úterý 27. září 2016

TOP 10: Nejúspěšnější animáky roku 2016

Sezóna sice ještě úplně neskončila, ale ty hlavní hity už jsou skoro všechny za námi a zbytek doplníme na konci roku. Pomalu se ohlížet ale můžeme už teď.


Když jsem minulý týden psal článek o úspěšných hororech, zmínil jsem se v něm, že druhou velkou finanční jistotou jsou pro hollywoodská studia animované filmy. Ku příležitosti celosvětové premiéry filmu Čapí dobrodružství si tedy můžeme zrekapitulovat, jak to s nimi vlastně letos bylo.

Tržby animáků se samozřejmě pohybují řádově v mnohem větších číslech než v případě hororů, stejně tak vyšší jsou ale samozřejmě i jejich rozpočty. V následující tabulce navíc můžete vidět, že v případě těch největších hitů dokonce studia nezveřejňují rozpočet filmu, což činí diskuzi nad tím, který snímek můžeme považovat za ten nejúspěšnější, trošičku složitější.


Název filmu
Americké tržby
Celkové tržby
Rozpočet
1.       Hledá se Dory
484,0 mil.
961,8 mil.
-           
2.       Tajný život mazlíčků
363,8 mil.
807,5 mil.
75 mil.
3.       Zootropolis: Město zvířat
341,3 mil.
1 023,6 mil.
-           
4.       Kung-fu Panda 3
143,5 mil.
519,9 mil.
-           
5.       Angry Birds ve filmu
107,5 mil.
346,5 mil.
73 mil.
6.       Buchty a klobásy
96,0 mil.
120,4 mil.
19 mil.
7.       Doba ledová: Mamutí drcnutí
63,5 mil.
402,1 mil.
105 mil.
8.       Kubo a kouzelný meč
45,1 mil.
55,5 mil.
60 mil.
9.       Čapí dobrodružství
21,8 mil.
40,1 mil.
70 mil.
10.   Ledová sezóna
17,1 mil.
-           
-           


Čapí dobrodružství se mezi kasovní vítěze letošního roku nezařadí, žebříčkem ale ještě určitě bude stoupat a dovolím si tvrdit, že nakonec i pokryje svůj rozpočet. Film je to podle prvních reakcí slušný, animáky mají většinou poměrně střídmé propady tržeb, takže nějakých 70 milionů z Ameriky a 200 ze světa je pro film reálným cílem. Otázkou samozřejmě je, nakolik to uspokojí producenty, protože cílem podobných filmů samozřejmě není sotva se zaplatit, ale rovnou vydělat nějaké peníze už z kin. Což se v tomto případě nejspíš nepodaří.

Kandidáty na nejúspěšnější animák roku nicméně máme hned tři a každý z nich drží v ruce jiné trumfy. Pixarovka Hledá se Dory se chlubí fenomenálními domácími tržbami, téměř půl miliardy dolarů ji v Americe činí nejen nejúspěšnějším animákem, ale rovnou filmem roku 2016. A jak víme, právě v Americe dostávají studia největší procento z tržeb. Radost může Pixaru trochu kalit fakt, že se zatím stále nepodařilo dosáhnout hranice miliardy dolarů celosvětově. Dory nicméně ještě bude otevírat v Německu, takže se vytoužené mety může dočkat.

Tajný život mazlíčků je dalším obřím úspěchem pro animátory ze studia Illumination Entertainment, které dalo světu i sérii Já, padouch. Trumf mazlíčků pak spočívá především v nižším rozpočtu, většina áčkové animované konkurence se jen těžko vleze do 75 milionů dolarů, což ostatně dokazuje i fakt, že v případě tohoto filmu se Universal nebojí náklady pochlubit a ještě tak umocnit úspěch filmu, který po celém světě vydělal více než 800 milionů dolarů. V praxi to znamená především jedno – mazlíčků budou v příštích letech plná kina!

Na třetím místě v rámci amerických tržeb se pak schovává Zootropolis, které ovšem nechává své konkurenty v prachu, co se celkových tržeb týče. Spolu s marvelovkou Captain America: Občanská válka jde totiž o zatím jediný letošní film, který překonal stále ještě posvátnou miliardovou hranici. Disney dokázal navázat na fenomenální úspěch Ledového království a přišel s další potenciální frančízou, která studiu může ještě vydělat stovky milionů dolarů. Vzhledem k tomu, že Disney vlastní i Pixar, jde o momentálně jasného vládce na animovaném trhu, kterému může v menší míře konkurovat jen zmíněný Universal a jeho Illumination Entertainment.


Panda, naštvaní ptáci a přisprostlé potraviny


Na tři megaúspěchy navazují tři další úspěšné filmy, byť v menším měřítku. Třetí díl Kung-fu Pandy trochu poklesl na amerických tržbách, nicméně se stále rostoucím čínským trhem se změnilo i primární zaměření této série a panďák Po slavil úspěchy především ve zbytku světa. Tam se jeho tržby vyšplhaly přes půlmiliardovou hranici, což sérii dle mého bez větších potíží zajistí pokračování. Značkou z trochu jiného soudku jsou pak Angry Birds. V Sony podobně jako Universal s Warcraftem trochu zaspali dobu, kdy byly hry s těmito barevnými ptáky nejpopulárnější, přesto se ale z filmu povedlo vytěžit poměrně slušné množství dolarů. Přes sto milionů v Americe, téměř 350 celosvětově, rozpočet bez reklamy údajně 73 milionů… Tady se rozhodně netratilo, navíc spousta peněz přistane z merchandisingu.

V úplně jiných vodách než zbytek filmů v žebříčku se pohybuje drzý animák Setha Rogena a spol. Buchty a klobásy. A to jak v rámci punkově nízkého rozpočtu, tak i co se cílové skupiny týče. Kolik lidí sakra přijde na R-kový animák, kde je v centru dění fuckující párek a nadržená žemle?! ptali se mnozí. No, nakonec se takových jedinců našlo poměrně hodně, zvlášť co se Ameriky týče. Film tam v brzké době překoná stomilionovou hranici a pro mnohé je už teď kultovní záležitostí, takže tvůrci si mohou mnout ruce a přemítat, jestli se jim může podařit na tento úspěch nějak důstojně navázat.


Zbabělá sázka na jistotu nevychází vždy, kvalita bohužel taky ne


Pokud některý z letošních animovaných filmů vyloženě zklamal, je to určitě pátý (!!!) díl Doby ledové s bizarním českým podtitulem Mamutí drcnutí. Série vždy slavila své obrovské úspěchy především ve světě, což teoreticky platí i pro nové pokračování, protože světové tržby několikanásobně převyšují ty americké. Problém je, že v podstatě na všech trzích klesly tržby filmu o více než polovinu oproti předchozímu dílu. Šedesátimilionové americké tržby jsou vyloženě tristní, těch 400 milionů celosvětově už tak žalostně nevypadá, ovšem vzhledem k předchozím dílům série a miliardovým ambicím studia Fox jde o jasné kasovní selhání. Doufejme, že to studiu otevře oči a přestane značku, která už evidentně neví, kudy kam, ždímat. A že dalších dílů Doby ledové se tak dočkáme maximálně na domácích nosičích.

Co už mrzí trochu víc, jsou dosti mizerné výdělky prý vynikajícího filmu Kubo a kouzelný meč. Studio Laika nám přineslo originální snímky jako Koralína či ParaNorman, žádný z nich však bohužel nebyl nikterak návratnou investicí. Což platí i pro jejich novinku. Kubo momentálně přepočítává v Americe 45 milionů dolarů a čeká jej ještě otvírák na dosti trzích, ovšem při šedesátimilionovém rozpočtu by po celém světě potřeboval trhnout alespoň 200 mega. Což se už podaří jen velmi těžko. Desítku pak uzavírá již zcela zapomenutá Ledová sezóna, která si odbyla premiéru na začátku roku, nikoho moc nezajímala a kiny spíše než cokoliv jiného jen tak prošuměla.

Což samozřejmě dokazuje, že ne každý animovaný film se dočká tržeb v řádu stovek milionů. Existují i „béčkové“ produkce, které takové ambice ani nemají a zkoušejí jen zaplnit díru na trhu ve chvílích, kdy je všude kolem jen mizivá konkurence. Příklad Doby ledové poukazuje i na fakt, že ani velkým hráčům se nemusí vždycky zadařit. Ovšem ve chvíli, kdy rovná polovina ze šesti nejúspěšnějších filmů letošního roku jsou animované filmy a hned čtyři dokázaly utržit přes půl miliardy celosvětově, je jasné, že se jedná o neuvěřitelně úspěšný fenomén, na který se do velké míry nechytají ani komiksové filmy. Přeci jen, rodinky s dětmi jsou stále tou nejvděčnější cílovou skupinou, na kterou lze cílit. A existuje snad lepší způsob, jak je přitáhnout do kina, než poctivou animovanou komedií, u které se pobaví všechny generace?

Jak se Vám pozdávala letošní animovaná nadílka?

5 komentářů:

  1. Nemyslím si, že by Kubo potřeboval 200 mega. Když se podívám na předešlé filmy a jejich tržby, vypadá to takto: Koralína rozpočet: 60 milionů, tržby: 124 milionů, ParaNorman rozpočet: 60 milionů, tržby 107 milionů a Škatuláci rozpočet 60 milionů, tržby 109 milionů. Takže moc nechápu, proč by potřebovali 200 mega, když ani jeden z jejich předešlých filmů tolik nevydělal?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani jeden ze zmíněných filmů se taky nedá označit za nějaký velký kasovní úspěch. Což je škoda, protože Laika točí zajímavé a originální animáky a moc bych jim přál, aby se některý z nich konečně stal hitem..

      Vymazat
    2. O tom není žádný pochyb. Taky jim hrozně přeju a fandím, ale z odstavce o Kubovi jsem pochopil, že film potřebuje ještě utržit 200 milionů. Snad dojede alespoň k těm 110 milionům, aby vyrovnal předešlé filmy a studio mohlo tvořit dál.

      Vymazat
  2. Letos ještě přijde velký animák Odvážná Vaiana - takže je brzo soudit.

    OdpovědětVymazat
  3. Musim rict, ze jsem celkem zklamany tak vysokym umistenim mazlicku. To jen vypovida o tom, ze kvalita filmu trzby nedela. Ten film mi prisel strasnej. Rutini, nudnej, naprosto neoriginalni, nicim zajimavy. Vlastne me na nem stvalo uplne vsechno. Dokonce i ten nizkej rozpocet je tam videt (na animaci od Pixaru nebo primo od Disneyho to nema ani omylem). Ocividne staci dat do filmu zviratka, podojit poradne marketing a voila - decka se div nepretrhnou, aby tam dotahli sve rodice.

    Za me osobne tento rok nejlepsi Zootopia (omlouvam se, ale odmitam pouzivat ten cesky zprzneny nazev). Velmi prijemny buddy movie na ktery jsem se nemohl vynadivat. Ale bohuzel jsem jeste nevidel Dory, ktera verim ze bude super, Nemo je velka srdcovka.

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za Váš názor.