čtvrtek 14. září 2017

Recenze: The Deuce - nový seriál od tvůrců The Wire/Špína Baltimoru je tady! Čeká nás pohled do pornobranže

Píší se 70. roky, jsme v New Yorku na Times Square a v jeho okolí a je tu tolik špíny, že to vydá minimálně na jednu řadu velmi kvalitního seriálu o vzniku pornobranže a všeho okolo ní. Jsou tu šlapky, které postávají na ulici ať svítí nebo je slejvák, jsou tu pasáci, kteří je honí do práce, aby nezlenivěly a poskytují jim ochranu, jsou tu mafiáni a výběrčí dluhů a také barmani, kteří jim pak po šichtě až do rána  nalívají.

Není náhodou, že český podtitul seriálu je Špína Manhattanu. The Deuce totiž vychází z tvůrčí dílny dvou mužů, kteří stvořili asi nejlepší seriál všech dob - The Wire. David Simon a George Pelecanos mají odžito a nasbírali před The Wire a během jeho natáčení tolik životních a scenáristických zkušeností, že na jejich práci je to nejen vidět, ale je to z ní doslova cítit. Pro The Deuce navíc měli jako konzultanta muže, který byl přímým účastníkem událostí v pornobyznysu té doby a v této oblasti a vznik seriálu vlastně inspiroval. něco z toho, co uvidíme se prý stalo, něco je vymyšlené, ale všechno se prý stát mohlo.

Samozřejmě, The Deuce není druhý The Wire. Hlavním hrdinou tu nejsou policisté, ale šlapky, pasáci a barmani a pohled z druhé strany tu zatím příliš nemáme, poldové jsou spíš jen další figurky v příběhu lidí, kteří se pohybují na hraně zákona. Seriálu tahle absentující vyhrocenost trošku ubírá na divácké atraktivitě, ale jakmile mu dáte šanci, nebudete litovat - soudě zatím podle prvního - hodinu a půl dlouhého - prvního dílu. V něm se představí celá řada zajímavých postav, jimž dominují dvě velké filmové hvězdy - James Franco a Maggie Gyllenhaal. Franco je pod seriálem podepsaný i jako executive producer, Gyllenhaal dokonce jako producentka. O tom, že odvádějí výborné výkony a jdou do toho naplno asi nikdo nepochybuje (Maggie dokonce ukáže svoje nesilikonová prsa), seriál ale zdaleka není jen o nich.

S The Wire (a taky třeba s legendárním Andersonovým filmem Boogie Nights) má společné to neuvěřitelně živé a pestré panoptikum postav (jedna z nich např. vypadá jako slavný pornoherec Ron Jeremy a kdo ví, možná že to Ron Jeremy má být) a důraz na realističnost (včetně autentického pouličního jazyka postav). Velký příběh se tu teprve pomaličku klube a zamotává, i tak je ale na co se dívat, protože tenhle svět není černobílý, má spoustu vrstev a scenáristé jsou mistři v tom, jak je postupně odhalují. Nechybí tu navíc ani lehký humor, je to zkrátka stejně živé jako v The Wire.

Naprosto oslňující je pak výprava. Seriál dějově zasazený do 70. let už je dnes de facto historický a tenhle návrat v čase rozhodně nemohl být levný, protože je vytuněný do posledních maličkostí. Iluze je dokonalá, čeká vás zahulený, zhulený, krásně zašpiněný i lacině nablýskaný New York sedmdesátých let.

Vytknout se v tuto chvíli nedá skoro nic. Drobně tu chybí výraznější konflikt (ve stylu policie versus zločinci), naznačené dějové linky ale i tak dokáží zaujmout. Postavy jsou nejednoznačné, zajímavé a po krk ve sračkách (nebo tam směřující), takže pokud máte trochu trpělivosti, nudit se nebudete. Dočkáme se dokonce i pořádného twistu, ze kterého mi šla chvíli hlava kolem (byť pozornější diváci ho bez problému odhalí dřív, i na tom je vidět, jak chytrou a fér hru scenáristé hrají). Snad jen explicitní záběry na penisy (skoro porno) mi přišly zbytečné a nemám pocit, že by seriálu dávaly něco víc. Zřejmě je to ale příprava diváka na to, co uvidíme v dalších dílech, kdy se kšefty kolem porna rozjedou naplno a nebude šance se takovým scénám a záběrům vyhnout. Naštěstí s tím tvůrci šetří a také díky tomu je The Deuce jednou z nejchytřejších seriálových podívaných, jaké můžete letos na podzim sledovat. Možná nemá tak razantní a lacině šokující start, ale nepochybuji o tom, že o to silnější bude jako celek vypovídající skrz zamotané lidské příběhy nejen o jedné branži, ale i o jednom městě a jedné době.

Hodnocení 9/10