pátek 15. srpna 2014

RECENZE: The Expendables 3 - Sly a jeho parta potřetí

Stojí dobrodružství třetích Postradatelných za to?

V roce 2010 na plátna kin dorazil film, o kterém snili snad všichni fanoušci osmdesátkových a devadesátkových akčních filmů. Postradatelní Sylvestra Stallonea na plátna svedla hned několik vymakaných drsňáků, ačkoli bylo všem jasné, že to bude pouze velkolepé béčko. Film nakonec fungoval, ale něco mu chybělo. To přišlo až se druhým dílem, ve kterém se objevily další akční hvězdy jako například legendární Chuck Norris. Postradatelní 2 se s těmito "hvězdnými hosty" naučili pracovat, vytěžili jejich hlášky a každému dali prostor vyniknout. A právě proto bylo očekávání u třetího dílu Expendables veliké stejně jako byl veliký i seznam hereckých posil.

Všeho moc škodí

A právě příliš velké množství postav je základním kamenem úrazu celého filmu. Aby se totiž dostalo na atraktivní herce pro mladé publikum, je stará garda upozadněna. A tehdy se projeví, jak slabý scénář a vůbec celý film vlastně je. Nováčci Kellan Lutz a Victor Ortiz postrádají jakékoli charisma a celkově jsou ve filmu stejně užiteční asi jako sirky na dně oceánu. Jediná postava z mladých nováčků, která stojí za zmínku, je peprná bojovnice Ronda Rousey, ale ta je zase vykreslena až moc přehnaně jako tvrďačka, co nesnáší chlapy. Aby si feministky taky přišly na své.

Kvůli těmto nemastným neslaným postavám je zazděn celý prostředek filmu, který má skutečně velice slabý scénář. Děj je zde totiž snad ještě jednodušší než v předchozích dvou dílech. Celá sekvence s náborem nováčků pak působí jaksi nepatřičně a divně.

Když už se film nemůže pochlubit mladými posilami a scénářem, tak by snad mohly pomoci vymakané akční scény, říkáte si? Chyba lávky! Akce je sice přepálená jako v téměř každém akčním filmu, ale to není zdaleka její jediný problém. Tím je totiž to, že režisér s kameramany odvedli příšernou práci s nasnímáním těchto scén. Až příliš často i filmy naprosto netknutý divák pozná, že akční sekvence absolvují kaskadéři. Využití profesionálních kaskadérů je sice naprosto běžné, ale divák by to neměl tak lehce poznat a režisér Patrick Hughes to zkrátka nedokázal ukočírovat. Trapnými skoky hvězd před kamerou, jako by právě celou akcí prošly samy, celou situaci akorát zhoršil. Skutečně nejsme zvědaví na záběry kaskadérů z dálky a pak střih a Wesley Snipes si akorát před kamerou opráší ramena.

Naprosto ohyzdné naklíčované pozadí při scénách v autě s Kelsey Grammerem a photoshopové vrtulníky snad ani komentovat nebudu. Stejně tak nemá cenu komentovat fakt, že když jsou dvě auta od sebe sotva tři metry a z obou na sebe vzájemně pálí kulomety, tak by člověk čekal, že alespoň někoho ta hromada kulek trefí.

Díky bohu za starou gardu!

Když už nepomůžou nováčci, akce, scénář nebo vizuální efekty, snad film zachrání alespoň stará známá parta bouchačů, ne? A zase chyba! Patrick Hughes totiž musel dát prostor nováčkům, a tak jsou Statham, Lundgren, Li, Couture a Crews posazeni na lavičku náhradníků. Ani nováček Wesley Snipes nedostal tolik prostoru, kolik bychom mu přáli.

Na druhou stranu třetí Expendables zachraňují alespoň nováčci z řad veteránů a jejich humor. Již zmíněný Snipes si utahuje z daňových úniků, Harrison Ford má jako starý nabručený paprika taky něco do sebe a Kelsey Grammer nikomu neškodí.

Největšími hvězdami filmu ale bezesporu jsou Mel Gibson a Antonio Banderas. Z Melova záporáka čiší chlad a krvelačnost. Ať si o Gibsonovi tvrdí kdo chce, co chce, v Expendables 3 naplno využil příležitost, kterou od Slye dostal. Zatím asi nejlepší záporák série. Antonio Banderas pak slouží jako největší hláškař filmu. Jeho postava mi dokonce připomněla ukecaného Pepina z Postřižin a kdykoli se objevil na plátně, celé kino propukalo v hurónský smích. Tomuhle se říká "ukrást si každou scénu pro sebe".

Scénář slabý, akce přepálená, ohyzdné speciální efekty, vykastrovaný Sly, upozadněná stará dobrá parta, nemastní neslaní nováčci a špatná režie dělá ze třetích Expendables velké zklamání. Film zase alespoň zachraňuje mrazivý Gibson, ukecaný Banderas, zarostlý Schwarzenegger, nabručený Ford a vcelku dobrý humor plný sebeironizujících hlášek (zejména na adresu Snipese a Slye). Pro příště už ale kolohnáta Patricka Hughese za kameru nepouštět.

Hodnocení: 5/10

Líbili se vám třetí Expendables? Který z dílů ze série máte nejraději? A co říkáte na nové posily?