pátek 24. července 2015

RECENZE: Papírová města - Zamilovaný road trip

Povedla se adaptace další knihy od autora Hvězdy nám nepřály?

Než přejdu k samotnému filmu, rád bych se zastavil u autora předlohy, Johna Greena. Je to člověk, který tvoří polovinu dvojice Vlogbrothers. Se svým bratrem Hankem točí velmi inteligentní a informativní videa, založili VidCon, největší světový sraz YouTube komunity, provozují nezávislý label DFTBA, charitu Project For Awesome a koprodukují spoustu cizího YouTube obsahu. Sám John se pak věnuje psaní, za což dostal již několik cen. Při čekání na adaptaci od autora takového formátu je naprosto přirozená určitá míra očekávání. Jejich naplnění je pak velmi složitý úkol, který měl tentokrát na starosti režisér Jake Schreier.

Lovestory bez rakoviny

Film vypráví o chlapci Quentinovi (Nat Wolff - Hvězdy nám nepřály), záhadné dívce Margo (Cara Delevingne - Anna Karenina) a jejich křoví kamarádech Benovi (Austin Abrams), Radarovi (Justice Smith), Lacey (Halston Sage) a Angele (Jaz Sinclair). Quentin se s Margo seznámí jako malý kluk. Ač je do ní tajně zamilovaný, na střední škole se od sebe oba protagonisté vzájemně odcizí. Jednu krásnou noc pár dní před promocí však Margo potřebuje auto a tak jí Quentin najednou přijde vhod. Společně se vydají na malé dobrodružství plné pomsty a různých "pranků". Den na to Margo zmizí. Quentinovi zůstanou jen oči pro pláč a víra, že stopy, které po sobě Margo zanechala, vedou k jejímu nalezení.

No a teď řekne: ...

Celý děj má háček v tom, že je opravdu velmi jednoduchý. Rozhodně nejde o špatný námět, jen působí dojmem, že není dotažený do konce. Vše se děje bez vážnějšího problému, bez nějaké větší překážky, se kterou by se hrdinové museli poprat. Považuji se za fandu "comming of age" dramedií a bohužel soudě touto optikou, příběh opravdu není nijak silný. Film zachraňují funkční charaktery s dobrou chemií a občas nějaký ten vydařený vtip. Ne všechny komické situace však vyjdou a chvílemi je opravdu snadné uhodnout další větu, či akci.

Nepřeslazeno

Nerad bych cokoliv vyzradil, ale příjemný je úplný konec filmu. Divákovi dojde, že existují zhruba čtyři varianty, jak to celé může dopadnout, a ač to jednou z nich opravdu skončí, díky bohu se nejedná o tu stupidní variantu. V podstatě se dostaví i jeden dějový zvrat. Ukáže se, že film není úplně bez myšlenky a že nějakou zprávu nakonec přece jen předá.

Řemeslo na jedničku

Velmi se povedlo zpracování. Kamera Davida Lanzenberga si vyžívá v pěkných kompozicích. Zejména v nočních scénách a v záběrech na jedoucí auto. Pochvalu si zaslouží i hudba Ryana Lotta. Přestože nemá žádný vyloženě silný ústřední motiv, je celou dobu příjemná díky své svěžesti a rozmanitosti.

Závěrem:

Papírová města jsou nevyužitým potenciálem. Je to příjemný film se sympatickými a vtipnými postavami. Trpí však prázdnějším dějem a předvídatelností. Námět měl ambice na velkou podívanou plnou nostalgie a "rad do života". Obojí se dostaví, jen ne v očekávaném množství. Škoda.