pátek 16. května 2014

TV RECENZE: The Originals - Přeplácaný ale zábavný spin-off k Upířím deníkům

Esem v rukávu televizní stanice The CW jsou Upíří deníky. A tak není divu, že se na jejich úspěch společnost pokusila navázat spin-offem The Originals, který sleduje osudy takzvaných Původních - prvních upírů. Před pár dny skončila první řada. Stála za pozornost nebo jde jen o nezáživný škvár?

Asi bychom se měli nejdříve přiznat k tomu, že jsme neviděli ani jeden díl Upířích deníků (a při sledování The Originals nás to nijak neomezovalo, pár odkazů na ně se objevilo, ale obejdete se i bez toho, aniž byste Upíří deníky znali). Nechceme mít předsudky, ale spojení vampýři a střední škola spouští náš varovný signál. Navíc se k nám doneslo, že poslední řady nejsou až tak skvostné. Přesto jsme se rozhodli, že The Originals zkusíme. Už jen proto, že v centru dění nejsou mladiství fracci a děj se odehrává v lákavém prostředí, konkrétně v New Orleans.

Právě tam se po letech vrací jeden z Původních, hybrid mezi upírem a vlkodlakem Niklaus (Joseph Morgan), aby získal zpět místo, které bývalo jeho domovem. Aktuálně ho má ovšem pod palcem Nikausův "syn" Marcel (Charles Michael Davis), který se s tím nemazlí, upíří frakce vládne městu pevnou rukou. Vlkodlaci jsou vytlačeni do bažin a čarodějky jsou pod Marcelovým přísným dohledem, takže bez jeho povolení nemohou vytáhnout ani králíka z klobouku.

Niklaus chce ale New Orleans pro sebe a má pomoc v podobě svých dvou sourozenců Elijaha (Daniel Gillies) a Rebekhy (Claire Holt).

Pokud se nemýlíme, tak Původní měli v Upířích denících roli záporáků. V případě The Originals jsou to ale hrdinové. I když na místě by možná byly uvozovky, protože to nejsou žádní andílci. Především Niklaus je hodně sporná postava.

Chápeme, že s ohledem na jeho vizáž rošťáka a britský přízvuk se některým ženským divačkám podlamují nohy, jen se objeví na obrazovce, ale my jsme měli trošku problém vytvořit si k němu kladnější vztah.

Hlavně proto, že jde o ego-maniaka, který v podstatě může za 99,8 % všech nepříjemností, ke kterým dojde. Jeho arogance a snaha vše kontrolovat, to jsou ústřední spouštěče většiny problémů. Množství protivníků jde jemu a jeho blízkým po krku, protože je Nik opilý touhou po moci a pokud už se zdá, že by mohl být na chvíli klid a všechny frakce žijí jakž takž v míru, tak náš roztomilý hybrid přijde s nějakým plánem, u kterého je jasné, že se zvrtne a podnítí další vlnu sporů a nepokojů.

Proto nám byl také docela dlouhou dobu sympatičtější Elijah, jehož hlavní motivací, proč se vydal do New Orleans, bylo pohlídat svého zlobivého bratra a pokusit se udržet rodinu pohromadě. To je záslužné, ale po několika dílech to začalo být otravné.

Vocaď pocaď

Jasně, krev není voda (a u upírů to platí dvojnásob). Ale pokud se za 23 dílů několikrát odehraje téměř totožná situace (Niklaus něco zkazí, pěkně zatopí i svým sourozencům a ti musejí žehlit průšvih) a Elijah mu znovu a znovu odpouští a snaží se, aby rodinka šlapala jako švýcarské hodinky, to už je moc "Dušínovské" i na nás. I nám a to jsme naivky, bylo jasné, že tohle fungovat nemůže.

Někdy jednoduše nastane chvíle, kdy je na místě to s někým vzdát a nechat ho, ať si "vyžere", co si nadrobil. Nejvíce k srdci nám tak přirostla jediná Původní Rebekah. Jde o nejvýraznější ženskou postavu v seriálu. Ale jako na vztek se její představitelka Claire v průběhu natáčení rozhodla, že The Originals nejsou to pravé ořechové a ze seriálu odešla (s tím, že se bude občas objevovat jako "host").

A najít za ni náhradu, to se tvůrcům nepovedlo. V seriálu figuruje několik dalších slečen, čarodějka Davina (Danielle Campbell), vlkodlačice Hayley (Phoebe Tonkin) nebo barmanka s titulem z psychologie Camille (Leah Pipes), ale scenáristé ne a ne přijít na to, jak z nich udělat postavy, u kterých by diváka více zajímalo, co s nimi bude. U Daviny to čas od času funguje (hlavně zpočátku), Hayley zase hraje výraznější roli v závěrečných epizodách, ale takové Camille/Cami, s tou si autoři prostě nevědí rady.

Problémem je také to, že do jedné řady je nahuštěno tolik zápletek, že by to jiným seriálům vystačilo na tři sezóny. Je pravda, že jsou v drtivé většině dějové linky zajímavé, ale někdy uspěchané. Ono je to pochopitelné, když každé dva tři díly přijdou tvůrci s nějakým jiným námětem. Jenže, takhle není dost času je rozpracovat a kromě toho to ještě podtrhuje problém s tím, že některé postavy (nejen ženské) nejsou pro děj podstatné. Je jasné, že v každé dějové linii nemohou všichni z obsazení hrát podstatnou roli, ale zase není možné je úplně ignorovat, takže jsou někteří často dost okatě našroubováni do děje.

Cliffhangery fungují

Ale zase je fakt, že se scenáristům daří hodně příjemně rozpracovat mytologii, ať už upíří, vlkodlačí nebo čarodějnickou. Pravidla fungování jejich světa jsou komplexní, ale srozumitelná. Flashbacky z minulosti jednotlivých postav jsou také zajímavé. A také cliffhangery v jednotlivých epizodách jsou povedené. Už se nám jen tak nestává, že se u nějakého projektu nemůžeme dočkat dalšího dílu, ale The Originals to zvládli hned několikrát.

Ale abychom nezapomněli, k upírské mytologii máme jednu výtku. Je jasné, že Původní, jakožto první upíři, budou extrémně mocní, ale možná je jejich síla trošku přepálená. Jsou téměř neporazitelní a tak se málokterý protivník jeví jako důstojný. Pár Původním zatopí, ale málokdy se objeví někdo, u koho má člověk pocit, že pro ně představuje reálnou hrozbu. Speciálně to platí pro Nika, kterému dá zabrat maximálně tak Elijah, ale taková Rebekah se například s Nikem vůbec nemůže rovnat. Jistě, Niklaus je hybrid a chlap, ale Rebekah by měla být jedním z nejmocnějších upírů vůbec.

Co se nám líbilo, byl to, že se seriál skoro s ničím a nikým nepáře. Takže krve tu stříkají hektolitry a tvůrci se nebojí nechat umřít i některé z hlavních postav (natož vedlejších, které jsou likvidovány po desítkách).

Výhrady máme. Děj je přeplácaný, s některými postavami si tvůrci nevědí rady, po odchodu Rebekah chybí výraznější ženština, někdy není vůbec snadné vytvořit si kladný vztah k několika ústředním hrdinům, ale i přes všechny výtky jsme se bavili mnohem lépe, než jsme původně čekali. Propracovaná mytologie, fungující cliffhangery, v některých případech sympatické obsazení a bonus v podobě nekompromisní, ale ne samoúčelné brutality, je toho dost, co se nám líbilo. Chce to ještě vypilovat některé aspekty, ale The Originals jsou na dobré cestě stát se jedním z nejzajímavějších mysteriózních seriálů poslední doby.