sobota 24. října 2015

TOP 8 největších megalomanů za kamerou

Nejen Michael Bay umí nechat explodovat kdykoliv cokoliv...


Jsou režiséři, kteří si vystačí s jedním pokojem a párem herců, jež po dvě hodiny řeší svá morální dilemata. Proti těmto ,,intošům" kráčí tvůrci, kteří se neobejdou bez explozí, zničených měst, tisícihlavých armád a destrukcí všeho druhu. Vítejte ve světě megalomanů.

8) Otakar Vávra 

U nás dodnes nepřekonaná legenda. Díky velkolepé "husitské trilogii" se dostal až do našeho žebříčku. Závěrečný díl trilogie, Proti všem, stál na tehdejší dobu neuvěřitelných 25 miliónů korun a patřil mezi nejdražší tuzemské snímky. Ve svých filmech Vávra režíroval i několikasethlavý komparz, čímž se u nás stal průkopníkem. Jeho jméno si ale jistě spojíte i se sci-fi Krakatit nebo historickými dramaty Kladivo na čarodějnice a Sokolovo.

7) Howard Hughes 

O slavném ropném magnátovi, leteckém průkopníkovi, režisérovi a producentovi vyprávěl oscarový trhák Martina Scorseseho Letec. Hughes přinesl do Hollywoodu miliony dolarů a převážně je vrážel do velkolepých podívaných. Jeho letecké akce z filmu Pekelní andělé fascinují dodnes a během jejich natáčení zahynuli tři akrobatičtí piloti. Speciálně pro herečku Jane Russell navíc navrhl speciální push-up podprsenku, kterou nosila ve filmu Psanec... velkolepé.

6) Peter Jackson 

Rodák z Nového Zélandu začínal u nízkorozpočtových krváků jako Bad Taste - Vesmírní kanibalové nebo Braindead - Živí mrtví. Vyzkoušel si i komorní drama Božská stvoření a potom okouzlil svět, když nás zavedl do Středozemě. Kromě Trilogie Pán prstenů a trilogie Hobit, kde v podstatě kompletně  a do ohromujících nejmenších detailů elfských a trpasličích zbraní převedl Tolkiena na plátno, nás o své megalomanii přesvědčil i v tříhodinovém King Kongovi, kde titulní osmimetrový veleop chrání Naomi Watts před rozzuřenými dinosaury a neváhá zdecimovat polovinu New Yorku. Zbývá už jen jediné. Silmarillion.

5) Stanley Kubrick 

Ve vzpomínkách na slavného tvůrce většina jeho spolupracovníků dodnes upadá do mdlob. Zkusil si davové scény ve Spartakovi a pro svoji verzi A.I. Umělá inteligence (která nakonec nevznikla) nechal postavit skutečného robotického chlapce, jenž měl ztvárnit hlavní roli. Pro svou sci-fi 2001: Vesmírná odysea natočil neuvěřitelných 470 hodin materiálu. Znám byl ale především pro nekonečné opakování scén. Malcolm McDowell musel opakovat slavnou scénu z Mechanického pomeranče i s natrženou rohovkou (,,Prostě budeme víc zabírat druhé oko") a Shelley Duvall s Jackem Nicholsonem byli nuceni ve filmu Osvícení sedmaosmdesátkrát opakovat záběr, ve kterém pouze přecházejí ulici.

4) Sergej Bondarčuk 

Jeho spektákl Vojna a mír podle románu L.N.Tolstého patří mezi nejdražší filmy všech dob. Trval neskutečných 500 minut (později byl rozdělen do čtyř částí), zahrálo si v něm 120 tisíc komparzistů, natáčení zabralo sedm let a scéna bitvy u Borodina se zapsala do Guinessovy knihy rekordů jako největší bitevní sekvence v dějinách filmu. Sovětský režisér nikdy žánr historického filmu neopustil, jeho filmy jako Rudé zvony nebo Bojovali za vlast u nás ale bohužel jen tak neseženete.

3) Roland Emmerich 

Německý režisér snad ani neumí pracovat s rozpočtem menším než 100 miliónů dolarů (byť výjimky dělá). New York už nechal zničit kde čím - Godzillou, ufony, přílivovou vlnou. Ve Dnu nezávislosti vyhodil do povětří Bílý dům a ve Dnu poté Los Angeles pustošila tornáda. Jako správný megaloman si vyzkoušel historický žánr v Patriotovi s Melem Gibsonem nebo v prehistorickém blábolu 10 000 př. n. l.. A ve 2012 si rovnou podal celý svět . Jeho filmy slouží i jako inspirace pro Al-Káidu, jak uvedl jeden z teroristů při výslechu F.B.I. Možná by měl Roland trošku brzdit.

2) Michael Bay 

V každém jeho filmu se objeví alespoň jedna exploze. V Mizerech, Skále nebo Armageddonu létalo do povětří, co měl zrovna po ruce. Během natáčení Pearl Harboru spotřeboval 700 náloží dynamitu a 18 tisíc litrů benzínu. Film se navíc zapsal do Guinnessovy knihy rekordů jako film s největším počtem explozí. Nejvíce se ale vyřádil až u Transformers, kde pod záštitou armády USA mohl jako první po 11. září točit přímo v Pentagonu či s ultramoderní letoun F-22 Raptor, který byl během natáčení ve fázi testování. Dvojka se pak natáčela přímo na pyramidách v Gíze, kde téměř třicet let platí zákaz filmování. A pozadu nezůstaly ani další dva díly, když Transformers: Zánik mělo rozpočet 1 milion dolarů na minutu filmu.

1) James Cameron 

Jedno slovo - Titanic. K vraku slavné lodi se sám potápěl, zkázu lodi točil v největší kryté nádrži na světě, na převrácený Titanic zavěsil tisíc komparzistů, kolem nichž padalo sto kaskadérů a navíc scénu opakoval desetkrát... A takhle bychom mohli pokračovat do nekonečna. Na kontě má navíc i akční perlu jménem Terminátor a jeho fenomenální pokračování, kde se poprvé objevil počítačový model člověka. Za triky pro T2 tehdy utratil rekordních 17 miliónů dolarů (jednička stála pouhých 6,5 mil.) a představil divákům nejrealističtější výbuchy v dějinách filmu (Stan Winston je studoval hodiny podle vojenských materiálů). Ve filmu Propast vůbec jako první využil grafický software Adobe Photoshop, v Pravdivých lžích nechal Arnolda vzlétnout se skutečnou stíhačkou a zdemolovat polovinu Los Angeles a šestimetrová vetřelčí královna z Vetřelců byla ve své době největší animatronickou loutkou na světě. A pro Avatar, na kterém s přestávkami pracoval dvanáct let, zkonstruoval speciální 3D kameru a rozpoutal s ním 3D závody. Všichni by chtěli mít nejúspěšnější film všech dob, ale na tuhle pozici má díky své megalomanii patent zřejmě jen Cameron. Michael Bay musí zelenat závistí.

Autor: Jan Bodnár

4 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. ehmm, zelené plátno....

      Vymazat
  2. A Vavra byl komunistickej zmrd,jinak by byl kulovy.

    OdpovědětVymazat
  3. Obávám se, že jakkoli Vávra měl morální profil dejme tomu pokřivený (ale to nemá ani Bay a vlastně téměř nikdo z těchto režisérů, všechno jsou to komplikované osobnosti posedlé prací), když se podíváte na jeho filmy, je tam vidět, že řemeslně byl na takové úrovni, o které se mnoha současným režisérům může jen zdát.

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za Váš názor.