohoto oživení zdánlivě mrtvé značky? Svou roli určitě sehrálo rozčarování části publika právě z výše propíraných Star Wars i vhodné načasování do exotického prostředí zasazeného filmu do studených Vánoc. Lidé rádi utíkají do fikčních světů před studenou realitou a přesně to jim nové Jumanji dokázalo nabídnout. Tyto dílčí faktory hodně posílilo dobře vybrané obsazení hlavních rolí. O hvězdném potenciálu Dwaynea Johnsona už v posledních letech asi nikdo nepochybuje. Vždyť jeho obsazení do série Rychle a zběsile exponenciálně zvýšilo lukrativitu značky, Johnson dotlačil k slušným tržbám druhý díl G. I. Joe a primárně jeho hvězdný lesk prodal filmy San Andreas či Centrální inteligence. V této překvapivě úspěšné komedii se také sešel s Kevinem Hartem, jedním z nejúspěšnějších černošských komiků současnosti, jehož obsazení do Jumanji byl také chytrý tah. Star-power Jacka Blacka je sice rok od roku slabší, nicméně i tento komik si zachovává svou skupinu věrných fanoušků. Sexy Karen Gillan z Doctora Who je pak pomyslnou třešničkou na dortu.

Tržební experti šokovaní monstrózním úspěchem filmu ale podle mého podcenili především status původního filmu jakožto rodinné klasiky. Jumanji ve své době taky vydělalo docela slušné peníze (přes čtvrt miliardy dolarů), především ale uspělo na videotrhu a neustálými reprízami v televizi se dostalo hluboko do podvědomí mladších i starších diváků. Ve skutečnosti vlastně dává dokonalý smysl, když lidé, kteří vyrůstali na původním filmu, vezmou své ratolesti do kina s větou: „Jó, za našich časů to ještě byla deskovka, vy už teď máte videohry…“ Propojení šikovně vymyšlené aktualizace původního konceptu, síly nostalgie spojené se zvědavostí, jak nový film dopadne, a především útok na mladé i starší generace diváků – to jsou pro mě hlavní důvody, proč je nové Jumanji takovým hitem. Velká otázka ale zní – může to zafungovat znovu?

U Sony si teď jistě mnou ruce, že jim do klína spadla superúspěšná frančíza, kterou mohou ždímat. Očekávejte velké plány na několik pokračování, spin-offů, prequelů a bůh ví čeho ještě. Tržeb srovnatelných s evergreenem kin z přelomu let 2017 a 2018 se ale nic z toho, co si Sony vymyslí, nedočká.

2 komentářů:

  1. Přesně můžu potvrdit, že motiv u mě proč jsem šel do kina s přítelkyní bylo, že jsem to považoval za klasiku z dětství a byl jsem zvědavý, navíc ty postavy na mě z trailerů působily velmi vtipně, Rock i Black supr :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No a co stálo to za to ? Mne ty ukázky taky hodně zaujaly tak doufám že mne Black nezklame

      Vymazat

Děkujeme za Váš názor.