pátek 3. ledna 2014

Recenze: Berlínská mise / The Berlin File - špionážní nářez po korejsku?

Korejská filmografie už nějaký ten pátek šlape té americké na paty minimálně co se thrillerů a akčních filmů týče. I režisér Berlínské mise Seung-wan Ryoo už má na kontě minimálně dva zářezy, které by vám neměly ujít - Unjust a City of Violence.  Ve svém nejnovějším filmu se vydává až do Evropy a sleduje vyhrocený a nekompromisní souboj tří stran, ve kterém je čas jak pro intriky, tak pro poctivé asijské lámání kostí, sahání si až na dno a postupné drcení všech hrdinů, které vrcholí v osudovém finále uprostřed pustiny. Na jedné straně je tu jihokorejská tajná služba, která v Berlíně pátrá po tajném kontě nedávno zemřelého severekorejského vůdce. Proti ní stojí právě severokorejská tajná služba, kterou zastupuje především hlavní hrdina celého filmu, tvrdý severekorejský agent oddaný službě vlasti. A je tu ještě druhá frakce severokorejské tajné služby, které jde hlavně o vlastní prospěch - čemuž ovšem v cestě stojí právě ústřední hrdina.

Největší slabinou Berlínské míse je fakt, že karty jsou od začátku rozdávány velmi rychle a vysvětluje se doslova za běhu. Jistá nepřehlednost je ale pro asijské filmy typická  a je třeba s ní počítat. Pokud si Berlin File pustíte, čeká vás úvodní slibná akční pasáž a pak hodinka, ve které se všechno divoce mele a není úplně snadné se v tom zorientovat. Ale zvládnete to, scénář podstatné věci několikrát opakuje.

Ve střední části na chvíli tempo padá a menší akční scény slouží spíš na proložení dialogů a špionských hrátek, s blížícím se koncem se ale vztahy vyhrocují, plány v plánech jiných plánů jdou stranou a agentům na všech stranách nezbývá nic jiného, než jít do sebe bez rukaviček a nepokrytě. V tu chvíli Berlínská mise nezapře svoji jihokorejskou krev a nabízí fanouškům poctivou tvrdou akci dávající vzpomenout na agenta Bourna. Přestřelky jsou brilantně natočené, zvukové efekty a zvuk celkově je skvěle dokreslují a zintenzivňují a kamera je jako vždy u Korejců dokonalá. V osobních soubojích se používá, co je zrovna po ruce (choreografie se chopil osvědčený Du-Hong Jeong) a rány míří přesně na ta nejslabší místa, takže kosti praskají a hrdla chroptí. To vše v berlínských ulicích, které filmu dávají ten správný evropský nádech a ukazují, co všechno je v nich možné, když máte cit pro akci a nechcete točit jen úsměvné retro s milionem postav.

Poslední půl hodina je pak už vyložená lahůdka, ve které ze všech crčí krev a dávají si do těla, dokud stojí na nohách. Takže i když si v průběhu Berlínské míse možná několikrát pomyslíte, že jste čekali podle našlapaného traileru víc, nakonec je z větší části příslib splněn. Není to dokonalý film, ale pořád si s přehledem servíruje většinu současné americké špionážně-akční produkce k snídani.

Pokud jste měli jihokorejský absťák, je s ním konec a dostanete svoji dávku. Berlínská mise/The Berlin File je místy překombinovaná a zdlouhavá, v jádru ale pořád velmi dobrá tvrdá špionážní akce, ve které tvůrci hlavní postavy nešetří a jejíž akční pasáže plní všechna očekávání. Akční finále pak nemá chybu a tahá film od sedmičkového hodnocení o bod výš.

Hodnocení 8/10

Plakáty