pátek 12. února 2016

Recenze: V.I.P. vraždy - ukázkově zpackaná Prima detektivka

Prima tak nějak úspěšně zpacká, skoro všechno, na co sáhne. Tady je další z jejích failů.

Už delší dobu bylo jasné, že Prima potřebuje detektivní seriál. Jenže místo toho, aby natočila poctivou detektivku (což samo o sobě není v českých podmínkách úplně snadné), rovnou se pustila do mixu žánrů ve stylu seriálu Castle. To je ale úplně jiný a mnohem těžší level, který stojí na dvou základních pilířích  - skvěle napsaných dialozích a skvělém obsazení, jehož dva hlavní hrdinové mají vynikající vzájemnou chemii. Nic z toho nenajdete ve VIP vraždách.

A tím by se vlastně dala celá recenze skončit, protože kde není dobrý scénář a dobrý cast, můžou se všechny ostatní složky třeba rozkrájet, ale dobrý seriál nevznikne. Papírově přitom všechno sedí.

Scénář napsaly sestry Jitka a Kateřina Bártů, které rozhodně nejsou bez talentu a kdysi stály u zrodu vůbec prvního českého nekonečného seriálu Rodinná pouta. Tady si ale ukously příliš velké sousto a jejich dialogy zdaleka nešlapou tak jak by měly, působí uměle a hlavně nevtipně (a režie tomu nepomáhá). Nefunguje ani samotná kriminální zápletka, které chybí překvapivý zvrat nebo aspoň napětí. A jsou tu i další chyby  - není například jasné, proč byl hlavní hrdina detektiv Beran nějakou dobu mimo práci. Zřejmě to má být postupně odhalované tajemství, které ale nikoho nezajímá, pouze ruší.

Kde není chemie, ani smrt nebere

Do hlavní role spisovatelky detektivních románů Klaudie Wolfové, která spolupracuje s policií na vyšetřování vražd, Prima poněkud nenápaditě obsadila Soňu Norisovou. Zřejmě doufala, že diváky Policie Modrava přetáhne díky tomu k sobě. Omyl. Soňa Norisová v roli nepůsobí přesvědčivě. Svůj podíl na tom má nejen scénář, ale i celé režijní pojetí. Autoři si vůbec nejsou jistí mírou stylizace a nadsázky a tak přepálená postavička spisovatelky kriminálních románů vypadá mezi policajty jakoby vyskočila z Big Bang Theory, televizního skeče nebo porna. Možná by to nevadilo, kdyby aspoň byla milá a sympatická, ale ani to se o ní nedá říct. Soně Norisové zkrátka tahle role vůbec nesedne a tak se divák snaží ztotožnit alespoň s druhým hlavním hrdinou, kterým je detektiv Beran v podání Patrika Děrgela. Jenže ani tady to nefuguje, Děrgel herecky nestíhá, scénář mu to neulehčuje, režie nepomáhá a navíc (a to není jeho chyba) je prostě na roli, v níž by měl mít chemii se Soňou Norisovou, mladý. Jakkoli Norisová vypadá skvěle a sexy, rozdíl 16 let je cítit. Výsledkem je tak dvojice, která má asi tolik chemie jako zabalený nízkotučný jogurt stojící v lednici vedle maďarské klobásy - castingový omyl desetiletí, ze kterého by nevymáčkl šťávu ani Železný Zekon.

Špatně napsaná a navíc i obsazená dvojice, která by měla seriál táhnout na svých bedrech a být jeho motorem, tak celý seriál potápí ke dnu a protože ani příběh není ničím zajímavý, všechno ostatní vychází nazmar. Po dlouhé době je tu Jan Révai coby drsňák sice typově věrohodný (plusové body za celkový styling), scenáristicky jde ale o jednorozměrnou, nepřesvědčivou figurku, u které se tlačí v typizaci příliš na pilu. Kdybych měl ještě nějaké vlasy, tak mi slezou poté, co na scénu vstoupí postava kriminalistického technika Zvěřiny obšlehnutá natvrdo z Dextera. A tak jediný, kdo z toho všeho vychází bezchybně jsou Jiří Dvořák a hlavně Miroslav Vladyka, který vyzrál tak, že by z jeho úst zněl zajímavě i návod pro obsluhu kávomatu. Trošku tu sice opakuje svoji roli z 1. oddělení, ale pořád je radost se na něj dívat.

Castingově a scenáristicky nezvládnutý detektivní seriál. Prima si sama naběhla hlavou proti zdi, když se pustila do scenáristicky i režijně nejnáročnějšího mixu žánrů - detektivky s nadsázkou a vztahovou linkou mezi detektivem a spisovatelkou. Ústřední duo má ale nulovou chemii,  dialogy tahají za uši, postavy jsou převážně nesympatické a zápletka prvního dílu byla nefunkční. Nuda. Nejhorší český detektivní seriál za velmi dlouhou dobu, který je přesně tak nepovedený, jako jeho název. V.I.P. vraždy? To jako vážně?

Hodnocení: 3/10