středa 15. ledna 2014

Recenze: Lone Survivor/Na život a na smrt - Černý jestřáb sestřelen v Afghánistánu?

Byla to dokonale naplánovaná akce, jenže někde po cestě se všechno podělalo. A Peter Berg o tom natočil jeden z nejintenzivnějších válečných filmů poslední doby.

28. června roku 2005 se čtyři členové týmu jednotek Navy SEALS, SEAL TEAM 10 v rámci operace Red Wings nechali vysadit v srdci Afgánistánu, aby prozkoumali blízkou vesnici a zajali nebo zabili jednoho z hlavních mužů Talibanu. Dokonale naplánovaná operace ale fatálně selhala a čtveřici mužů se rázem ocitla bez pomoci v obklíčení talibanskými vojáky. Anglický původní název filmu Lone Survivor napovídá konec filmu jasně - a pokud by vám to pořád nedocházelo, sám film vám prozradí hned v úvodu, kdo přežije. Peter Berg se totiž nesnaží natočit film, kde by hlavní otázkou bylo KDO, ale celou dobu jste zvědaví hlavně na to JAK? Jak mohl někdo takové peklo přežít? Jak se někdo mohl z takových sraček vyhrabat. A hltáte každou minutu.

Podle skutečné události

Příběh odstřelovače a polního lékaře Marcuse Luttrella, který o celé akci napsal podle své osobní zkušenosti knižní bestseller, je poměrně známý a vlastně i velmi jednoduchý. Zemřelo při něm mnoho vojáků, Peter Berg se ale rozhodl zaměřit se především na to hlavní - co možná nejintenzivněji vyprávět příběh čtyř mužů, kteří byli celý svůj život tvrdým drilem připravováni na to přežít ty nejdrsnější situace a vzájemně si krýt záda i v těch nejtěžších chvílích. A kolik bolesti prožili, když se ocitli na nejzazší hranici svých možností - což se mu bez jakýchkoli pochyb podařilo.

Související: Nejvýraznější válečné filmy nového tisíciletí

Berg má v malíčku akční scény i cit pro intenzivní dynamické vyprávění. Ví, kdy nasadit působivé až reklamní celky, kdy detaily a jak používat kameru, aby působila živě, autenticky a přitom to nebyl bordel.  Díky tomu všemu je Lone Survivor doslova hmatatelným peklem, při kterém kosti praskají a trčí z těla ven, krev crčí z otevřených ran a čtyři američtí vojáci se pomaličku mění v pomačkané trosky lidských bytostí. Některé situace, především skoky a dlouhé pády plné kotrmelců ze skal sice působí přehnaně a těžko se věří tomu, že by někdo něco takového dokázal přežít, ale i kdyby šlo o autorskou licenci - ve finále to funguje. Protože i když byste filmově nepřeháněli, jádro téhle story je pravda a tahle informace je usazená po celou dobu ve vaší hlavě a pracuje za režiséra (který napsal i scénář). Lone Survivor/Na život a na smrt vás vtáhne a jeho hrdinům bude fandit, budete je obdivovat a budete je na konci litovat.

Rudá křídla sestřelena

Všechno je tu podřízeno zkrátka jedinému záměru - dostat vás do kůže těch čtyř v přesvědčivém podání Marka Wahlberga, Taylora Kitsche (jehož velitel udělá osudové rozhodnutí), Emila Hirsche a Bena Fostera. Jejich postavy nejsou nijak zásadně psychologicky profilované, neřeší se tu ani morální či jiné aspekty války v Afgánistánu nebo války obecně (přestože sama klíčová situace v níž vojáci řeší zda zabít civilisty nebo ne by jiným vystačila na dvouhodinové drama). Lone Survivor/Na život a na smrt je pouze film o nelidském utrpení, neuvěřitelném odhodlání, přáteství a nakonec také překvapivé lidskosti a osobní odvaze těch, od kterých byste to nečekali.

Jinými slovy, Peter Berg si tak trochu natočil svoji komornější afghánskou variantu Černý jestřáb sestřelen a pokud od Lone Survivor/Na život a na smrt čekáte tohle, dostanete plnou dávku. Tenhle příbeh sice nemá tak velký rozmach jako Scottův dodnes nepřekonaný film, ale v mnohém se mu podobá a sází především na maximální a brutální intenzitu. Zdůrazňuje také stejný morální (a obdivuhodný) kodex jednotek, kde každý jeden muž má svoji hodnotu a aby mohl riskovat svůj život, musí vědět, že když se ocitne v průšvihu, ostatní ho v něm nenechají a za cenu riskování dalších životů se ho pokusí zachránit. Což ještě vyniká tváří v tvář celému peklu, které se na plátně odehrává. V samém závěru pak Berg tento morální kodex konfrontuje s jiným morálním kodexem, stejně obdivuhodným a na první pohled sebedestruktivním, ale v jádru hluboce lidským.

Pokud máte rádi filmy o přežití, akci a válečná dramata, nemůžete udělat chybu, Lone Survivor/Na život a na smrt má pro vás nachystanoou podobnou pecku mezi oči jako Černý jestřáb sestřelen, kterého připomíná nejen přítomností Erica Bany. Žánrově to je téměř bezchybný film, nikdy ale nepřekročí hranice, které by ho posunuly mezi skutečně nejlepší válečné filmy všech dob. Což není výtka, pouze konstatování. Je to vynikající, řemeslně dokonale natočený, strhující a intenzivní akční zážitek, který patří k tomu nejlepšímu, co v tomto žánru v posledních letech vzniklo. Jen čas ale ukáže, jestli má na to stát se klasikou, na kterou budeme ještě po letech vzpomínat.