pátek 2. října 2015

Recenze: Marťan - Ridley Scott zpátky ve formě?

Nikdo nikdy neupíral Ridleymu Scottovi jeho řemeslné schopnosti. Ve světě filmu je jen málo režisérů, kteří by pracovali na jeho levelu. Tím spíš, že to dokáže i na stará kolena v 77 letech, kdy ostatní už jen krmí holuby. Scott je prostě frajer, pravdou ale také je, že posledních pár let se mu po umělecké stránce nedařilo tak, jak by si přál. Vytahali jsme ho za uši za Promethea, Konzultanta (ti, kdo ho viděli) a EXODUS a tak se nad Ridleyem stahovala tvůrčí mračna. Ale po každé bouřce vyjde slunce a to Scottovo vyšlo nad Marsem.

Související: Marťan: Jaké jsou první reakce?

Marťan se sice tváří jako sci-fi, ale ve skutečnosti je to hlavně klasická robinsonáda, ve které si hlavní hrdina Mark Watney (skvělý Matt Damon - jak mi kdysi lezl krkem:-D projde všemi klasickými fázemi od ztroskotání, zoufalství, vzchopení se, téměř idylického robinsonovského života narušeného nečekanou krizí až po závěrečný pokus o záchranu. Věda samozřejmě v příběhu hraje důležitou roli, ale podařilo se s ní pracovat tak, aby se ani matematickým analfabetům jako jsem já nezavařil v kině mozek. A jakkoli je jí ve filmu plno, oslovují se především divákovy emoce.

Špičkové řemeslo

Scott se v Marťanovi opírá o všechny své přednosti, které má na skladě. To znamená, že tu nechybí dokonalá práce s obrazem od kompozicí až po filtry, díky čemuž je tu Mars asi nejpřesvědčivější v dějinách filmu. V herecké sestavě nenajdete slabý článek, Scottovo jméno dokáže přitáhnout kde koho. Kromě Damona, který si tuhle sólovku vychutnává s přehledem herce, který už v životě něco dokázal, potěší především Sean Bean v sympaticky civilní kladné roli (kterou navíc přežije), výborný je Jeff Daniels coby chladně kalkulující neúprosný šéf  a Jessica  Chastain jako kapitánka, jejíž sbírka disco je pro Damona tím největším peklem a provází nás celým filmem včetně závěrečné I Will Survive. Neztratí se ani Chiwetel Ejiofor, Kate Mara, Michael Peña, Kristen Wiig a Sebastian Stan. Zkrátka a dobře, Marťan je jeden z nelépe nacastovaných filmů poslední doby, kde každou roli hraje někdo talentovaný, talentovaný a nedoceněný a nebo mladý a současně talentovaný. Skvělá posádka, která by se nádherně vyjímala i v uslintaných čelistech Vetřelce.

Související: TRAILER: Marťan - Dva nové TV spoty ze sci-fi novinky Ridleyho Scotta

Scénář šikovně mixuje napětí s humorem a Scott si poradí i se závěrečnou půlhodinou. Poté, co se důkladně věnuje Watneyovu přežití na Marsu musí totiž poměrně rychle odvyprávět ještě komplikovaný pokus o jeho záchranu. Ten by přitom sám vydal díky komplikacím na druhý film, Scott ale dobře ví, že jeho hlavní hrdina je na Marsu a tak uhání do cíle s pomocí klipu, aby na orbitu Marsu znovu zpomalil a ponatahoval nás jako kšandy. Jde mu to bezchybně a tak všechno proběhne víceméně podle očekávání. Možná si Scott mohl odpustit záchranu sledovanou přímým přenosem v ulicích světových měst, ale zjevně chtěl radost diváků umocnit jásajícími davy.

A to je vlastně všechno, co se dá ke Scottovu filmu napsat. Marťan je bezchybné čisté řemeslo na špičkové úrovni. Funguje, pobaví vás a udrží vaši pozornost, má lidský rozměr a dokonce vás i dojme. Ale až na drobné komplikace v ději (ovšem i ty čekáte, jen nevíte, kdy přijdou a v jaké podobě) vás vlastně ničím nepřekvapí. Všechno jede podle několikrát viděného a cizelovaného jízdního řádu a pak se jde domů, aniž by ve vás film zásadněji rezonoval. Je to v tomto případě tak jasné, že i hodnocení na všech světových i domácích webech jsou víceméně stejná a pohybují se kolem 8/10.

Pokud tedy hledáte něco jako Zemeckisova vesmírného Trosečníka mixnutého s Apollo 13, který vás na víc než dvě hodiny vtáhne a nepustí, jste na správné adrese. A nemusíte se bát ani toho sci-fi v popisu, Marťana si ženské publikum užije úplně stejně jako mužské. Pokud byste ale čekali něco s přesahem, jak to  Scott dokázal dřív, nedočkáte se. Tak jako tak ale rád zvedám palec nahoru. Scott natočil s velkou lehkostí až samozřejmostí silný a na dnešní poměry inteligentní film a nezbývá říct než: Vítej zpátky Ridley, už jsi nám chyběl.

Hodnocení 8/10