neděle 12. ledna 2014

10 nejlepších filmů Martina Scorseseho

Deset filmů, deset různých příběhů, kterými nás Martin Scorsese za víc než 40 let své kariéry překvapil, šokoval a leckdy rozdělil do dvou nesmiřitelných táborů. Tak to má ale být. Žádné přizdisráčství, žádný šedý průměr. A pokud tu nenajdete všechny filmy, které byste chtěli (jako že nenajdete), řešení je jednoduché. Napište do diskuse svůj seznam.

1. Špinavé ulice (1973)

Mnozí vyčítají Špinavým ulicím slabý příběh, ve skutečnosti tu jde ale mnohem víc o pocit autentičnosti daný tím, že Špinavé ulice v sobě nesou autobiografické prvky. První Scorseseho spolupráce s Robertem De Nirem (a druhá s Harveym Keitelem), první film, ve kterém Scorsese naznačil, do jakých zákoutí New Yorku budou mířit v příštích letech jeho kroky. Možná to není jeho nejlepší gangsterský film, ale je z něj cítit mladická energie a upřímnost.


2. Alice už tu nebydlí (1974)

Výjimečný film ve Scorseseho tvorbě vypráví příběh Alice, která nedávno ovdověla a tak vyráží na cestu hledat pro sebe a svého syna druhou šanci a nový život. Nejen, že hlavní postavou je žena v podání skvělé Ellen Burstynové (Oscar za hlavní roli), ale scénář je ve srovnání s jinými Scorseseho filmy umírněný. Přesto jako by to Scorsesemu nevadilo. Osud obyčejné americké ženy hledající štěstí uchopil díky kvalitnímu scénáři s citem a humorem, přidal svoji typickou rozpohybovanou kameru a stvořil film, který funguje i dnes.

3. Taxikář (1976)

,,Jednou přijde pořádný déšť a všechnu tu špínu z ulic smyje." Klasika, kterou se dvojice Scorsese+DeNiro zapsala do dějin Hollywoodu. Drama osamělého vietnamského veterána Travise, který vezme spravedlnost do svých rukou a rozhodne se zachránit nezletilou prostitutku (Jodie Foster) v sobě nese pořádný kus syrovosti a vystřízlivění 70. let. Paul Schrader napsal scénář na základě vlastních depresivních zkušeností a při jeho psaní měl na stole nabitou pistoli.,,Suck on this!"


4. The Last Waltz (1978)

Hudební dokument dokazující šíři Scorseseho záběru. Last Waltz je dodnes jedním z nejlépe natočených koncertů, při kterém se sešli výjimeční hudebníci ve výjimečné chvíli a kolem nich nenápadně poletoval výjimečný režisér. Last Waltz zachycuje rozlučkový koncert skupiny The Band, jejíž členové hráli s řadou velkých hvězd a pozvali si je na svůj poslední koncert, aby jim zazpívaly a oni jim překvapivě ,,jen" kryli záda. Málokterý hudební film dokázal tak dobře zachytit jedinečnost okamžiku, v němž se na jednom pódiu potká několik talentů a prostor začne naplňovat HUDBA.

5. Zuřící býk (1980)

Černobílý biografický knockout, pro který Robert De Niro nabral víc než 20 kilo. Životní příběh boxera Jake LaMotty, který nevedl zrovna spořádaný život a nechal si za to naložit v ringu, je jednou z životních rolí Roberta De Nira (a také Joe Pesciho). Zuřící býk je označován za nejlepší boxerský film všech dob, za jeden z nejlepších filmů všech dob a i po letech udivuje svým střihem, kamerou a maskami (krev cákající z ran na LaMottově tváři je jedním z nejdiskutovanějším naturalistických záběrů ve Scorseseho tvorbě).

6. Poslední pokušení Krista (1988)

Nejskandálnější film Martina Scorseseho, proti kterému se v době jeho premiéry zvedla vlna odporu ze strany katolické církve. Ve skutečnosti Scorsese natočil film, který je mnohem přesvědčivější a očistnější než kterékoli jiné zpracování Ježíšova příběhu právě proto, že dělá z Ježíše (Willem Dafoe) pochybujícího a chybujícího člověka. Církev bohužel Scorseseho film nepochopila a zavrhla tak dílo, které jí mohlo přinést mnohem víc užitku než škody právě ve směru k neznabohům, jako je autor tohoto článku.

7. Mafiáni (1990)

Jeden z nejlepších mafiánských filmů všech dob - byť ne tak dobrý jako třeba Zjizvená tvář. Od počátečního průjezdu barem je jasné, že Scorsese je ve formě a ví, o čem vypráví. Skvělé herecké výkony (De Niro, Pesci a Liotta a také Lorraine Bracco), nekompromisní přístup k násilí, zachycení skutečných lidských osudů v jejich nejednoznačnosti a výjimečný cit pro vyprávění obrazem, v téhle sáze najdete vše, co je pro Scorseseho typické. ,,You think I´m funny?" Ano, takoví opravdu mohli být - Mafiáni.

8. Věk nevinnosti (1993)

New York roku 1871. Jeden muž a dvě ženy v jeho životě, to vše uprostřed pokrytecké a puritánské společnosti. Silné romantické drama o jednom potlačovaném citu se vyznačuje ohromující pečlivostí při výpravě, přesnými hereckými výkony Daniela Day-Lewise, Michelle Pfeiffer a Winony Ryder a Scorseseho citlivou režií. Důkaz, že romantika se dá dělat inteligentně a může být uměním. A že Martin Scorsese se obejde i bez špinavých ulic a mafiánů.

9. Kundun (1997)

I když konkurenčních Sedm let v Tibetu je divácky atraktivnější, Kundun je mnohem hlubší a přesvědčivější film, v němž Scorsese prokazuje svoji režijní velikost. Jako by nikdy nenatočil gangsterky, ve kterých se lidé střílí do hlavy, jeho Kundun je s pomocí hudby Philipa Glasse prodchnut zvláštní magií, díky které máte pocit, že Scorsese ve skutečnosti nevyrůstal v Little Italy ale v tibetském klášteře. Pokud chcete pochopit Dalajlámu a jeho život, tohle je ta správná cesta jak nabrat fakta v souvislostech. Možná nejméně doceněný Scorseseho film myšlenkově navazuje na Poslední pokušení Krista, nabízí ale ještě úchvatnější vizuální stránku.

10. Gangy New Yorku (2002)

Nejrozporněji přijímaný Scorseseho film z posledních let vypráví skrz příběhy jednotlivců dosud málo známý příběh města, které je jedním ze symbolů Ameriky. Gangy New Yorku jsou výjimečným filmem dotýkajícím se témat, kterých si dosud nikdo nevšímal. Je to příběh rukou, které postavily a současně ušpinily Ameriku. Odvrácená strana amerického snu, unikátní svět s několika dokonalými scénami a brilantním hereckým výkonem Daniela Day-Lewise. Klidně se stavte na hlavu, z téhle desítky Gangy nedostanete.

Marty Scorsese není jen nesměle vypadající prošedivělý pán. Je to jeden z nejlepších filmových režiséru současnosti (i přes to, že na můj vkus mívá až příliš často problémy s tempem vyprávění), souputník Copolly, De Palmy, Spielberga a Lucase, který za sebou nechal v dějinách kinematografie nesmazatelnou stopu. Kromě toho je také chodící filmová encyklopedie, režisér Jacksonova klipu Bad, zakladatel společností zasazujících se o záchranu starých filmů, scénárista, producent a dokumentarista. Energie na pochodu, která se snaží využít všech prostředků, kterými lze příběhy vyprávět. Člověk, který film miluje, který pro něj žije a který to dokazuje každým svým činem, každou svojí větou a především každým svým filmem - včetně zatím posledního Wolf of Wall Street. Doufejme, že mu to ještě nějaký ten pátek vydrží.

4 komentářů:

  1. Skvělý článek, jen mám pocit že by si místo v žebříčku zasloužila i skrytá identita. Ale to už je subjektivní

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zrejme jste nevidela original.Skryta identita je pouze obslehnutej cajicek,navic dost slabej.

      Vymazat
  2. A co třeba takové Casino nebo Prokletý ostrov!!

    OdpovědětVymazat
  3. Casino není lepší než Mafiáni, jeden takový film v žebříčku IMHO stačí. Skrytá indetita je podle mě velmi slabý a vůbec nejpřeceňovanější Martyho film. Prokletý ostrov by tam asi být mohl...ale byla by otázka, co vyhodit. Je to skvělý žánrový film, ale velký umělecký přesah nemá. A druhá věc je ta, že podobně jako třeba žebříček o Křivácích v reality show jde o článek starý několik let. Tím, že jsme nemohli přesunout staré články některé z nich aspoň znovu ručně vkládáme. Snažím se je tu a tam aktualizovat, když mám pocit, že to je nevyhnutelně nutné - jako třeba byl doplněn Russel Hantz v článku o lhářích a křivácích, ale přepisovat každý článek, které jsem za posledních 10 let napsal není v mých silách, v tuto chvíli jsme ve vrcholné fázi příprav X factoru. Takže vždycky napřed zvážím, zda je to nutné...a v tomto případě tuším, že jediný film, který by sem měl přibýt, je Wolf of Wall Street... ale ten jsem zatím neviděl:-)

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za Váš názor.